خشکسالی کشت کلزا در اراضی خراسان شمالی را به نصف رساند


خشکسالی کشت کلزا در اراضی خراسان شمالی را به نصف رساند

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه خشکسالی کشت کلزا را در اراضی استان نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داده است گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون یکهزار و 100 هکتار از مزارع زیر کشت این محصول دانه روغنی رفته است.

مهندس پژمان شهابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال زراعی جاری پاییزی بسیار خشک و کم آبی داریم که کشاورزان رغبت کمی نسبت به کشت دانه روغنی کلزا دارند.

وی افزود: فرصت برای کشت دانه روغنی کلزا تا ۱۵ ماه جاری در شهرستان مانه و سملقان وجود دارد اما کلزا نسبت به تاریخ کشت این محصول حساس بوده و کاشت آن باید به موقع انجام شود.

شهابی اظهار داشت: تاخیر در کشت کلزا خسارت زیادی به مزارع وارد می کند و به همین دلیل، کشاورزان باید به نظر کارشناسان در خصوص کشت به موقع توجه جدی کنند.

وی افزود: کشت کلزا از نیمه دوم شهریور آغاز شد که طبق برنامه ریزی باید در سطح بیش از سه هزار هکتار انجام می شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی مهم‌ترین مشکل کشت را نبود آب برای آبیاری عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه دانه روغنی کاملینا نسبت به کلزا به سرما مقاوم تر و در اراضی فقیر نیز قابل کشت است ٰٰ تلاش می کنیم تا کاهش سطح زیر کشت در کلزا را با کشت کاملینا که کشت آن نیز از اوایل آبان ماه آغاز می شود تا حدودی کاهش سطح زیر کشت داه های روغی را جبران کنیم.

وی اظهار داشت: پیش بیینی می کنیم که کشاورزان امسال در سطح ۲هزار هکتار کلزا و کاملنیا کشت کنند.

شهابی افزود: قیمت هر کیلوگرم بذر کلزا از ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار ریال است و امکان کشاورزی قراردادی نیز همانند سال گذشته با انعقاد قرارداد با آستان قدس رضوی فراهم شده است.

شهابی اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا در قالب خرید تضمینی در سال جاری ۱۱۰ هزار ریال بود که در سال زراعی جاری ۱۵۰ هزار ریال است.

وی گفت: کشاورزان این استان در سال زراعی گذشته بیش از سه هزار هکتار کلزا کشت کرده بودند که سرمازدگی و خشکسالی بخش زیادی را از بین برد که در نهایت دانه روغنی کلزا از سطح ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار برداشت شد. این بهره برداران یکهزار تن محصول را به مراکز خرید تحویل دادند و حدود یکهزار تن نیز خود حتی با قیمت بالاتر به فروش رساندند.

شهابی با بیان اینکه بعضا برخی از کشاورزان به دلیل اینکه در سال زراعی جاری با سرمازدگی مواجه شدند افزود: اگر کلزا نیز به موقع کشت شود دچار سرمازدگی نخواهد شد.

وی گفت: کلزای که به موقع کشت شده در فصل سرد اگر ۶ برگ داشته باشد سرمای زیاد را تحمل خواهد کرد اما گیاه دارای ۲ برگ دچار سرمازدگی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، افزود: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

شهابی اظهار داشت: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد و البته در کنار آن، سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگرانٰ کاملینا و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

وی بر خودکفایی روغن تاکید کرد و افزود: تلاش می شود تا در سال های آینده با کشت انواع دانه های روغنی به خصوص کلزا، کنجد، گلرنگ، آفابگردان، کاملینا و سایر موارد در این زمینه به تولید مناسب برسیم.

خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است