لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی


لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی

رونمایی از برند جدید کمپانی فیس‌بوک تحت‌عنوان «متا» با واکنش‌های گسترده‌ای در دنیا روبرو شد. یکی از مواردی که بیشترین واکنش را از سمت کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشت، مشابهت لوگوی جدید این کمپانی با لوگوی چند شرکت دیگر بود.

از سال ۲۰۰۴ که «مارک زاکربرگ» برای ارتباط میان دانشجویان دانشگاه هاروارد فیس بوک را راه‌اندازی کرد، هفده سال می‌گذرد؛ پلتفرمی که دوره جدیدی از تجربه کاربران در اینترنت را رقم زد و خیلی زود به یک نام و نماد آشنا در دنیا تبدیل شد. با گسترش هر چه بیشتر فیس‌بوک در بین کاربران و سود مالی کلان حاصل از آن، این استارتاپ به یک کمپانی بزرگ تبدیل شد و مانند خیلی‌ از شرکت‌های دنیای فناوری اطلاعات، شروع کرد به گسترش کسب و کار. «اینستاگرام» و «واتس‌اپ» دو مورد از خریدهای بزرگ این کمپانی بود که آن را به یک مجموعه‌ای از شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرد.

به گزارش فارس این روند فیس بوک به یک مجموعه بزرگ فراتر از پلتفرم فیس‌بوک تبدیل کرد و همه این‌ها در نهایت باعث شد یک فرایند ریبرندینگ بزرگ در دستور کار مالک این کمپانی قرار بگیرد. فرایندی که نه فقط تغییر لوگو بلکه حتی نام جدیدی را بر روی این مجموعه جدید قرار می‌دهد. «متا» با طرح گرافیکی یک نماد بی‌نهایت به رنگ آبی این برند جدیدی است که مارک زاگر برگ برای مجموعه جدید خود انتخاب کرده است و این هفته از آن رونمایی کرد.

ریبرندیگ فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران

اما این رونمایی بزرگ در دنیا با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. یکی از مواردی که بیشترین واکنش را از سمت کاربران شبکه‌های اجتماعی در پی داشت، مشابهت لوگوی جدید این کمپانی با لوگوی چند شرکت دیگر بود.

یکی از اصلی‌ترین موارد،‌ مشابهت پلتفرم آنلاین m-sense است که در زمینه درمان میگرن فعالیت می‌کند:

لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی

بالا،‌ لوگوی شرکت m-sense پایین،‌ لوگوی جدید فیس‌بوک

لوگوی دیگری که «متا» به آن بسیار شبیه است،‌ مربوط به شبکه پزشکی ماتریکس است که در سال 2000 تأسیس شده است:

لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی

مشابهت دیگر که در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت به لوگوی شرکت مشهور ویژوال استودیو مربوط می‌شود؛ نرم‌افزار شناخته‌شده و قدیمی ویرایش ویدیو.

لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی

سمت راست،‌ لوگوی متا - سمت چپ، لوگوی ویژوال استودیو

اما این تنها مشابهتی نبود کاربران توییتر به آن پرداختند. لوگوی جدید به لوگوی شبکه تلویزیونی مشهور ABC در استرالیا نیز شباهت زیادی دارد. دیلی میل روز گذشته به واکنش کاربران توییتر نسبت به این موضوع پرداخت؛ از جمله کسانی که لوگوی 50 ساله این شبکه تلویزیونی را کنار لوگوی جدید فیس‌بوک آپلود کرده بودند.

لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی

سمت چپ،‌ لوگوی شبکه ABC - سمت راست، لوگوی متا

کاربران توییتر موارد دیگری از مشابهت لوگو را در پاسخ به توییت فیس‌بوک ذکر کرده‌اند:‌

لوگوی axie infinity یکی از این موارد است؛ این شرکت در عرصه بازی‌ها آنلاین فعالیت می‌کند و لوگوی آن مشابه علامت بی‌نهایت به رنگ آبی است.

لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی

سمت چپ، لوگوی axie infinity

لوگوی کمپانی Cisco Webex که در زمینه تولید تجهیزات ویدیو کنفرانس و کنفرانس ویدیویی کار می‌کند:

لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی

سمت چپ، لوگوی شرکت Cisco Webex

کمپانی بازی‌سازی «موگا» نمونه دیگر است:

لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی

ماجرای مشابهت‌ها محدود به فیس‌بوک نیست

مشابهت لوگوی کمپانی‌های بزرگ قبلا نیز سابقه داشته است. از جمله مواردی که بیشتر در مرکز توجه قرار گرفته است به صورت زیر است:

لوگویی که در سال 2014 طی فرایند ریبرندینگ شرکت گردشگری «Airbnb» طراحی شد با لوگوی شرکت ژاپنی «Azuma Drive-In» که در سال 1975 طراحی شده بود، مشابه از آب درآمد. البته این تنها مورد نبود و در توییتر مشابهت این لوگو با حداقل سه مورد دیگر در مرکز توجه قرار گرفت.

لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی

شرکت «National Film Board»، مجموعه تولید و توزیع فیلم کانادایی است که طراحی لوگوی آن به سال 1969 برمی‌گردد اما بعدتر «Virtual Global Taskforce» که یک سازمان مبارزه با آزارجنسی کودکان است بر اساس شعار محوری خود لوگویی را طراحی کرد که مشابهت زیادی با آن داشت.

لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی

لوگوی سیستم عامل کدباز «Ubuntu» مورد دیگری است که لوگوی آن کاملا مشابه موسسه حقوق بشری hrf است.

لوگوی جدید فیس‌بوک در مرکز توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی

علت مشابهت لوگوها چیست؟

نکته‌ای که در خصوص همه مشابهت‌ها مورد توجه گرفته است،‌ به ویژگی لوگوها در دهه اخیر اشاره دارد که به سمت مینیمال و هرچه ساده‌بودن پیش رفته است؛ متخصصان برندینگ می‌گویند المان‌هایی ساده‌ای که برای طراحی لوگوها مورد استفاده قرار میگیرد،‌ محدود است و همین منجر به بروز شباهت‌های متعدد می‌شود.

«کریتیو بلاگ» در این خصوص می‌نویسد: مگر اینکه لوگو یک طراحی کاملا غیر معمول داشته باشد وگرنه این احتمال وجود دارد که کسی، در جایی ایده اولیه مشابهی داشته باشد؛ به‌ویژه در مواردی که لوگو به اشکال ساده، تک‌نگاری و استعارات بصری‌ست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ربیعی: مطمئنا تلاش‌های اسرائیل برای صدور قطعنامه‌ها‌ی بیشتر علیه ایران ادامه می‌یابد