محتوای قوانین باید از کیفیت لازم برخوردار باشد


محتوای قوانین باید از کیفیت لازم برخوردار باشد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نشست با مدیران جمعی از اندیشکده ها،گفت: به نتیجه رسیدن قوانین مستلزم آن است که محتوای قوانین از کیفیت لازم برخوردار باشد و اصول قانون نویسی رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، امروز(چهارشنبه ۵ آبان) مدیران تعدادی از اندیشکده‌های کشور با بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس دیدار کرده و راهکارهای افزایش تعامل و همکاری‌های دو جانبه را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست نگاهداری با تأکید بر این نکته که برای تدوین و تصویب قوانین باید اقدامات محتوایی و علمی لازم در تهیه پیش‌نویس قوانین انجام شود، گفت: به نتیجه رساندن قوانین مهم و ضروری در کشور نیازمند دو مؤلفه مهم است. نکته اول اینکه تعامل با نمایندگان صورت بگیرد و همچنین محتوای قوانین از کیفیت لازم برخوردار باشد و اصول قانون‌نویسی رعایت شود.

وی سپس به تشریح نحوه تعامل مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌ها با اندیشکده‌ها پرداخت و افزود: در این زمینه دو نوع نگاه وجود دارد. برخی اندیشکده‌ها معتقد هستند که باید در جلسات کمیسیون‌ها حضور داشته باشند و نظر خود را به صورت مستقیم با نمایندگان طرح کنند.

نگاهداری با اشاره به نگاه دیگر در نحوه تعامل مجلس و اندیکشده‌ها گفت: در نگاه دوم برخی معتقد هستند مرکز پژوهش‌ها به نوعی موازی اندیکشده‌ها قرار بگیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مرکز در تهیه گزارش‌ها باید اندیکشده‌ها را مشارکت داده و حقوق معنوی آن‌ها را هم حفظ کند و در گزارش‌ها به زحمات اندیشکده‌ها اشاره شود و دیدگاه‌های این مراکز علمی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس چتر خود را برای همکاری با همه مراکز علمی در کشور باز کرده است، گفت: در این همکاری حفظ مالکیت معنوی اندیشکده از مهم‌ترین رویکردهای مرکز پژوهش‌های مجلس است. این همکاری یک بازی برد -برد است که هم خواسته‌های اندیشکده‌ها و نگاه‌های آن‌ها در امر قانون‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس تقویت می‌شود.

نگاهداری با اشاره به یکی از مشکلات مرکز پژوهش‌های مجلس در انجام فعالیت‌های خود، گفت: ۹۰ درصد تلاش مرکز پژوهش‌ها معطوف به تهیه گزارش و پیش‌نویس طرح‌ها و لوایح شده است. این امر باعث شده که متأسفانه مسئله‌یابی و مسئله‌نویسی خیلی کم صورت گیرد.

وی ادامه داد: مسئله‌یابی در کشور ما با نگاه بخشی انجام می‌شود. در صورتی که مردمی‌سازی تصمیم‌گیری‌ها نیازمند نگاه فرابخشی است.

نگاهداری با تأکید بر این گزاره که رویکرد کارگزاری پیرو مرکز پژوهش‌های مجلس باید جایگزین کارفرمایی پیش رو شود، بیان داشت: افراد برای ورود به دولت و مجلس ابتدا باید در دانشگاه رشد کرده و سپس وارد اندیشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها شود و بعد وارد دولت و مجلس شوند و این امر باید یک جریان سیال باشد.

گفتنی است در این نشست مدیران اندیشکده‌ها به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداخته و ابراز امیداوری کردند که همکاری اندیشکده‌ها با مرکز پژوهش‌های مجلس گسترش پیدا کند.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، امروز(چهارشنبه ۵ آبان) مدیران تعدادی از اندیشکده‌های کشور با بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس دیدار کرده و راهکارهای افزایش تعامل و همکاری‌های دو جانبه را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست نگاهداری با تأکید بر این نکته که برای تدوین و تصویب قوانین باید اقدامات محتوایی و علمی لازم در تهیه پیش‌نویس قوانین انجام شود، گفت: به نتیجه رساندن قوانین مهم و ضروری در کشور نیازمند دو مؤلفه مهم است. نکته اول اینکه تعامل با نمایندگان صورت بگیرد و همچنین محتوای قوانین از کیفیت لازم برخوردار باشد و اصول قانون‌نویسی رعایت شود.

وی سپس به تشریح نحوه تعامل مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌ها با اندیشکده‌ها پرداخت و افزود: در این زمینه دو نوع نگاه وجود دارد. برخی اندیشکده‌ها معتقد هستند که باید در جلسات کمیسیون‌ها حضور داشته باشند و نظر خود را به صورت مستقیم با نمایندگان طرح کنند.

نگاهداری با اشاره به نگاه دیگر در نحوه تعامل مجلس و اندیکشده‌ها گفت: در نگاه دوم برخی معتقد هستند مرکز پژوهش‌ها به نوعی موازی اندیکشده‌ها قرار بگیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مرکز در تهیه گزارش‌ها باید اندیکشده‌ها را مشارکت داده و حقوق معنوی آن‌ها را هم حفظ کند و در گزارش‌ها به زحمات اندیشکده‌ها اشاره شود و دیدگاه‌های این مراکز علمی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس چتر خود را برای همکاری با همه مراکز علمی در کشور باز کرده است، گفت: در این همکاری حفظ مالکیت معنوی اندیشکده از مهم‌ترین رویکردهای مرکز پژوهش‌های مجلس است. این همکاری یک بازی برد -برد است که هم خواسته‌های اندیشکده‌ها و نگاه‌های آن‌ها در امر قانون‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس تقویت می‌شود.

نگاهداری با اشاره به یکی از مشکلات مرکز پژوهش‌های مجلس در انجام فعالیت‌های خود، گفت: ۹۰ درصد تلاش مرکز پژوهش‌ها معطوف به تهیه گزارش و پیش‌نویس طرح‌ها و لوایح شده است. این امر باعث شده که متأسفانه مسئله‌یابی و مسئله‌نویسی خیلی کم صورت گیرد.

وی ادامه داد: مسئله‌یابی در کشور ما با نگاه بخشی انجام می‌شود. در صورتی که مردمی‌سازی تصمیم‌گیری‌ها نیازمند نگاه فرابخشی است.

نگاهداری با تأکید بر این گزاره که رویکرد کارگزاری پیرو مرکز پژوهش‌های مجلس باید جایگزین کارفرمایی پیش رو شود، بیان داشت: افراد برای ورود به دولت و مجلس ابتدا باید در دانشگاه رشد کرده و سپس وارد اندیشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها شود و بعد وارد دولت و مجلس شوند و این امر باید یک جریان سیال باشد.

گفتنی است در این نشست مدیران اندیشکده‌ها به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداخته و ابراز امیداوری کردند که همکاری اندیشکده‌ها با مرکز پژوهش‌های مجلس گسترش پیدا کند.

کد خبر 5337681

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا