قله شهادت | شهادت از دامنه تا قله شهدا آزاد از هر قید و بندی مهاجر إلی‌الله شدند / ارتباط کسب حلال با روحیه شهادت‌طلبی


قله شهادت | شهادت از دامنه تا قله شهدا آزاد از هر قید و بندی مهاجر إلی‌الله شدند / ارتباط کسب حلال با روحیه شهادت‌طلبی

شهدا بند به دنیا نبودند؛ آزاد از هر قید و بندی مهاجر الی‌الله شدند. انسانی پا در میدان شهادت می‌گذارد که مراقب لقمه خود باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ صبح امروز در مصلای خاتم‌الانبیای استان زنجان، اختتامیه کنگره 3535 شهید استان زنجان با حضور جمعی از مسئولان لشگری و کشوری با "پخش فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان کنگره" همراه بود. ایشان در این بیانات به آیات 10 سوره صف و 111 سوره توبه به عنوان ویژگی‌های مؤمنان حقیقی اشاره کردند و خصلت‌هایی همچون مجاهدت، اخلاص،‌ ایثار،‌ صدق، معنویت، گذشت، توجه به خدا، کار برای مردم، تلاش برای عدالت و تلاش برای استقرار حاکمیت دینی را به مثابه دامنه‌هایی برشمردند که شهدا با طی کردن این مسیر، به قله شهادت دست یافتند.

حجت‌الاسلام حسن شریعت‌زاده، کارشناس و پژوهشگر علوم دینی در گفت‌وگو با تسنیم درباره لزوم الگوگیری از شهدا گفت: امام خمینی (ره) صحنه‌های دفاع مقدس را یادآور نبردهای اولیه رسول خدا صلی الله علیه و آله و شهدای ما را هم‌ردیف با شهدای صدر اسلام می‌دانستند. خودم به عنوان رزمنده‌ای که توفیق حضور در جبهه‌های نبرد را داشتم با چشمان خود شاهد خصلت‌ها و ویژگی‌های آسمانی رزمندگان و شهدا بودم. برخی از آنها با وجود آنکه در خط مقدم حضور داشتند، حاضر نبودند از جیره آب بنوشند تا به دیگر رزمندگان برسد. این خصلت در بردارنده روحیه گذشت و مجاهدت با نفس است. جهاد اکبر شهدا، همین مبارزه با نفس بود. ما در ویژگی‌های سردار سلیمانی خواندیم که حتی حق مأموریت هم نمی‌گرفت، با این که در رده سردار، بالاترین حقوق‌ها را دریافت می‌کنند.

وی افزود:‌ شهدا در هر زمان و مکانی اسوه و الگوی سایر مؤمنین محسوب می‌شوند، همچنان که نگاه خود شهدا، به سیدالشهداء و دست‌پرورده ایشان یعنی ابوالفضل علیه‌السلام بود. امام صادق (ع) درباره ویژگی حضرت عباس می‌فرماید کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ؛ یعنی صاحبِ بصیرتی نافذ بود. صُلبَ الإیمانِ؛ ایمان راسخی داشت. ویژگی سومی که امام به حضرت عباس (ع) نسبت می‌دهند، مجاهدت در معیت امام حسین (ع) است: جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللّهِ. جهادی که در معیت امام حیّ و یا نایب امام باشد ارزش دارد. بنابراین اسوه، همیشه وجه آسمانی ندارد بلکه روی همین کره خاکی نمود دارد؛ یعنی ببین و منطبق با آن عمل کن.

این کارشناس دینی یکی از عوامل مهم در کمرنگ شدن روحیه معنویت را در دل بستن به دنیا معرفی کرد و گفت: شهدا بند به دنیا نبودند؛ آزاد از هر قید و بندی مهاجر الی‌الله شدند. در مقابل، دنیا و آلودگی به دنیا، انسان را به هر خطایی مبتلا می‌کند. امام خمینی به نقل از مرحوم شاه آبادی می‌فرمود هرچه تعلق بیاورد، مانع وصول به خداوند است. ما در توصیف افرادی مثل عبیدالله بن حر جُعفی و ضَحّاک بن عبدالله مشرقی چالش دلبستگی به دنیا را در تاریخ خواندیم. ضحاک از یاران امام حسین در واقعه عاشورا بود و در کربلا حضور داشت. او پس از اینکه با سپاه عمر بن سعد جنگید و چند تن را کشت، در واپسین لحظات روز عاشورا از نبرد گریخت.

حجت الاسلام شریعت‌زاده درباره تأثیر منفی لقمه حرام در تربیت معنوی گفت: لقمه نقش مهمی در تربیت دینی و معنوی انسان مؤمن دارد. لقمه حرام و شبهه سبب بی‌توجهی به معارف و زدودن حس معنویت در انسان می‌شود. به تعبیر امام صادق (ع)، لقمه حرام در فرزندان و ذریه نمایان می‌شود. «کَسبُ الحَرام یَبینُ فِی الذُّرِیَّةِ». پس انسانی پا در میدان شهادت می‌گذارد که این مقدمات را داشته باشد. آنچه ما در جبهه دیدیم، صدای مناجات شبانه رزمندگان و تلاوت قرآن بود. کسی که لقمه حرام و شبهه بخورد، معنویتی در او باقی نمی‌ماند. در هر صورت دعا و مناجات بهترین ابزار برای سعادتمندی انسان است، منتها دعایی که همراه با عمل باشد.

انتهای‌پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟