شالیکاران خراسان شمالی سه هزار و 500 تن شلتوک برداشت کردند


شالیکاران خراسان شمالی سه هزار و 500 تن شلتوک برداشت کردند

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال برنج کاران استان از سطح 840 هکتار شالیزار سه هزار و 500 تن شلتوک برداشت کردند.

پژمان شهابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از هر هکتار شالیزار این استان بیش از چهار تن شلتوک برداشت و در شالی کوبی ها فرآوری شد.

وی افزود: در ۲ سال اخیر سطح زیادی از اراضی برنج این استان به دلیل خشکسالی و کمبود آب زیر کشت قرار نگرفت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به دلیل کاهش بارندگی و نفوذ خشکسالی، اراضی زیر کشت برنج در این استان به یک سوم سنوات گذشته کاهش یافته است.

شهابی اظهار داشت: براساس آمار رسمی در سنوات گذشته ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان خراسان شمالی زیر کشت برنج قرار داشت.
وی اضافه کرد : امسال کشت برنج صرفا در روستاهای شیرین دره و محمدآباد شهرستان مانه و سملقان در غرب استان خراسان شمالی که در پایین دست سد شیرین دره واقع شدند و از لحاظ تامین آب برای کشت برنج مشکل کمتری دارند، انجام شد.
معاون جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت: در ۲ سال اخیر از کشاورزان برنجکار سایر مناطق استان خواسته ایم تا به دلیل کم آبی از کشت برنج خودداری کنند.
کشت برنج محصول دوم کشاورزان استان خراسان شمالی محسوب می شود که پس از برداشت گندم در خردادماه، به تدریج از اول تیرماه در برخی اراضی کشاورزان از جمله بجنورد کشت می شود.
در حالی کشاورزان استان خراسان شمالی همچنان اصرار به کشت برنج به عنوان پر آب ترین محصول کشاورزی دارند که طبق گزارش سازمان هواشناسی ۵۹ درصد از پهنه این استان در وضعیت خشکسالی شدید تا خفیف قرار دارد.
علاوه بر آن براساس مصوبه سال ۱۳۹۷ هیات وزیران به دلیل کم آبی کشت محصول برنج از سال ۱۴۰۰ باید در استان های کم آـب از جمله خراسان شمالی ممنوع شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه کشاورزان لوبیا قرمز را جایگزین برنج کنند اظهار داشت: این محصول در صورت کشت اصولی در هر هکتار چهار تن محصول می دهد که بازدهی بیشتری از لحاظ اقتصادی و تولیدی برای کشاورزان خواهد داشت.
شهابی افزود: کشت لوبیا علاوه بر هزینه پایین و درآمد بیشتر برای کشاورزان، از لحاظ فنی ساختمان خاک را حفظ خواهد کرد و برای سنوات آینده کشت محصول را آسان تر می کند.
شهابی یونجه کاری را دیگر محصول جایگزین برنج در خراسان شمالی اعلام کرد و اظهارداشت : اگر یونجه به صورت مکانیزه کشت شود به دلیل برداشت محصول در چند نوبت درآمدزایی بیشتری نیز برای کشاورزان به همراه دارد.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، کشت برنج در ۳۰ روستا و در ۸۰۰ قطعه زمین انجام می شود و بیشترین میزان کشت این محصول در شهرستان مانه و سملقان انجام می شود که رقم طارم دم سیاه است.
به طور میانگین از هر هکتار شالیزار خراسان شمالی چهار تا چهار هزار و ۷۰۰ کیلوگرم شلتوک برداشت می شود که ۶۰ درصد آن به برنج تشکیل می دهد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد و افزون بر ۸۰ هزار نفر بهره بردار کشاورزی محسوب می شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...