مقایسه شاهین با تارا - دو سدان پرحاشیه بازار خودرو ایران + فیلم درگ
شاهین و تارا از بسیاری جهات به یکدیگر شبیه هستند. هر دو در زمره سدانهای نسبتاً جمع و جور و اقتصادی شهری با...
نویسنده
عکاس
شاهین و تارا از بسیاری جهات به یکدیگر شبیه هستند. هر دو در زمره سدانهای نسبتاً جمع و جور و اقتصادی شهری با ساختار فنی نسبتاً مدرن (نسبت به سایر تولیدات ایرانی) قرار میگیرند و از نظر مشخصات فنی نیز به یکدیگر نزدیکند. اما فلسفه وجودی کاملاً متفاوتی دارند، چرا که شاهین یا رهام پروژهای بزرگ و استراتژیک برای سایپا محسوب میشود که قرار بود به عنوان یک پلتفرم مدرن و مستقل، هویت تازهای را برای سایپا ایجاد کند اما تارا در نقطه مقابل تا قبل از تحریمهای اخیر صنعت خودروسازی، قرار نبود اساساً وجود داشته باشد، چرا که داخلیسازی و مونتاژ پژو 301 در قرارداد پسابرجامی پژو و ایران خودرو دیده شده بود و در صورت تحقق این قرار داد، تولید تارا نیز اساساً محلی از اعراب نداشت. اما پس از بازگشت تحریمها و خروج ناگهانی پژو از بازار ایران، ناگهان مدیران ایران خودرو تصمیم گرفتند تا در کوتاهترین زمان ممکن، ورژن داخلیسازی شده از پژو 301 را روانه بازار نمایند و ماحصل کار نیز چیزی نبود جز خلق پروژه K132 که در نهایت تارا نام گرفت و به رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو و شاهین سایپا مبدل شد. در این مقاله از خودروبانک این دو خودرو را از دو خوردوساز بزرگ کشور کنار یکدیگر قرار داده ایم تا مقایسه ای بین این دو داشته باشیم. همچنین به منظور اضافه کردن چاشنی به این مقاله، یک مسابقه درگ بین این دو برگزار کردیم که فیلم آن را می توانید در زیر مشاهده کنید.
درگ بین شاهین و تارا
طراحی ظاهری
همانطور که در مقدمه گفتیم، شاهین سایپا به طور کلی پروژه بلندمدتتری نسبت به تارا محسوب میشود و از همین رو طراحی این خودرو نیز پختگی بیشتری نسبت به تارا دارد. چرا که تارا در عمل تنها یک فیسلیفت جزیی (شامل نمای جلو و عقب) بر روی پژو 301 محسوب میشود اما شاهین سایپا یک خودرو کاملاً مستقل است که علیرغم شباهت به یکی از خودروهای شاخه چینی بیوک، به طور کلی مشابهی در میان سایر خودروهای بازار ندارد. هرچند باید اذعان کرد که پلتفرم شاهین شباهت غیرقابل انکاری نیز با برلیانس سری H200 و ولکس C30 دارد که هر دو در واقع کپیهای دیگری از پلتفرم قدیمی تویوتا یاریس محسوب میشوند و برادران دوقلوی ناتنی شاهین به شمار میآیند. از این رو فرم سقف و ستون هر سه این خودروها کاملاً به یکدیگر و البته یاریس شباهت دارند اما مهندسان سایپا تاکید دارند که ساختار شاسی شاهین از نظر ایمنی ارتقا یافته و فاصله محوری این خودرو نیز نسبت به یاریس افزایش یافته، از این رو شاید بتوان شاهین را یک خودرو جدید و مستقل نسبت به سایر نوادگان یاریس کهنسال قلمداد کرد.
در نقطه مقابل اما تارا، از نوادگان پلتفرم PF1 پژو و خاندان 206 است که البته نسبت به سایر مدلهای این پلتفرم از فاصله محوری بیشتری برخوردار است اما از حیث طراحی در نمای جانبی شباهت بسیار زیادی با پژو 301 دارد. با این حال به لطف پروژه بسیار فوری تعریف شده(!)، کاپوت، جلوپنجره، چراغهای جلو و عقب، درب صندوق و سپرها باز طراحی شدهاند که متاسفانه باید ماحصل کار را تا حد زیادی عجلهای و بیسلیقه توصیف کرد. به شکلی که در نسخه دنده دستی (خودرو مورد آزمایش)، جلوپنجره بیش از حد ساده از کار درآمده، چراغهای جلو و عقب تناسبی با یکدیگر ندارند، طراحی چراغهای یکپارچه عقب به شکل عجیبی به دوج چارجر شباهت دارد (که البته وصل شدن چراغهای عقب، روند ترند طراحیهای نوین است)، خطوط روی کاپوت و سپر جلو سردرگم هستند، رنگ روشن ستون میانی (عدم استفاده از برچسبهای مشکی رنگ بر روی ستون B) توی ذوق میزند و ایرادات مونتاژی نیز شباهتی با یک خودرو مدرن ندارد.
در نقطه مقابل وضعیت شاهین به نسبت بهتر است و هرچند که طراحی انجام شده در سال 2021 چندان مد روز به نظر نمیرسد، اما شباهت بیشتری بین اجزای بدنه وجود دارد و تنها نقطه ضعف را باید در عدم هماهنگی چراغهای جلو و عقب و ایرادات مونتاژی متداول در خودروهای داخلی جستجو کرد اما در مجموع عنوان برنده در بخش طراحی خارجی به شاهین سایپا میرسد و حالت رویایی نیز چیزی نیست جز تلفیق نمای جلو و بغل شاهین، با خلاقیت نمای عقب تارا.
طراحی داخلی و آپشن های رفاهی
شاهین و تارا به هیچ عنوان خودروهای ارزان قیمتی نیستند و اتفاقاً پرچمدار و گل سرسبد شرکتهای سازنده نیز محسوب میشوند اما با ورود به کابین شاهین، کمی ناامید خواهید شد. طراحی داخلی به شکل ساده (نسبت به طراحی پخته بیرونی) انجام شده و کیلومترها از معیارهای مدرن فاصله دارد. همچنین جنس متریال استفاده شده نیز به هیچ عنوان چنگی به دل نمیزند و فاصله کمی با خودروهایی مانند تیبا یا ساینا و حتی کوییک دارد.
در یک کلام میتوان گفت که سایپا در زمینه طراحی داخلی و انتخاب متریال شاهین هنوز راه بسیاری تا ایدهآل و توقع جامعه دارد و تنها ویژگی مثبت کابین این خودرو، فضای مناسب سرنشینان عقب است که به شکل عجیبی جادار و راحت احساس میشود. البته از حیث وجود برخی از آپشنها نظیر کیلس استارتر، روکش چرمی صندلیها و سانروف نیز مزیت شاهین نسبت به تارا محسوس است، چرا که تارا از نظر کمآپشن بودن دست کمی از اجداد خود ندارد و در بهترین حالت، تنها با خودرویی نظیر رانا (به عنوان نسخه ایرانیزه پژو 206) قابل قیاس است.
البته باید منصفانه گفت که طراحی کابین و کیفیت متریال داشبورد تارا به لطف کپیبرداری کامل از پژو 301، تاحدی از شاهین بهتر است و از این حیث نمره جذابیت به تارا تعلق میگیرد اما با توجه به عدم وجود بسیاری از آپشنها و طراحی بسیار اقتصادی ادوات داخلی (شامل قرار گرفتن کلید شیشههای برقی در کنسول میانی)، برتری آپشنی از آن شاهین خواهد بود و در مجموع باید هر دو خودرو را در این بخش همچون مدرسههای امروزی "نیاز به تلاش بیشتر" بدانیم.
مشخصات فنی و ایمنی
همانطورکه حتماً میدانید، پروژه اولین تولید رهام (نام اولیه شاهین) براساس استفاده از موتور و گیربکس مشترک با برلیانس سری H300 تعریف شده بود که اتفاقاً مجموعه مناسب و هماهنگی نیز محسوب میشدند ولی در پی وضع تحریمها و خروج برلیانس از بازار خودرو کشور، بزرگترین ضربه به قلب تپنده شاهین وارد شد و این مجموعه موتور و گیربکس مدرن، جای خود را به مهندسان مگاموتور در راستای تولید نسخه توربو موتور تیبا داد که حالا همین مورد به بزرگترین نقطه ضعف شاهین بدل شده است. در نقطه مقابل اما تارا به لطف استفاده از قطعات مشترک با پژو 206 (صرفاً با سرسیلندر متفاوت و به روز شده و گیربکس اصلاح شده) عملکرد مطمئنتری را از خود به نمایش میگذارد و بر روی کاغذ نیز با توجه به نتایج تست تصادف پژو 301 و وجود سامانه ESP، خودروی ایمنتری به نظر میرسد هرچند که باید تاکید کرد که هیچ یک از دو شرکت تاکنون نتایج رسمی و اصلی تستهای تصادف را منتشر نکردهاند و از این رو قیاس ایمنی بین این دو خودرو به هیچ عنوان دقیق نیست اما آنچه واضح است اینکه در صورت حفظ کیفیت فولاد بکار رفته و عدم ارزانسازی، قطعات مهم ساختار شاسی، هر دو این خودروها یک سر و گردن نسبت به محصولات فعلی ایمنتر هستند و پیشرفتی در صنعت خودروسازی نیمه جان کشورمان محسوب میشوند.
خودرو | شاهین سایپا | تارا ایران خودرو |
موتور | 4 سیلندر 8 سوپاپ | 4 سیلندر 16 سوپاپ |
کد پیشرانه | M15 | TU5P |
حجم موتور | 1497 سی سی | 1598 سی سی |
سوخت رسانی | توربوشارژ | تنفس طبیعی |
حداکثر قدرت | 110 اسب بخار در دور 5000 | 113 اسب بخار در دور 5800 |
حداکثر گشتاور | 178 نیوتن متر در دور 2500 | 144 نیوتن متر در دور 4000 |
جعبه دنده | 5 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
تجربه رانندگی
متاسفانه به دلیل عدم بروزرسانی متدهای فروش در شرکتهای داخلی، امکان تست پیش از خرید خودروهای برای هموطنان مهیا نیست و از این رو تعداد بسیار اندکی از افراد هستند که تاکنون موفق به راندن هر دو این خودروهای تازه در بازار ایران شدهاند اما شاید تعجب کنید که بگوییم براساس تجربه نسبتاً کوتاه ما، هر دو خودرو از نقطه نظر مشخصات فنی و کیفیت سواری و رانندگی، عملکردی نزدیکی را ارائه میدهند.
در واقع قدرت 114 اسب بخاری تارا هرچند بر روی کاعذ از قدرت 108 اسب بخاری شاهین بیشتر است اما شاهین به لطف وجود توربوشارژر در ارتفاع تهران، شتابگیری نزدیکی را ارائه میدهد و هر دو خودرو به زمانی در حدود 13.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت نیاز دارند. شاید بزرگترین نقطه تفاوت بین دو خودرو، وجود لگ توربوشارژر در شاهین سایپا باشد که عملکرد اولیه نسبتاً کندی را در مقایسه با تارا رقم میزند. همچنین صدای وارده به کابین شاهین نیز در دور موتورهای بالا به شکل محسوسی بیشتر از تاراست و همین امر باعث بر هم خوردن آسایش سرنشینان میشود.
گیربکس هیچ یک از این 2 خودرو ایدهآل نیست و در خصوص تارا مواردی از سختی تعویض دندههای 1 به 2 گزارش شده است. همچنین به نظر میرسد که موقعیت نصب سر دنده نیز درست نیست چرا که سردنده به شکل عجیبی کمی مایل (نسبت به خط عمود) به نظر میرسد. در مورد شاهین اما مشکلی از حیث تعویض دندهها وجود ندارد و مساله اصلی را باید در ساختار قدیمی گیربکس خانواده برلیانس جستجو کرد که فاصله زیادی بین موقعیت فیزیکی دندهها در آن وجود دارد و از نقطه نظر کیفی نیز گیربکس چندان خوش سابقهای محسوب نمیشود.
تارا ایران خودرو و شاهین سایپا از نظر کیفیت سواری و فنربندی به راحتی نمره قبولی میگیرند و دست بر قضا عملکردی بسیار نزدیک نیز ارائه میدهند به شکلی که شاهین را میتوان تلفیقی از سواری نرم و هندلینگ قابل دفاع توصیف کرد و تارا نیز هندلینگ خوب را در کنار سواری نسبتاً خوب ارائه میدهد. این درحالی است که هر دو خودرو از ساختار تعلیق یکپارچه در محور عقب استفاده میکنند و تفاوت چندانی از نظر ساختار سیستم فنربندی ندارند اما در مجموع میتوان گفت که هندلینگ تارا (به خصوص به لطف وجود سامانه ESP) اندکی از شاهین بهتر است و در نقطه مقابل نیز شاهین اندکی سواری نرمتری از تارا ارئه میدهد.
در خصوص توان سیستم ترمزگیری نیز شرایط مشابهی وجود دارد و هر دو خودرو به لطف وجود ترمزهای چهارچرخ دیسک، عملکرد خوبی را ارائه میدهند و باید علیرغم ساختار اقتصادی از سایپا و ایران خودرو ممنون بود که در این مورد خساست به خرج ندادهاند و ترمزهای دیسکی چرخهای عقب را حفظ کردهاند.
در نهایت به موضوع چالش برانگیز مصرف سوخت میرسیم که براساس آخرین آپدیت نرمافزاری سایپا بر روی شاهین، دستیابی به عددی در حدود 8 لیتر در 100 کیلومتر برای سیکل ترکیبی ممکن شده است و تارا نیز به لطف سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها عملکردی اقتصادیتر را نسبت به TU5های معمولی ارائه میدهد و مصرفی در حدود 7 الی 8 لیتر را در شرایط رانندگی سیکل ترکیبی ارائه میدهد. از این رو هر دو خودرو همچنان با استانداردهای روز صنعت خودرو فاصله دارند اما نسبت به اسلاف خود، عملکردی نسبتاً مناسب را از این نظر ارائه میدهند، هرچند که شاهین بیش از تارا به بنزین با کیفیت و سوپر نیازمند است.
قیمت و شرایط بازار شاهین و تارا دنده ای
در زمان نگارش این مطلب (اوایل آبان 1400) قیمت تارا در کارخانه حدود 10 میلیون تومان از شاهین بیشتر است و با قیمتی در حدود 280 میلیون تومان در مقایسه با حدود 267 میلیون تومان (شاهین) در نسخه دندهای ارائه میشود. قیمت در بازار آزاد هیچ یک از این دو خودرو چندان روشن نیست ولی براساس اعداد و ارقام غیررسمی میتوان گفت که شاهین در محدوده قیمتی حدود 350 میلیون تومان، اندکی از تارا با قیمتی در حدود 370 میلیون تومان ارزان قیمتتر است که البته بخشی از این اختلاف قیمت نیز به جدیدتر بودن تارا و تعداد کمتر آن (نسبت به شاهین) مربوط میشود و در بلندمدت ممکن است که حتی اختلاف قیمتی بیش از این ارقام نیز کاهش یابد. جالب آنکه در همین محدوده قیمتی، خرید نسخههای دندهای دنا توربو نیز ممکن است که به لطف وجود پیشرانه 147 اسب بخاری، به شکل محسوسی نسبت به شاهین و تارا سریعتر است و شاید تنها در زمینه ایمنی، رقابت را به رقبا واگذار کند. از این رو خریداران جوان و طالب هیجان تارا و شاهین، بد نیست نیمنگاهی نیز به دنا پلاس توربو سالخورده اما قدرتمند داشته باشند.
نتیجه نهایی مقایسه
بهترین انتخاب بین شاهین و تارا، هیچ کدام است! چرا که به راستی انتخاب یک خودرو دندهای در این رنج قیمت با مشکلاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، نمیتواند لبخند رضایت را به همراه داشته باشد. اما از آنجا که متاسفانه حتی در میان گزینههای دست دوم نیز انتخاب چندانی در این کلاس قیمتی در بازار وجود ندارد، چارهای نداریم جز آنکه از میان معدود گزینههای موجود انتخاب خود را انجام دهیم و واقعیت این است که در شرایط فعلی و با توجه به مشخصات فنی دو خودرو، انتخاب تارا احتمالا میتواند کمدردسرتر از شاهین سایپا باشد. هرچند لازم به ذکر است که بسیاری از ایرادات شاهین سایپا نیز طی چندماه گذشته رفع شدهاند و حتی کیفیت مونتاژ این خودرو نیز بهتر از تاراست، اما آنچه میتواند مشتریان را نگران کند، عملکرد نامناسب شاهین در مورد پیشرانه است و تا قبل از عرضه نسخه 16 سوپاپ از سوی سایپا، کارت برنده اصلی کماکان در دستان تارا است. از این رو احتمالاً تارا را میتوان با اختلافی کم، برنده این مقایسه از حیث کم دردسر بودن قلمداد کرد. هرچند شاهین نیز هنوز قافیه را کاملاً به رقیب نباخته و با کمی دلسوزی و بهبود کیفیت، میتواند به عنوان یک سدان خانوادگی مدرن، با آپشنهای خود، سهمی از بازار را بدست آورد، البته به شرطی که سایپا در زمینه کیفیت و طراحی داشبورد و عیوب فنی تجدید نظر کند و رضایت خریداران خود را بیش از پیش تامین نماید.
در خصوص تارا نیز تجدید نظر در طراحی برخی از قطعات (نظیر جلوپنجره)، اضافه کردن چند آپشن رفاهی و بهبود اساسی کیفیت مونتاژ ضروری به نظر میرسد، چرا که وضعیت فعلی تحویل خودروهای سری اول به مشتریان از نظر عدم تطابق قطعات مختلف و ضعفهای مونتاژی و کیفی، کمی باعث شرمساری برای خودروساز بزرگی مانند ایران خودرو با نیم قرن سابقه فعالیت است.
در نهایت، اگر از این خودروها دلخوشی ندارید، پیشنهاد میکنیم با صرف بودجههای کمتر به سراغ خانواده پژو 206 صندوقدار بروید و یا در بازار دست دوم نیز خودرویی نظیر رنو مگان، میتواند انتخابی قابل تامل از نظر عملکرد، کیفیت و ایمنی برای استفاده خانوادگی باشد.
(برای بزرگنمایی تصاویر زیر ، روی آنها کلیک کنید)
سانروف.
سیستم ورود به کلید.
استارت دکمه ای.
روکش تمام چرم صندلی ها (صندلی های تارا پارچه ای هستش).
دوربین دنده عقب (تارا فقط سنسور دارد).
گشتاور بالاتر در دور موتور پایین.
ضمناً فرمان شاهین برقی هستش.
اگه جانبدارانه نگاه نکنیم، شاهین واقعا سرتره. منتها الان برای اظهار نظر کلا خیلی زوده. هر دو خودرو باید حداقل یکسال از عمرشون بگذره ببینیم مکانیک ها کدوم رو بیشتر ملاقات میکنند!
من 3سال پیش میخواستم دنا بخرم، یه مکانیک و یک برق کار کلاً منصرفم کرد گفت مشکل برقی شدیدا دارن دنا ها و واقعاً هم اینجوری بود.
سیستم توربو شارژری که روی ماشین نصبه فقط باعث افزایش گشتاور شده که نمیشه گفت سایپا تو این زمینه کار اشتباهی انجام داده. ولی افزایش وزن ماشین نسبت به تیبا باعث شده شتاب گیری ماشین تعریفی نداشته باشه.
مشکل شاهین هدر رفت نیرو در صفحه کلاچ(چون صفحه کلاچش از نظر متریال عین تیباست و گشتاور بالا رو تحمل نمیکنه) و بد بودن ضریب دنده ها خصوصا دنده ۱ هست.
یعنی شما سوار شاهین بشی دسته دنده ی بد فرم ماشین بهت یاد آوری میکنه که گیربکس گیربکس پرایده توقعت رو بالا نبر.
آپشن های این ماشین هم در حد همون کوییکه قیافه چندان قشنگ تری هم نداره. در ضمن شما با نصف این قیمت (حدودا)میتونید کوییک اتومات بخرید.
در مورد اون مثالی که از دنا زدید هم باید بگم که من خودم دنا معمولی دارم تو این ۵ سالی که داشتم نه تنها هیچ مشکل برقی نداشته بلکه هیچ مشکل فنی هم نداشته پس لطفاً به شایعات دامن نزنید این حرفایی که بعضی ها میزنن که ماشین سیستم برقش مشکل پیدا کرد مربوط به اینه که یا اونا خودشون بد جور با ماشین تا کردن یا تعمیر کار نابلد ماشینو خراب کرده.
دنا بهترین ماشینینه که میتونید تو این رنج بخرید حداقل از پژو پارس (ملقب به واشر و کاغذ) و ال نود(ملقب به الممد) بهتره.
موندم این جماعتی که میگن تارا تو دور بالا عقب میفته دقیقا فازشون چیه؟
تارا cvvt داره یعنی زمانی که دور موتور بالا میره و ماشین اصطلاحا رو دور میفته زمانبندی سوپاپ هارو جوری عوض میکنه که موتور توان بیشتری تولید کنه.
به علاوه اینکه ضریب دنده یک شاهین مثل پراید و تیبا (چون گیربکسشون یکیه)خیلی بالاست یعنی با توجه به بالا بودن گشتاور موتور و زیاد بودن ضریب دنده یک انتظار میره حداقل تو شروع حرکت خوب عمل کنه. وقتی شاهین حتی تو شروع به حرکت هم ضعیفه یعنی بعدش هم نمیتونه جبران کنه.
مثل موتور های دیزل که تو سرعت بالا ضعیفن ولی شروع به حرکتشون خوبه (شاهین تو این زمینه هم عین پرایده)
واقعیت غیر قابل انکار اینه که اتاق شاهین مال ۲۰ سال پیش و موتورش مال ۴۰ سال پیشه.
پس اگه نسبت به فهمیدن حساسیت دارید لطفاً اظهار نظر نکنید.
تو بحث لگ توربو که اشاره کردید این موتور بوست توربوش خیلی پایینه یعنی توربو شارژری که روش نصب شده قدرت رو بالا نبرده اما گشتاور رو ارتقا داده که خوبه ولی نباید تا این اندازه لگ داشته باشه به علاوه این که سیستم انتقال قدرتش هم اتلاف نیروی زیادی داره.
شاید اگه هیل کلایمب بود شاهین جلو میفتاد.
اون بنده خدایی که گفتن شاهین مال ۱۰ سال پیشه باید خدمتت عرض کنم که اون اتاق یاریس که تو ساخت شاهین ازش استفاده شده مال سال ۲۰۰۵ هست یعنی ۱۵ سال پیش و تا سال ۲۰۱۰ هم رو خط بود ( ۲۰۶ از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ تو اروپا فروش میرفت)
اما پلت فرم تارا مشترک با پژو ۳۰۱(مدل ۲۰۱۵ تا امروز ) و پژو ۲۰۰۸( ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸) و چنتا محصول دیگه گروه پژو سیتروئن هست پس تقریبا میشه گفت مال ۵ ۶ سال پیشه.
موتور ec5 پژو هیچ موقع تو بازار اروپا حضور نداشت فقط برای بازار چین و آمریکای جنوبی و چند جای دیگه بوده.
اما موتور شاهین بی رودربایستی همون پرایده دیگه.
اینا دیگه از رده خارج هستند
✅سانروف.
✅سیستم ورود به کلید.
✅استارت دکمه ای.
✅دوربین دنده عقب (تارا فقط سنسور داره).
سنسور پایش باد لاستیکها.
✅تریم تمام چرم صندلی ها (تارا پارچه ای هستش).
✅فرمان برقی.
✅سنسور نور.
✅گارانتی ۶۰ هزار کیلومتر (تارا ۴۰ هزار کیلومتر گارانتی داره).
✅رخ زیبای شاهین.
من کلی تحقیق کردم،میخوام شاهین رو بخرم.
هرچند برای قضاوت هنوز خیلی زوده و بعد یکسال باید نظر مکانیک ها رو در مورد هردو خودرو پرسید.
حیف ۴۰۰ میلیون پول بی زبون که برای اینا کسی بده
قطعا دنا پلاس هم از نظری موتوری و هم از نظر آپشنی از این دو بهتره
من خودم هم شاهین و هم تارا دارم
که با هر دوتایشون رانندگی کردام
شاهین خیلی جا دار تر و راحت تر هست نسبت به تارا
ولی صدای توربو یکم تو کابین میاد(درصورتی یکم شیشه پایین باشه یا ضبط روشن باشه یا تو ترافیک باشیم اصلا احساس نمی کنی)
که صدای تارا کمتر هست
ولی تو سرعت تقریبا برابر بودن ولی تو سینه کشی شاهین بهتره بودکه خودم هم تعجب کردم و حفظ تعادل سر پیچ شاهین بنظرم بهتر بود و رانندگی با شاهین بهتر بود
ولی شاهین باید سرتوربو کار بشه که صدایش کمتر بشه و خیلی از نمایندگی های سایپا میگن ما شاهین نمی پذیریم
ولی تارا رو تمام نمایندگی ها ایران خودرو می پذیرن که تعدادشون هم بیشتر هست
و میکانیک هاینمایندگی های سایپا فکر کنم اصلا آموزش ندیدن راجب به شاهین
آپشن های شاهین بیشتره و بهتر کار میکنند
ولی کلا من شاهین رو بهتر و بیشتر دوست داشتم
هرچند هردوتایشون قابل مقایسه با ماشین های خارجی نیست
جانشین پیکان رو تو پاچه شما کردن نمیدونی یقه کیو بگیری
الممد تنها نکته مثبتش نسبت به پیکان کولر داشتنشه وگرنه پیکان به مراتب راحت تره قیافش هم قشنگ تره.
اونایی که میرن الممد میخرن باید بدونن پیکان سوار شدن.
الممد حتی توی هند هم از رده خارج شده و تو ایران هم که از هر ماشینی ۵۰ سال استفاده میکنن این آشغال از رده خارج شده باید بری مدل ۳ سال قبلو سوار شی.
خلاصه اگر به نفهمیدن حساسیت نداری لطفا سکوت کن.
الممد از رده خارجت رو بفروش برو پراید بخر (اگه استهلاک انقد برات مهمه ) در ضمن پراید مدرن تر از الممده 😏😜
فقط بپا موقع پیچیدن چپ نکنی چون قطعاتش گرونه گیر هم نمیاد.
البته چپ شدش قشنگ تره. سعی کن زودتر چپش کنی.
وقتی سطح فکری کسی پایین باشه با دلیل قانع نمیشه.
به نظر میاد شما به آشغال رومانییایت خیلی علاقه داری.
در ضمن من خودم هم دنا دارم هم ۲۰۶ زمانی که دنا رو خریدم (۵سال پیش ) الممد آشغالی شما رو هم سوار شدم.
واقعیت اینه که الممد چپ شدش قشنگ تره.
هیچگونه کیفیتی هم نداره (اگه بنا به خراب نشدن باشه که فرغون هم خراب نمیشه)
اشتباه من اینه که دارم با یه بچه ۱۰ ۱۲ ساله بحث میکنم
وقتی ۵ سال دیگه ماشین بابات رو به قیمت پراید هم نخریدن اون موقع خودت میفهمی.
رنو کلیو (که الممد بر اساس اون ساخته شده ) هم تا سال ۱۹۹۷ تولید میشد.
رنو کلیو و الممد غیر از چهارتا کشور درب داغون هیچ جای دیگه فروخته نشدن ولی پژو ۴۰۵ سال ۱۹۸۸ بهترین ماشین سال اروپا شد.
کاملا مشخصه که شما یه بچه ۱۰ ۱۲ ساله بیشتر نیستی
درساتو خوندی؟
برو بشین سر درسو مشقت.
هزینه نگهداری بالا و نیازمند اهمیت و توجه بالا از سوی رانده
نیازمند بنزین سوپر
نداشتن cooling مناسب
قیافه داغون
آپشن صفر
موتور ضعیف
کیفیت ساخت پایین
صندلی های خشک
قیمت لوازم یدکی بالا
واقعا تنها نکته مثبتش نسبت به پراید فقط بزرگتر بودن اتاقشه وگرنه الان کوییک هم باکیفیت تره هم آپشناش از اون ماشین آشغال بیشتره.
من نمیگم ال ۹۰ سلطان همه ماشینای و از اینجور حرفا من میگم از دنا خیلی بهتره
تو تمام تست های هم که بین دوتا ماشین صورت گرفته دنا صفر تا صد رو ۱۲.۵ نهایتا ۱۳ و الممد ۱۳.۵ تا ۱۴ ثانیه زده.
تمامی خبرنگاران حوزه خودرو و عامه مردم معتقدند الممد قیافش از پراید هم زشت تره.
اصن این ماشین فقط با پراید قابل قیاس هست و حتی در برابر ماشین هایی مثل تیبا و کوییک هم بازنده هست.
بازار دست دوم این ماشین به نحوی هست که در حال حاضر قیمت یه الممد مدل ۸۹ ۹۰ تقریبا بین ریو و ۲۰۶ تیپ دو با همین مدل هست.
یعنی شما الان میری ۳۰۰ میلیون پول الممد میدی مدل ۵ سال پیش ۵ سال ازش استفاده میکنی بعد مجبوری هم قیمت یه ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۵ ردش کنی بره پس افت قیمت بالایی داره.
به نظرم اگه الممد داری ردش کن بره چون افت قیمتش خیلی عجیب و غریبه.
شتابگیری ماشین با توجه به اینکه هم رده تیبا و کوییک هست بد نیست ولی تیبا و کوییک طراحی ظاهری بهتری دارن (البته من از تیبا و کوییک خوشم نمیاد)
خلاصه این که حوگیر شدن هیچ وقت چیز خوبی نبوده و نیست
البته الممد از ۴۰۵ و پارس بهتره (اونا هم الکی گرونن)
پس رقبای این ماشین شدن
۱:پراید
۲:تیبا و کوییک و ....
۳:پژو ۴۰۵ و پارس
۴:پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (تیپ ۵ خیلی بهتر از الممده)
این مقایستون چیزی جزء دعوای بیخودی کاربران اضافه نمی کنه، و این که سطح بررسیتون خیلی ضعیفه،
چون بیشتر انتخاب به سلیقه آدم بستگی داره.
در اینجا یه نکته ای عرض کنم بین تارا و شاهین قطعا تارا بهتره به لطف کپی برداری از پژو 301 سواری نرم تری داره صندلی هاش از دنا پلاس راحت ترن و با وجود esp و ترمز های خیلی ایمن تر از نظر سواری و پیشرانه خیلی جلوتره
اون طرف ماجرا میتونید بجا انتخاب تارا دنا پلاس هم انتخاب کنید ماشینی شیک و مناسب خانواده با امکانات مناسب فقط از نظر موتوری نمیتونید به اندازه تارا روی کم خرج بودن و چالاکی خودرو حساب کنید
خود برلیانس h330 با موتور بزرگ هم ماشین شیک و با کلاسیه اونم نگاهی بندازید
در آخر پیشنهاد من اینه به جای اینکه 400 میلیون بدید ماشین ایرانی سوار شید یا یه پولی روش بذارید یه دست دوم خارجی بگیرید یا یه پولی بردارید یه پارس tu5 مدل 96 بگیرید که هم بازار دست دوم خوبی داره هم ارزونتر و کم خرج تره
تازه با یه هدرز ریمپ و کاهش ارتفاع و رینگ و لاستیک مناسب میشه خیلی زیاد از هندلینگش لذت برد
.
.
.
تارا اوتوماتیک در مقایسه با شاهین اتوماتیک اگر بگیم واقعا هیچی جز اون ظاهرا ناهماهنگش کم نداره گیربکس شاهن اتوماتیک که cvtهست هیچی
سنسور نور و بارون
سانروف
دوربین
جلو پنجره ای که پیکانی نیست و مشبکه
استارت دکمه ای و ورود بدون کلید(ورود بدون کلید رو نمیدونم شاهین داره یا نه)
ایربگ های جانبی که خیلی مهمه
و آپشن هایی هم که روی تارا دستی هست بهتر عمل میکنند:مانیتور ریسپاندش خوبه
gsi در تارا دقیق تر عمل میکنه و نمایشگر عددی هم داره که شاهین عددو نمیگه
کروز کنترل و لیمیتر سرعت که روی شاهین فعلا نیست(برای همین گفتم اتوماتیک مقایسه بشه که هردو فول آپشنشون باشن)
بابا شاهین توربو بود درست قدرت موتور دو تا یکی هست ولی گشتاور شاهین بیشتر
اولش که تارا افتاد جلو طبیعی بود چون توربو تو دور ۲۵۰۰ میاد مدار مثلی که هیچ نیومد تو مدار