ساخت یک رام قطار 8 واگن داخلی/ چقدر از اوراق مشارکت تاکنون وصول شد؟


ساخت یک رام قطار 8 واگن داخلی/ چقدر از اوراق مشارکت تاکنون وصول شد؟

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه درخصوص افتتاح ایستگاه مترو، اورهال قطارها، اوراق مشارکت، ساخت مترو پرند، تولید قطار داخلی و... توضیحاتی ارائه کرد.

ساخت یک رام قطار 8 واگن داخلی/ چقدر از اوراق مشارکت تاکنون وصول شد؟
قرار است تاپایان سال جاری تعدادی ایستگاه مترو راه اندازی شود.

برای توسعه و تجهیز مترو بایددولت کمک کند، اما این اقدام به درستی صورت نگرفته است.

در خصوص آخرین وضعیت ایستگاه‌های مترو، اورهال قطارها، توسعه و تجهیز، اوراق مشارکت، خرید واگن، کمک دولت، افزایش مسافران مترو و ... با علی امام مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه به گفتگو نشستیم.

چند ایستگاه متروی از ابتدای سال جاری تاکنون افتتاح شده و تا پایان سال جاری چند ایستگاه دیگر آماده بهره برداری می‌شود؟

در تلاش هستیم تا ۳ ماه آینده ۳ ورودی مترو وارد فاز بهره برداری شود/بهره برداری از ایستگاه توحید در دستور کار است/ایستگاه تقاطعی اهمیت خاصی دارد

با حضور زاکانی شهردار تهران ایستگاه متروی شهید رضایی افتتاح و آماده بهره برداری شد این ایستگاه در بخش جنوبی خط ۶ مترو قرار داشت.

همچنین ورودی دوم ایستگاه متروی برج میلاد هم افتتاح و آماده بهره برداری شده است. در تلاش هستیم تا ۳ ماه آینده ۳ ورودی دیگر مترو وارد فاز بهره برداری شود.

یکی از این ورودی‌ها در ایستگاه متروی مهدیه در خط ۷ مترو و دیگری ورودی دوم ایستگاه شهید بهشتی در خط ۶ مترو آماده بهره برداری خواهد شد و این را هم بگویم که بهره برداری از ایستگاه توحید هم در دستور کار است و تلاش می‌کنیم تا در آذر ماه آماده بهره برداری شودکه این ایستگاه تقاطعی و بین خط ۷ و ۴ مترو است و در تقاطع خیابان آزادی و نواب قرار دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است.

البته بنده بازدیدی هم اخیرا از آخرین وضعیت این ایستگاه‌ها داشته ام. ما در ۲ فاز خط ۶ مترو را افتتاح کردیم و ۱۰ کیلومتر از بخش جنوبی از ایستگاه میدان امام حسین تا دولت آباد افتتاح و آماده بهره برداری شد. البته از دانشگاه تربیت مدرس تا شهید ستاری در مناطق ۲ و ۴ هم بخشی از ایستگاه‌ها افتتاح شد.

بهره برداری از ۴ ایستگاه خط ۶ مترو تا پایان سال جاری/امیدواریم منابع تامین شود تا از برنامه عقب نمانیم

پیگیر هستیم که محدوده‌های باقی مانده در این بخش را هم تکمیل کنیم. بخشی که از میدان امام حسین تا تربیت مدرس مانده را تکمیل خواهیم کرد. البته در این بخش ۸ ایستگاه وجود دارد و ما ۴ ایستگاه را تلاش می‌کنیم تا پایان سال آماده بهره برداری کنیم البته امیدوارم تامین منابع انجام شود و بتوانیم بر اساس برنامه ریزی انجام شده کار‌ها را پیش ببریم. حدفاصل امام حسین تا تربیت مدرس ۹.۵ کیلومتر است که تلاش می‌کنیم تعدادی از ایستگاه آماده بهره برداری شود.

بهره برداری از ایستگاه مترو بوستان گفتگو و ۱۷ شهریور تا پایان سال در گروی تامین منابع

البته بگویم که تا پایان سال جاری ۲ ایستگاه جدیدهم در خط ۷ مترو شامل ایستگاه بوستان گفتگو و ۱۷ شهریور آماده بهره برداری می‌شود.

تاکید می‌کنم این ایستگاه‌ها درصورت تامین منابع لازم آماده بهره برداری می‌شوند و اگر منابع تامین نشود افتتاح‌ها با تاخیر انجام خواهد شد.

بخشی از اوراق مشارکت سال ۹۸ وصول شد برای بخش باقی مانده چه اقداماتی انجام داده اید؟ چقد را زاوراق مشارکت سال ۹۹ تاکنون شده است؟

عدم وصول بخشی از اوراق مشارکت ۹۸/پیگیری‌های لازم از معاونت مالی و حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران انجام شد

هنوز بخشی از اوراق مشارکت سال ۹۸ وصول نشده است، اما پیگیر هستیم که این بخش هم به حساب شهرداری تهران واریز شود. پیگیری‌های لازم از معاونت مالی و حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران انجام شده است.

۱۳۰۰ میلیارد از اوراق سال ۹۹ هنوز آزاد نشده است/بانک شهر بانک عامل بود.

اما در خصوص اوراق مشارکت سال ۹۹ باید بگویم که اوراق ۱۸۵۰ میلیارد تومان بود که هنوز ۱۳۰۰ میلیارد از اوراق آزاد نشده است و ۲۱۹ میلیارد هم از اوراق سال ۹۸ وصول نشده است.

بانک عامل اوراق مشارکت سال ۹۹ بانک شهر بود چرا تاکنون بخش عمده‌ای از اوراق آزاد نشده است؟

شهرداری باید سهم ۵ درصدی خودر ا بپردازد/باید کار‌های اداری انجام و هر چه سریعتر این پول وارد سیستم حمل ونقل عمومی شود

باید طبق قانون شهرداری ۵ درصد بدهد تا اوراق آزاد شود، ولی بخشی از پول آزاد نشده است و باید کار‌های اداری انجام و هر چه سریعتر این پول وارد سیستم حمل ونقل عمومی شود.

اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ به کجا رسید؟ شنیده شده که بخشی از اوارق مصوب شورای پنجم شهر تهران توسط دولت کم شده است در این باره توضیح دهید؟

۱۳۰۰ میلیارد از اوراق مصوب شورای پنجم در دولت کم شد/ارسال نامه به سازمان برنامه وبودجه/رقم ۵۰۰ میلیاردی برای اورهال قطارها/سایر شهر‌های کشور هم متقاضی اوراق مشارکت بودند

۲۳۰۰ میلیارد اوراق مشارکت توسط شورای پنجم شهر تهران برای متروی تهران مصوب شده بود تا منتشر شود. البته ۵۰۰ میلیارد تومان هم در روز‌های آخر مدیریت قبلی شهری مصوب شد تا برای اورهال قطار‌ها اوراق فروخته شود.

لایحه‌ای در این زمینه از شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر آمد و قرار شد ۲۸۰۰ میلیارد اوراق برای کار‌های مترو منتشر شود. این عدد در وزارت کشور کمتر شده است و به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است و در روز‌های اخیر هم نامه به سازمان برنامه و بودجه در این زمینه ارسال شده است و ۱۳۰۰ میلیارد از اوراق مشارکت کم شد.

علت کاهش اوراق هم این بود که سایر شهر‌های کشور هم متقاضی اوراق بودندو در نتیجه از اوراق تهران کم شد.

چه برنامه‌ای برای توسعه خطوط جدید مترو دارید؟ سرانجام کلنگ زنی خط ۱۰ متروی تهران به کجا رسید آیا بودجه لازم برای این خط تامین شده است؟

سرعت کار در خط ۱۰ مترو کم است/منابع غیرنقد هنوز تامین نشده است/برگزاری جلسه با معاون مالی برای تامین منابع و سرعت گیری کار

فعالیت خط ۱۰ متروی تهران آغاز شده است، اما سرعت کار کم است. در این خط منابع غیرنقد زیاد داریم و تاکنون تامین نشده و واگذاری املاک به سرانجام نرسیده است. هنوز پیمانکار به شکل غیرنقد شارژ نشده است و امیدواریم در این دوره منابع تامین و کار با سرعت بیشتری پیش برود. البته جلسه‌ای در این زمینه با معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران داشته ایم در خواست کردیم دستور دهند تا منابع تامین و کار سرعت گیرد.

چه میزان از بودجه شهرداری تهران برای متروی تهران از ابتدای سال تاکنون محقق شده است؟

۲۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری محقق شد/۳۰ درصد بودجه دولت برای توسعه مترو تاکنون محقق شده است/ردیف ۲۵۰ میلیاردی برای ساخت متروی پرند

از بودجه ۶۰۰۰ میلیاردی شهرداری تهران برای مترو فکر می‌کنم حدود ۲۰۰۰ میلیارد محقق شده است.

آیا دولت سهم خود را در توسعه حمل و نقل عمومی در سال جاری پرداخت کرده است؟ وضعیت چگونه است؟

دولت ۲ ردیف برای مترو دارد. یک ردیف برای توسعه خطوط مترو است که ۶۰ میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته اند که فکر می‌کنم حدود ۳۰ درصد آن محقق شده است.

اما دولت یک ردیف بودجه هم برای متروی پرند دارد که ۲۵۰ میلیارد تومان است و تاکنون ۶۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.

فعالیت در خط متروی پرند کند شده است علت این امر چیست؟ زمینی که قرار بود به مترو داده شود واگذار شد؟

زمین ۲۵ هکتاری در مجاورت پایانه واگذار نشد/کار متروی پرند کند است/صحبت‌های با استانداری انجام شد

در واقع قرار است که یک لاین راه اندازی کنیم و صحبت‌های هم در این زمینه با استانداری تهران انجام شده است. جلساتی هم با شرکت عمران پرند و شهرداری پرند برگزار و توافقاتی صورت گرفت وقرار بود ۲۵ هکتار زمین در مجاورت پایانه‌ای که داریم واگذار شود و تغییر کاربری داده و آن را به پیمانکار بدهیم. علارغم صورت جلسه این اتفاق رخ نداد و تاکنون زمینی واگذار نشده است. کار متوقف نشده فقط کند است.

ایا قرار است ساخت خط جدیدی آغاز شود؟

بنا نداریم ساخت خط جدیدی را آغاز کنیم/ توسعه شرقی خط ۴ مترو آغاز شد/حدفاصل شهید کلاهدوز تا خاک سفید ۱۱.۵ کیلومتر است/قطعه اول کار بزودی آغاز می‌شود/قرارداد ابلاغ شد

فعلا بنا نداریم ساخت خط جدیدی را آغاز کنیم. اما توسعه خطوط در دستور کار است. توسعه شرقی خط ۴ مترو آغاز شده و در ماه‌های گذشته مناقصه عمومی برگزار شد. حدفاصل شهید کلاهدوز تا خاک سفید ۱۱.۵ کیلومتر است که ما آن را قطعه بندی کرده ایم و قطعه اول آن ۴ کیلومتر است و از شهید کلاهدوز آغاز و تا متروی شهید سلیمانی است و مناقصه آن برگزار شده و پیمانکار مشخص است و قرارداد ابلاغ و بزودی کار آغاز می‌شود.

ساخت پایانه دولت آباد به کجا رسید؟

آغاز عملیات اجرایی در ماه جاری/مناقصه برگزار شد

پایانه دولت آباد در خط ۶ مترو است. مناقصه برگزار و پیمانکار مشخص شده و فکر می‌کنم در ماه آبان عملیات اجرایی آن آغاز شود.

دولت بدهی زیادی به شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی دارد؟ در صورتی که این طلب‌ها گرفته شود می‌توانید اقدامات خوبی در مترو انجام داد. برای دریافت این طلب‌ها چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟

در صورت تایید بدهی‌ها توسط نماینده سازمان حسابرسی طلب‌ها تهاتر می‌شود/۲ سال پیش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان تهاتر انجام شد

ببینید بخشی از دیون ثبت و ضبط شده است. در دولت دوازدهم اعلام کردند که شما می‌گوید که ما به شهرداری بده کار هستیم باید برای این ادعا مستندات ارائه کنیدو سازمان حسابرسی به نمایندگی از دولت مستندات را بررسی می‌کند ودر صورت تایید بدهی‌ها را تهاتر می‌کنیم.

اما اینکه شهرداری هر چه بگوید آن‌ها قبول ندارند بلکه باید مستند باشد. در گذشته در برخی از بخش‌ها غفلت شده و بخشی از طلب‌ها مستند نیست، اما بخش‌های هم مستند است و امکان تهاتر وجود دارد.

۲ سال پیش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان تهاتر انجام شد و البته از این ظرفیت تهاتر که دولت گذاشته برخی شهر‌ها هم استفاده کردند مانند مشهد. اما رقم ۴۵۰۰ میلیارد نسبت به بدهی‌های سنگین شهرداری تهران که به بانک‌ها دارد قابل توجه نبود. البته این را بگویم که دولت هم پول نمی‌دهد بلکه تهاتر می‌کند و همین امر هم خوب است.

در خصوص خرید واگن جدیدبرای مترو چه برنامه‌ای دارید؟

کار خرید ۶۳۰ دستگاه واگن فعلا به جایی نرسیده است/درخواست از وزارت کشور و سازمان برنامه وبودجه

در دوره قبل مدیریت شهری قرار بود ۶۳۰ واگن توسط دولت خریداری و وارد خطوط مترو شود. دولت باید طبق قانون ۱۵ درصد قرارداد را پرداخت می‌کرد و این امر رخ نداد و هنوز کار به جایی نرسیده است.

درخواست ما این است که وزارت کشور و سازمان برنامه وبودجه اقدامی انجام داده و این کار را به سرانجام برسانند.

قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن به کجا رسید؟ شنیده شده که تغییراتی در این قرارداد رخ داده است. در این باره توضیح دهید.

قیمت واگن‌ها را پایین آوردیم/ساخت یک رام قطار ۸ واگنه برای اولین بار در مترو

در آذر سال گذشته قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن که شامل ۱۵ رام قطار می‌شود بسته شد. حدود ۲ ماه پیش هم الحاقیه‌ای زدیم و قیمت واگن‌ها را پایین آوردیم و یک رام قطار ۸ واگنه هم اضافه شد.

در قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن از تجربه قطار ملی استفاده می‌شود /حدود ۸۵ درصد کار داخلی است

وقتی قطار ملی را رونمایی کردیم و عملکرد آن را دیدیم در واقع تصمیم گرفته شد که قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن از تجربه قطار ملی استفاده شود و حدود ۸۵ درصد آن داخلی سازی است. الحاقیه زده شد قیمت پایین آمد و تعداد واگن‌ها هم افزایش یافت.

در خط ۳، ۴ و ۷ مترو ایستگاه‌ها برای قطار ۸ واگنه طراحی شده است

قیمت هر واگن از یک میلیون یورو به ۸۹۸ هزار یورو رسید. نکته دیگر این است که در خط ۳، ۴ و ۷ مترو ایستگاه‌ها برای قطار ۸ واگنه طراحی شده و طول ایستگاه بیشتر است و در خطوط ۱، ۲ و ۴ ایستگاه‌ها برای قطار ۷ واگنه طراحی شده اند.

ما یک رام قطار ۸ واگنه می‌سازیم و با این کار ظرفیت هم افزایش می‌یابد. در مترو تاکنون قطار ۸ واگنه ساخته نشده بود و حالا این کار در دستور قرار گرفت.

این قطار‌ها چه زمان وارد خطوط می‌شوند؟

پیش پرداخت ندادیم/۳۰ ماه طول می‌کشد تا این قطار‌ها ساخته و وارد خطوط شوند

۳۰ ماه طول می‌کشد تا این قطار‌ها ساخته و وارد خطوط شوند. به شرط اینکه پیش پرداخت داده شود و هنوز این امر رخ نداده چرا که قرار بود از پول آزاد سازی اوراق مشارکت این امر رخ دهد.

مسافران مترو بعد از لغو دورکاری‌ها چقدر افزایش یافته است؟

مسافران افزایش یافته اند و چند روز پیش به حدود یک میلیون مسافر در روز رسیدیم البته قبل از کرونا روزانه یک میلیون ۹۰۰ هزار مسافر هم داشتیم.

اما یک فرقی رخ داده و اینکه تعدادزیادی از قطار‌های ما نیازمند اورهال هستند و البته اورهال کردن هزینه کمتری می‌خواهد تا خرید واگن جدید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو