اثرات مخرب مازوت بر تجهیزات مکانیکی نیروگاه بندرعباس


اثرات مخرب مازوت بر تجهیزات مکانیکی نیروگاه بندرعباس

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از اثرات مخرب سوخت مازوت بر تجهیزات مکانیکی این نیروگاه خبر داد.

حسین سلیمی صبح امروز (هفتم آبان ماه) عنوان کرد: با توجه به محدودیت های بوجود آمده در سال های اخیر جهت تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه ها و جایگزین نمودن سوخت مازوت جهت تولید انرژی مورد نیاز، با بررسی های انجام شده در بویلرهای نیروگاه بندرعباس به عنوان یک نمونه، اثرات نامطلوب و مخرب آن را بر تجهیزات مکانیکی و بویلرها مورد تحلیل قرار گرفته است.لذا جهت حفظ و نگهداری بویلر نیروگاه که به عنوان مهمترین منبع تولید انرژی حرارتی است باید چاره اندیشی کرد.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس تفاوتی در میزان بار مصرفی در تابستان و پاییز قائل نشد و گفت: یکی از موارد توسعه و رشد صنعتی در هر کشور افزایش مصرف است که در استان نیز شاهد آن هستیم و با توسعه صنایع استان، از حجم کار ما در فصل سرد سال نیز کاسته نمی‌شود.

سلیمی نیروگاه بندرعباس را یکی از چهار نیروگاه مهم کشور و از ارکان اصلی تولید برق پایدار در کشور برشمرد و تشریح کرد: هر چه تولیدات ما و تعداد نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد به همان میزان نیز مصرف برق افزایش پیدا می‌کند و از میزان مصرف مشترکان خانگی و صنایع کاسته نمی‌شود.

سلیمی در ادامه به مشکلات زیست‌محیطی حاصل از سوخت مازوت اشاره و تصریح کرد: نیروگاه بندرعباس هیچ‌گونه دخل و تصرفی در تعیین میزان سهمیه گاز ندارد و این مسئله در پایتخت مدیریت می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس ضمن بیان اینکه بسته به شرایط کشور و میزان مصرف گاز این سهمیه متفاوت خواهد بود، گفت: در حال حاضر از ۱۶ مشعل نیروگاه، چهار مشعل در حال سوزاندن مازوت هستند، با این‌حال میزان گوگرد این سوخت در استان نسبت به استان‌های دیگر شرایط بهتری دارد.

سلیمی ادامه داد : احتراق سوخت مازوت در نیروگاه علاوه بر تولید آلاینده های گازی و پیامدهای زیست محیطی بر تجهیزات نیروگاه نیز آسیب وارد کرده و باعث تحمیل هزینه اضافی می گردد. در اثر احتراق مازوت عناصر خورنده بصورت اکسیدی درآمده و برروی سطوح لوله ها رسوب می کنند. انواع ترکیبات ایجاد شونده که نقطه ذوب پایین هم دارند تجهیزات بویلر را در معرض اکسیداسیون قرار داده و باعث تشدید خوردگی می شود. پس از احتراق ، مازوت ، آلودگی خاکستری بر روی مشعلها و لوله های بخار به جا می گذارد که باعث کاهش راندمان حرارتی و خوردگی اجزاء بویلر می گردد. این خاکستر باعث و مانع رسیدن دمای کافی به لوله های بخار و باعث خوردگی اجزاء بویلر گردیده و عملیاتهای تعمیرات دوره ای اضافی برای برداشتن این فاز سخت از روی لوله ها و مشعلها را سبب می گردد.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس مسائل زیست‌محیطی را اولویت این واحد دانست و تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که با بهینه کردن تجهیزات و بهبود عملکردشان از میزان آلایندگی نیروگاه بکاهیم، این تنها کاری است که می‌توانیم انجام دهیم زیرا تعیین سهمیه گاز فراتر از اختیارات ما است.

وی ادامه داد: بالغ‌ بر ۵۰ میلیارد تومان برای بهبود عملکرد و اقدامات در راستای کاهش آلایندگی هزینه شده و نیاز است برای تخصیص میزان گاز به استانی مانند هرمزگان که در زمستان افزایش مصرف گاز چندانی ندارد چاره‌ای اساسی اندیشیده شود تا در حق مردم استان اجحافی صورت نگیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)