ایران با تولید یک میلیون و 223 هزار تن خرما رتبه دوم تولید خرما در جهان را دارد


ایران با تولید یک میلیون و 223 هزار تن خرما رتبه دوم تولید خرما در جهان را دارد

رازقی با اشاره به اینکه ایران با دارا بودن 224 هزار هکتار اراضی زیر کشت خرما، مقام سوم جهان را در این خصوص دارد، گفت: ایران با تولید یک میلیون و 223 هزار تن خرما رتبه دوم تولید خرما در جهان را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «جمال رازقی» امشب (چهارشنبه 5 آبان) در آئین گشایش پنجمین نمایشگاه «قهوه و دمنوش» و چهارمین نمایشگاه تخصصی «خرما» که در محل دائمی نمایشگاه بین المللی فارس برگزار شد، گفت: ایران با دارا بودن ۲۲۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت خرما، مقام سوم جهان را در این خصوص دارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: ایران با تولید یک میلیون و ۲۲۳ هزار تن خرما رتبه دوم تولید خرما در جهان را دارد.

وی اضافه کرد: جهش تولید خرما مورد توجه جهاد کشاورزی بوده و در فارس ارقام مختلف خرما تولید می شود و فارس سالانه ۱۸۰ هزار تن خرما تولید می کند و از خرما در صنایع نوشابه سازی، شیرینی و ... استفاده می شود و برای تولید سرکه نیز استفاده می شود و ارقام شاهانی از نمونه های بارز خرمای فارس است.

رازقی اعلام کرد: یک واحد فراوری خرما با ظرفیت ۲۲ هزار تن در استان فارس فعال است و در صادرات خرما در سال ۹۹ شاهد هفت میلیون دلار صادرات خرما به کشورهای ترکیه، عراق، مالزی، کانادا و ... صادر شد.

وی ادامه داد: سنتی بودن ساختار کشت، مدیریت نامطلوب نخلستان، عدم استانداردهای بسته بندی، بالا بودن ضایعات پس از برداشت و ‌... از مشکلات حوزه تولید خرما به شمار می رود.

رازقی تاکید کرد: از ابعاد اقتصادی تا به امروز موفق به توجیه اقتصادی مناسب برای نخل کاران استان نبودیم در حالی که خرما با ارزش ترین و گران ترین میوه دنیاست و نهال آن حدود ۱۰ سال بعد به بلوغ و محصول دهی می رسد‌ و قیمت تمام شده خرما رقمی که به فروش می رسد در واقع نیست و ترویج مصرف خرما در کشور به اقدام ملی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: برای ایجاد انگیزه در نخلداران برای کشت بیشتر باید تلاش شود و خرما باید از مراسم عزا به مراسم عروسی برود تا شاهد افزایش مصرف و انگیزه بیشتر نخلداران شویم.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟