اجرای طرح آبرسانی در جویم لارستان با مشارکت خیرین


اجرای طرح آبرسانی در جویم لارستان با مشارکت خیرین

لارستان- ایرنا- طرح آبرسانی روستای چغان بحش جویم لارستان عصر پنجشنبه با حضور جمعی از مسئولان اجریی با اعتباری افزون بر 30 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

بهره مندی ۱۷۰۰ نفر از آب آشامیدنی

مدیر آبفای شهرستان لارستان در آیین بهره برداری از این طرح و با تقدیر از خانواده نیکوکار جعفری و خیرین منطقه گفت: هزینه ساخت و حفر چاه و حتی جاده دسترسی تا محل اجرای پروژه با مشارکت مردم منطقه انجام شد.

عبدالمهدی میرپور تصریح کرد: با بهر برداری از ین طرح یک هزار و ۷۰۰ نفر در روستای چغان جویم از آب آشامیدنی برخوردار شدند.

وی با توجه به مشخصات فنی این پروژه نیز گفت: حفر چاه از نوع آهکی و به عمق بیش از ۲۷۰ متر و افزون بر سه هزار متر برق رسانی دراین پروژه عملیاتی شد و همچنین ۳۰ میلیارد ریال نیز برای اجرای آن هزینه شده است.

حسین زاده نماینده لارستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم یادآور شد: دولت و دستگاه های اجرایی باید قدر این فرصت طلایی در شرایط کنونی که دولت به شدت با کمبود منابع مالی و اعتباری مواجه است را بداند و مناطقی که خیرین پای کار هستند آنها نیز قدم های مثبت و امیدوارکننده بردارند و با تخصیص اعبتار در اجرای طرح های مهم و خیرساز نیکوکاران منطقه را برای حضور موثرشان در ادامه و دیگرطرح های مهم امیدوار کنند.

وی افزود: همه ما به وجود خیران و انسان‌های نیک‌اندیش در لارستان افتخار می‌کنیم و قدردان همه تلاش‌ها و مشارکت محسوس آنها در توسعه این منطقه هستیم اما تکیه بر این موضوع نباید نافی اصل مسوولیت پذیری نظام، حاکمیت و دولتمردان در قبال توسعه و رفع محرومیت‌های تاریخی در بسیاری از مناطق و روستاهای این حوزه شود.

او گفت: مساله آب امروز نه تنها در ایران و یا منطقه لارستان و جنوب فارس بلکه در کشور و حتی منطقه و جهان تبدیل به بحرانی جدی شده است.

حسین زاده ادامه داد: هم سوء مدیریت ها در اجرای برخی طرح ها و البته بروز خشکسالی های بیش از یک دهه گذشته و همچنین افزایش میزان هدرروی و نبود الگوی مصرف بهینه از مهمترین دلایل بحران و کمبود آب در ایران به ویژه در منطقه جنوب فارس است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع نیز به عنوان یک مطالبه جدی و خواسته بحق مردم نیز در سفر اخیر دولت مطرح شد و امیدوار هستیم که با اجرای طرح های پیش بینی شده به این مشکل و چالش بزرگ در جنوب فارس پایان داده شود.

نقش خیرین در اجرای طرح های زیربنایی

فرماندار ویژه لارستان نیز در این آیین با تقدیر از نقش خیرین و مشارکت مثال زدنی آنها در اجرای بسیاری از طرح های کلان و زیربنایی منطقه ، گفت: حضور و مشارکت نیک اندیشان در سطح لارستان بزرگ هم اینک به یک مکان و نقطه جفرافیایی خاص وابسته نیست و شاهد هستیم که حتی در روستاها بیش از شهرها این نقش ارزشمند خیرین پررنگ شده است.

جلیل حسنی تاکید کرد: ما هم سعی می کنیم در جایی که خیرین کمک کرده اند و با مشارکت فعال و با رغبت در اجرای طرح های عمرانی، زیربنایی و زیرساختی ایفای نقش می کنند در تخصیص اعتبارات استانی و تاکید بر تسریع در عملیات اجرایی آن نیز طرح ها نیز اولویت قایل شویم.

وی تصریح کرد: بر اساس سند چشم‌انداز توسعه شهرستان لارستان، تمام طرح‌های عمرانی نیمه تمام، طرح‌های دارای اولویت بهره‌برداری، و ظرفیت‌ها و کمبودهای هر منطقه حتی در دورترین نقطه روستایی با میزان قابلیت‌ها و نیازمندی‌های آنها در ابعاد مختلف احصا شده و زمینه برای مشارکت و سهیم شدن هر نهاد و بخش خصوصی نیز فراهم است.

خشکسالی در سال آبی جاری جدی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس نیز گفت: اجرای بسیاری از طرح های مهم و بزرگ آبرسانی در سطح استان با همکاری و مشارکت فعال و اثر بخش خیرین است.

علی بوستانی تصریح کرد: با تشکیل مجمع خیرین آبرسان فارس از سال ۹۴ تاکنون و شناسایی مناطق و شهرهای با بحران و کمبود آب توانستیم با جذب کمک خیرین ، پروژه های بزرگی را تعریف و عملیاتی کنیم که بیشترین طرح های خیرساز مربوط به شهرستان خیرخیز لارستان بزرگ و شهرهای جنوبی استان است.

وی گفت: با توجه به گزارش های هواشناسی در سطح استان شرایط به لحاظ بارندگی و پراکنش بارش ها در سال آبی جاری نیز همچون سال آبی گذشته چندان رضایت بخش نیست و وضعیت خشکسالی همچنان ادامه دارد.

بوستانی یادآور شد: باید بیش از گذشته و با برنامه ریزی بهتر و همت مردم فهیم موضوع صرفه جویی در مصرف آب را همچنان در اولویت قرار دهیم.

بوستانی تصریح کرد: همچنین باید در زمینه الگوی کشت نیز با برنامه ریزی و درک موضوع کم آبی و خشکسالی از کشت های با آب بر همچون هندوانه در سال زراعی جاری نیز به شدت خودداری کنیم و با الگوی کشت و با اجرای طرح های نوین و مصرف بهینه از هدررفت آب در این شرایط خشکسالی جلوگیری کنیم.

او همچنین موضوع اقتصاد آب در شرایط کنونی را یادآر شد و افزود: در حالی یک باطری آب معدنی نیم لیتری در سطح بازار با قیمت چهار هزار تومان به فروش می رسد که هم اینک دولت و شرکت های آب و فاضلاب حدود یک هزار مترمکعب یعنی هزار لیتر آب را با قیمتی کمتر از ۶۰۰ تومان به دست مردم می رساند.

او یادوآر شد: تا وقتی قیمت تمام شده آب به معنای واقعی نرسد و مردم بیشتر ارزش و اهمیت آب را درک نکنند همچمنان باید شاهد هدرروی قابل توجهی از میزان آب شرب از سوی مردم و شهروندان باشیم.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی