سه نکته از مقام معظم رهبری درباره «نقش عنصر دین در دفاع مقدس»


سه نکته از مقام معظم رهبری درباره «نقش عنصر دین در دفاع مقدس»

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره سه هزار و 535 شهید استان زنجان که در تاریخ 24 مهر 1400 برگزار شده بود، صبح روز پنج‌شنبه ششم آبان در محل برگزاری این همایش منتشر شد.ایشان در سخنانی به لزوم تحلیل جامعه‌شناختی و روانشناختی از نقش عنصر دین در دفاع مقدس یاد کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای...

سه نکته از مقام معظم رهبری درباره «نقش عنصر دین در دفاع مقدس»

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره سه هزار و ۵۳۵ شهید استان زنجان که در تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۰ برگزار شده بود، صبح روز پنج‌شنبه ششم آبان در محل برگزاری این همایش منتشر شد.

ایشان در سخنانی به لزوم تحلیل جامعه‌شناختی و روانشناختی از نقش عنصر دین در دفاع مقدس یاد کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از کسانی که نقش عنصر دین را در فداکاری‌های دوران دفاع مقدس نادیده می‌گیرند، گفتند: «آمادگی جوانان برای سینه سپر کردن در مقابل خطرات و رضایت پدران و مادران و یا همسران آن‌ها به اعزام عزیزان‌شان و سپس صبر بر شهادت آنها، بدون تردید ریشه در نگاه دینی و انجام وظیفه برای کسب رضای الهی دارد و این حالات و احساسات خانواده‌های شهدا همگی در خور تحلیل است.»

با توجه به این ضرورت تحقیقی باید یاد آور شد که ایشان در سخنان متعددی از جایگاه و نقش دین در سخنان خود شاره کرده اند. به طور مثال مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۳۶۶/۰۳/۰۷ در سخنانی با عنوان «منظره‌های شوق‌انگیز در شب‌های عملیات» اشاره دارند: «اگر شما به جبهه‌های نبرد خودمان رفته باشید، در شب‌های نزدیک به عملیات یک منظره عجیبی است. در آن‌جا - حالا یک مقدار شنیدیم، مقداری هم دیدیم - بسیار بسیار منظره شوق‌انگیزی است. این جوان‌های ما، این برادران مخلص، مؤمن، دل‌های پاک، صاف و نورانی، وقتی احساس می‌کنند که به میعاد خودشان با خدا نزدیک شده‌اند و امکان شهادت و رفتن به جوار الهی برایشان هست، حال عجیبی از دعا، نماز، نماز شب، ذکر، توجه و حالِ بسیار گرانبها و فاخری دارند؛ بعضی از وصیت‌نامه‌ها را هم که انسان می‌خواند، همین موضوع را مشاهده می‌کند.

من چند روز قبل یکی از این وصیت‌نامه‌ها را می‌خواندم، دیدم از نماز شب برادران و دوستانش نقل کرده که این شب‌ها چه حالی است، چه زمزمه و چه ولوله‌ای در این سنگر‌ها و پشت خاکریزهاست! این برای خاطر این است که توجه به خدا در آن حالات که ساعات و روز‌های آخر است و انسان احساس می‌کند که فرصت رو به اتمام است، حالت اقبال دارد؛ به علاوه که شوق لقای پروردگار برای کسانی که به سوی او حرکت می‌کنند، وجود دارد.»

آیت الله خامنه‌ای همچنین در سخنرانی دیگری با اشاره به «معنویت، عامل موفقیت در برابر قدرت دشمن» است، در تاریخ ۱۳۷۰/۰۶/۲۷ توضیح می‌دهند: «در مقابل ما فقط عراق نبود شرق بود، آمریکا بود، مجموعه‌ی ناتو بود، مرتجعان منطقه بودند، پول بود، سلاح بود، تجهیزات بود، تاکتیک بود، خبر ماهواره‌یی بود. در یکی از این عملیات بزرگ که طرف مقابل تلاش خیلی چشمگیری از خودش نشان می‌داد، من به رفقا گفتم که حدس می‌زنم الان در سنگر‌های قرارگاه‌های اصلی عراق، نظامی‌های غیرعراقی نشسته باشند؛ که البته احتمال زیاد می‌دادم غربی باشند؛ نحوه‌ی حرکات این‌طور نشان می‌داد.

اصلاً نوع کار نشان می‌داد که یک نَفَس جدید است که دارد آن‌جا کار می‌کند؛ بعد معلوم شد همین‌طور بوده است. همه‌ی دنیا به این‌ها کمک کردند؛ اما چه چیزی موجب شد که علی‌رغم وجود آن قوّه‌ی هایل عجیب، این‌ها نتوانند بر ایران اسلامی - با همه‌ی ضعفها؛ ضعف بودجه، ضعف تجهیزات، ضعف در سازماندهی ها، ضعف در انضباط، وجود بعضی از اختلافات - مسلط بشوند و مقصود خودشان را انجام بدهند؟ دنیا از این ماجرا درس گرفت این بر اثر چه بود؟ بر اثر همان معنویت.»

ایشان همچنین در تاریخ ۱۳۸۱/۰۳/۰۱ در سخنانی دیگر با عنوان «آزادسازی خرمشهر با اراده برخاسته از ایمان و تدبیر» است تأکید می‌کنند: «وقتی نیرو‌های مسلّح ما در عملیات بیت‌المقدّس با تدبیر، روشن‌بینی، اراده برخاسته از ایمان، توکّل به خدا، استفاده‌ی از همه امکانات -یعنی نگذاشتند جزئی از امکانات هدر برود- و با تکیه به نیروی خود و اعتماد به خدای متعال حرکتشان را شروع کردند، هیچ کس در دنیا باور نمیکرد این‌ها بتوانند خرمشهر را آزاد کنند؛ اما توانستند.

وقتی ما اعلام کردیم خرمشهر را پس گرفته‌ایم، تا یکی دو روز خبرگزاری‌های دنیا حاضر نبودند این خبر را پخش کنند -با چشم تردید به آن نگاه می‌کردند-، اما این اتّفاق افتاد و آخر هم همه مجبور شدند به این پیروزی اذعان کنند. در این عملیات، رزمندگان ما بیش از پانزده‌هزار اسیر عراقی گرفتند و به اردوگاه‌های اسرا به عقب جبهه فرستادند.»

به گزارش ایسنا، مخاطبان برای مرور سخنان مقام معظم رهبری پیرامون جایگاه ایمان و معنویت در دفاع مقدس می‌توانند به سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت