اطلاعات دارویی/ ازونیوم برای درمان رفلاکس معده


اطلاعات دارویی/ ازونیوم برای درمان رفلاکس معده

به گزارش بهداشت نیوز، (https://behdasht.news/) این دارو با کاهش تولید اسید در معده برای بیماری‌های برگشت محتویات معده به مری، زخم معده، زخم دوازدهه، ازوفاژیت اروزیو، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، سندروم زولینگر...

به گزارش بهداشت نیوز، این دارو با کاهش تولید اسید در معده برای بیماری‌های برگشت محتویات معده به مری، زخم معده، زخم دوازدهه، ازوفاژیت اروزیو، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، سندروم زولینگر الیسون، کاهش احتمال بروز زخم معده ناشی از مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی کاربرد دارد. دوز 20 میلی‌گرم ازونیوم داروی غیرنسخه‌ای محسوب می‌شود.

مصرف در بارداری و شیردهی
بارداری: مطالعات کافی و به خوبی کنترل شده در زنان باردار انجام نشده است. مصرف این دارو در صورت نیاز قطعی به آن طی دوران بارداری تحت نظر پزشک معالج مجاز است.
شیردهی: ترشح این دارو در شیر انسان تاکنون مطالعه نشده است. به دلیل احتمال بروز عوارض ناخواسته جدی در کودکان شیرخوار، مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌گردد

درخصوص نحوه صحیح مصرف دارو به این نکات توجه کنید

۱- این دارو را حداقل یک ساعت قبل از غذا میل نمایید.
۲- کپسول را به طور کامل بلعیده، از خردکردن، شکستن یا جویدن آن خودداری نمایید. در صورت عدم توانایی در بلع کامل کپسول، آن را باز نموده، محتویات را در یک قاشق غذاخوری حاوی کمپوت میوه یا ماست پراکنده کرده و بلافاصله میل نمایید. ضمناً می‌توان پلت‌ها را با مقداری آب یا آب میوه مخلوط کرده و بلافاصله میل نمود. می‌توان از آب سیب یا آب پرتقال به عنوان آب میوه استفاده نمود. از جویدن و خردکردن محتویات کپسول خودداری نمایید.
۳- این دارو را برای دوره کامل درمان حتی در صورت احساس بهبودی مصرف نمایید.
۴- درصورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به یادآوردن فوراً آن را میل کنید. ولی اگر تقریباً زمان نوبت مصرف بعدی فرا رسیده باشد، نوبت مصرف نشده را فراموش کرده و برنامه عادی خود را از سر بگیرید. از دوبرابرکردن مقدار دارو خودداری کنید.

تداخل‌های دارویی
قبل از مصرف این‌ دارو چنانچه از داروهای زیر استفاده می‌نمایید، پزشک خود را مطلع سازید:
آموکسی سیلین و کلاریترومایسین ـ مصرف همزمان ممکن است باعث افزایش مقدار اس امپرازول و هیدروکسی کلاریترومایسین در خون گردد.
داروهای ضد قارچ آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول) ـ مصرف اس امپرازول باعث افزایش pH دستگاه گوارش می گردد و ممکن است جذب این داروها را کاهش دهد. مصرف توأم داروها ممنوع است.
بنزودیازپین ها (مانند دیازپام، تریازولام) ـ در مصرف همزمان، مقدار بنزودیازپین‌ها در خون افزایش می‌یابد. کاهش مقدار مصرف بنزودیازپین ها و یا افزایش فواصل مصرف دو دارو توصیه می‌گردد.
کلوپیدوگرل ـ با مصرف توأم داروها، فعالیت ضد پلاکت کلوپیدوگرل ممکن است کاهش یابد.
دیگوکسین ـ مصرف همزمان داروها ممکن است باعث افزایش مقدار دیگوکسین در خون شود.
ارلوتینیب ـ مصرف اس امپرازول ممکن است با جذب ارلوتینیب تداخل نماید. از مصرف توأم داروها باید خودداری شود.
متوترکسات ـ اس امپرازول ممکن است با کاهش دفع کلیوی متوترکسات، باعث افزایش مقدار آن در خون گردد و بدین ترتیب خطر سمیت با آن را افزایش دهد. در صورت مصرف توأم داروها، تعیین مقدار متوترکسات در خون و علایم ناشی از سمیت دارو باید به دقت مورد پایش قرار گیرد.
مایکوفنولات ـ مقدار مایکوفنولات در خون و اثرات فارماکولوژیک آن ممکن است کاهش یابد.
تولترودین پیوسته رهش ـ آزاد سازی تولترودین از شکل پیوسته رهش دارو ممکن است افزایش یابد که دلیل آن افزایش pH معده پس از مصرف اس امپرازول است. تنظیم مقدار مصرف تولترودین ضروری است.
سالیسیلات ها با روکش انتریک ـ سالیسیلات ها ممکن است سریع تر حل شوند و عوارض جانبی گوارشی ناشی از مصرف آنها تشدید گردد.
وارفارین ـ مصرف همزمان ممکن است باعث افزایش INR و زمان پروترومبین گردد و منجر به خونریزی غیرعادی و حتی مرگ شود. لذا تغییرات INR و زمان پروترومبین باید مورد پایش قرار گیرد.

موارد احتیاط
به منظور کنترل پیشرفت درمان، به طور منظم به پزشک خود مراجعه نمایید.
در صورت عدم بهبودی و یا بدتر شدن وضعیت، با پزشک خود مشورت نمایید.

موارد منع مصرف
– سابقه حساسیت یا آنافیلاکسی به هر یک از اجزاء تشکیل دهنده این دارو
– سابقه حساسیت به داروهای جایگزین بنزایمیدازول (رابپرازول، پنتوپرازول و اُمپرازول)

منبع: abidipharma

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج