لزوم هم افزایی برای حل معضلات شهری


لزوم هم افزایی برای حل معضلات شهری

عضو شورای شهر شیراز گفت: در خصوص آسیب‌های اجتماعی از جمله تکدیگری و حاشیه‌نشینی و اعتیاد، تنها شورای شهر و شهرداری نمی‌توانند با این معضلات مقابله کنند و خواست عمومی و هم افزایی بین دستگاه‌های مختلفی را می‌طلبد.

افسانه خواست خدایی چهارشنبه ۵ آبان در یک کنفرانس خبری با اشاره به اینکه همواره ثمره هم‌اندیشی با نخبگان و متخصصان مثبت و سبب پیشرفت است، به اموری که در این دوماهه توسط وی با همکاری دیگر اعضای شورا در مسئولیت‌های محوله پیگیری شده و یا تحقق یافته اشاره کرد.

او در ادامه بر ضرورت استفاده از طرفیت نخبگان، چاره‌اندیشی برای تعامل بیشتر با رسانه‌ها و متخصصین امور، ساماندهی مشکلات روستاهای هادی و هماهنگی با دهیاری‌ها، استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، پیگیری جدی مشکلات مردم مناطق همجوار رودخانه چنارراهدار، برگزاری جلسات منظم و پیگیری عملی در کمیته رسیدگی به درخواست‌های مردمی و پیگیری شکایات تاکید کرد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فن آوری اطلاعات شورای شهر شیراز نیز در این نشست با اشاره به اینکه مدیریت مدرن و توسعه دیجیتال شیراز زیرساخت‌های خاص خود را می‌طلبد، گفت: دیتاسنتر باید هرچه سریعتر به چرخه اداری شهر متصل شود و با اینکه تا تحقق شهر الکترونیک راه زیادی داریم، اما تلاش داریم ریل‌گذاری و بسترسازی را در این مسیر ایجاد کنیم.

مهدی نصیری افزود: عمده مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد از جمله امضاهای طلایی یا نبود سهولت در پیگیری امور ناشی از بروکراسی اداری شدید و راه چاره آن نیز تحقق کامل دولت الکترونیک، شهر هوشمند و در واقع دیجیتال است.

او خاطرنشان کرد: اینکه مکانیزمی برای سرویس‌گیری از ادارات مرتبط نباشد و به عنوان مثال استعلام آنلاین از ثبت احوال ممکن نباشد یا واحدهای مختلف در سازوکاری خاص یکپارچه نباشند باعث ایجاد گلوگاه فساد و عدم شفافیت می‌شود.

نصیری تاکید کرد: برای تحقق شهر دیجیتال باید جلوی پای بخش خصوصی فرش قرمز پهن شود، زیرا تجربه نشان داده هرجا دولت یا شهرداری خود مجری پروژه‌ای بوده و رقابت برای تصدی و واگذاری پروژه صورت نگرفته با شکست یا ضعف در اجرا مواجه شده، اما اگر در راستای تحقق شهر دیجیتال از تخصص بخش خصوصی بهره‌مند شویم امور به خوبی پیش می‌رود.

علی‌اکبر سلطانی، سخنگوی شورای شهر شیراز نیز با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات شهری راهکاری فراتر از اختیارات شهرداری دارند، گفت: رسانه‌ها با بیان مسئله، پیگیری و مطالبه‌گری و تبدیل مسائل به خواست عمومی علاوه بر دور شدن از روزمرگی می‌توانند حساسیت مسئولان را در جهت رفع مسائل بالا برده و شورای شهر وشهرداری را در این مسیر یاری دهند.

او با بیان نمونه‌هایی از مشکلات که همکاری مدیریت شهری با رسانه‌ها سبب رفع آن شده است، افزود: به عنوان نمونه در انعکاس مشکلات برخی مناطق حاشیه‌نشین به ویژه مرتبط با رودخانه چنار راهدار پیگیری‌های میدانی کمک زیادی به پیشبرد این مسئله کرد.

سلطانی بیان کرد: امری که ۱۳ سال زمین مانده بود با انعکاس خوب در رسانه‌ها ظرف چندماه اخیر به مسئله اصلی مدیران مرتبط تبدیل شده و دادستان و دیگر مسئولان نیز پای کار آمده و مسیر خوبی برای حل مشکلات مردم حاشیه این رودخانه همواره شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شیراز گفت: انتظار من از خبرنگاران این است که به بسیاری از مسائل ورود کنند و با جریان‌سازی، کنشگری فعال و پویایی، مشکلات را مطرح کرده و تا حل نهایی مشکل آن را از مدیران مطالبه کنند و در واقع همانند شورا که ناظر عملکرد شهرداری است ناظر بر عملکرد مسئولان باشند.

سلطانی افزود: مسئولیت دیگر رسانه‌ها، شفاف‌سازی در بسیاری امور است و به عنوان مثال در بحث آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، شهرداری و شورای شهر وظایف محدود و مشخصی دارند و با اینکه ما بعضا شاهد کم کاری برخی دیگر از نهادها یا سازمان‌های مرتبط هستیم، اما مردم همه چیز را از چشم شهرداری می‌بینند در حالی که قانون در این زمینه وظایف دستگاه‌های مختلف را مشخص کرده و رسانه‌ها باید از تمام قسمت‌های مربوطه مطالبه‌گری کنند.

او خاطرنشان کرد: شورا نگاه یکسانی به تمام رسانه‌ها دارد و در این زمینه هیچ‌گونه تبعیضی را بر نمی‌تابد و ما نیز در شورا به عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری از رسانه‌ها می‌خواهیم در نظارت بر امور از ما پیشتازتر باشند.

انتهای پیام

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته