دامپزشکی خراسان شمالی برای پایش بیماری آنفلوآنزا اعتبار کم دارد


دامپزشکی خراسان شمالی برای پایش بیماری آنفلوآنزا اعتبار کم دارد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: یکی از مشکلات در زمینه پیشگیری از وقوع بیماری آنفلوآنزا، کمبود اعتبارات و منابع مالی برای تهیه تجهیزات و امکانات لازم مراقبت، پایش و بررسی های پاراکلینیک است.

سیدفرزین حسینی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲ مزرعه فعال تخمگذار صنعتی و ۲ مزرعه پرورش بوقلمون از جمله واحدهای حساس در زمینه ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است که این مزرعه ها به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت فراوان هستند.

وی، دست فروشی پرندگان در نقاط مختلف شهری و روستایی، حمل غیر مجاز کودهای مزارع پرورش طیور، ضعف در اجرای ضوابط بهداشتی در مراکز فروش پرندگان، را مشکلات عنوان کرد و افزود: پرورش دهندگان طیور صنعتی در ارسال به موقع گزارش از تلفات و کاهش تولید همکاری مناسب ندارند از طرفی افزایش هزینه های پرورش طیور ( نهاده ها و واکسیناسیون ) موجب کاهش احتمالی اقدامات پیشگیرانه بهداشتی هزینه دار توسط مرغداران می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش ها در استان برای پیشگیری از وقوع بیماری آنفلوآنزا، افزایش پرندگان در روستاها است، متاسفانه شمار مرغ های بومی در روستاها زیاد است، جمعیت این پرندگان با توجه به طرح مشاغل خانگی افزایش یافته است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: افزایش جمعیت در معرض خطر پرندگان با اجرای طرح های ایجاد مشاغل خانگی پرورش پرندگان که رعایت اصول ایمنی زیستی در آنها قابلیت کمی برای اجرا دارد پیشگیری را سخت کرده است.

حسینی، ورود پرندگان مهاجر به زیستگاه های اطراف روستاها و مزارع صنعتی پرورش طیور را از دیگر دغدغه ها عنوان کرد و گفت: ساختار قدیمی برخی مزارع صنعتی پروش طیور و وجود محدودیت در اجرای صحیح ضوابط ایمنی زیستی و قرنطینه ای سبب نگرانی در این زمینه است.

وی درباره اقدامات اداره کل دامپزشکی در این زمینه گفت: نظارت بر وضعیت بهداشتی و قرنطینه ای مزارع پرورش طیور قبل از جوجه ریزی، نظارت بر حمل و نقل بهداشتی پرندگان زنده و ورود جوجه یک روزه، پایش و مراقبت فعال مزارع پرورش طیور در حال انجام است همچنین تیم های واکنش سریع تشکیل و تجهیز و آموزش آنها برای مهار بموقع موارد احتمالی بروز بیماری انجام شده است.

وی گفت: اجرای برنامه واکسیناسیون در مزارع تخم گذار و مادر و اجداد بسیار ضروری است در این زمنیه توصیه های لازم به مزرعه داران داده شده است، اکنون نظارت بهداشتی بر سه کشتارگاه صنعتی طیور استان انجام می شود، پایش طیور روستایی بخصوص روستاهای حاشیه مزارع صنعتی طیور و زیستگاه های پرندگان وحشی و پایش پرندگان وحشی و مهاجر با تمرکز بر زیستگاه های طبیعی و غیر طبیعی استان با همکاری با حفاظت محیط زیست هم در حال انجام است.

حسینی، نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه پرندگان زنده، برخورد با موارد توزیع و فروش غیرمجاز پرندگان زنده و اقدام در جهت تهیه و خرید تجهیزات فنی و آزمایشگاهی مورد نیاز در پایش و تشخیص بیماری را از دیگر برنامه های این اداره کل عنوان کرد.

وی گفت: از اداره کل حفاظت محیط زیست انتظار می رود در پایش بیماری در زیستگاه ها، گزارش موارد تلفات احتمالی را به موقع ارائه دهند، دانشگاه علوم پزشکی هم در آموزش روستاییان و گزارش موارد بیماری و تلفات پرندگان توسط مراکز بهداشتی مستقر در روستاها اقدام کند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: از نیروی انتظامی هم انتظار می رود در اجرای طرح های گشت های مشترک و برخورد با متخلفان بهداشتی و موارد احتمالی معدوم سازی کانون های بیماری همکاری داشته باشد.

در خراسان شمالی یک واحد پرورش مرغ اجداد گوشتی، یک واحدمرغ مادر گوشتی، ۱۱۸ واحد پرورش مرغ گوشتی، پنج واحد پرورش مرغ تخمگذار (۲ واحد فعال است)، ۶ مزرعه پرورش شتر مرغ مولد، یک مزرعه پرورش شتر مرغ گوشتی، چهار مزرعه پرورش شتر مرغ توام، پنج مزرعه پرورش بوقلمون گوشتی( ۲ مزرعه فعال است) و یک مزرعه پرورش کبک در استان راه اندازی شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)