گسترش بحث سلامت روان راهی برای عبور از جاده انگ اختلالات روانی


گسترش بحث سلامت روان راهی برای عبور از جاده انگ اختلالات روانی

گسترش بحث در مورد سلامت روان، راه را برای عبور از انگ اختلالات روانی هموار کرده و این امر موجب شده جامعه هدف بتواند با پذیرش بیشتری، موانع ارائه خدمات این حوزه را از پیش رو بردارد

گسترش بحث سلامت روان راهی برای عبور از جاده انگ اختلالات روانی
دکتر احمد حاجبی ظهر امروز (۹ آبان‌ماه) در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان که در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار شد، با بیان اینکه انگ اجتماعی و پیرامون آن یکی از موانع ارائه خدمات در حوزه سلامت روان است، اظهار کرد: برای کاهش انگ اجتماعی اختلالات حوزه سلامت روان، هنر به ویژه هنر عکاسی، ابزار مهمی در راستای ایجاد انگیزه برای گفت‌وگو و تبادل اندیشه و فکر در این خصوص است.
وی در رابطه با بحران کووید - ۱۹، افزود: بحران همه‌گیری کووید - ۱۹، یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های حوزه سلامت در یکصد سال اخیر بوده که همه ابعاد زندگی افراد، اعم از ابعاد اجتماعی و اقتصادی را درگیر کرده است.

این مسئول در رابطه با آثار و پیامدهای همه‌گیری کووید - ۱۹، تصریح کرد: آثار این همه‌گیری بر سلامت روان آحاد جامعه به شکل درجات بالایی از استرس و اضطراب نمایان شد و در گروه‌هایی از جمعیت مانند سالمندان، افراد دارای بیماری‌های مزمن جسمی و روان‌شناختی، کودکان و زنان بارزتر است.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه موضوع سلامت روان چالش همه اعصار بوده است، ادامه داد: اکنون تامین سلامت روانی به عنوان یکی از اساسی‌ترین وظایف سیستم‌های بهداشتی و درمانی در جهان مطرح است.

حاجبی در رابطه با هموار شدن راه عبور از تنگه اختلالات روانی، اظهار کرد: گسترش بحث پیرامون موضوعات مرتبط با حوزه سلامت روان، راه را برای عبور از انگ اختلالات روانی هموار کرده و این امر موجب شده جامعه هدف بتواند با پذیرش
جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان بر آن است که اهمیت موضوع سلامت روان را با بیانی هنری ارائه کند تا همه افراد ترغیب شده و بیش از پیش، مسئولیت سلامت روان خود، خانواده و جامعه را داشته باشند.
بیشتری، موانع ارائه خدمات این حوزه را از پیش رو بردارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه به مسائل حوزه سلامت روان در مقایسه با سایر حوزه‌های علوم‌پزشکی در بسیاری از کشورها توجه نشده است، افزود: ارائه خدمات در این حوزه، مغفول مانده و این نشان‌دهنده‌ لزوم حمایت‌طلبی بیشتر از این حوزه است.

این مسئول با اشاره به نقش انکارناپذیر هنر در گسترش همدلی و جذب افکار عمومی، تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان بر آن است که اهمیت موضوع سلامت روان را با بیانی هنری ارائه کند تا همه افراد ترغیب شده و بیش از پیش، مسئولیت سلامت روان خود، خانواده و جامعه را داشته باشند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم پرداختن به مولفه‌های گوناگون تعیین‌کننده سلامت روان و با در نظر گرفتن شرایط عمومی، فرهنگی و اجتماعی کشور و اینکه باید بتوانیم گامی موثر در راستای بهبود شاخص‌های این حوزه برداریم، گفت: در نظر گرفتن نقش سلامت روان در زندگی اجتماعی آحاد مردم و با توجه به تغییرات اپیدمیولوژیک و الگوی بیماری‌ها و ضرورت توجه بیشتر به بیماری‌های روانی و اختلالات روان‌پزشکی، تلاش برای ارتقای آگاهی در جمعیت عمومی بیش از پیش اهمیت دارد.

حاجبی با اشاره به برگزاری ششمین دوره جشنواره عکس سلامت روان در سال‌جاری، ابراز امیدواری و خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی از این دست که آگاهی جامعه را نسبت به موضوعات مرتبط با سلامت روان افزایش داده و گام مهمی در راستای انگ‌زدایی از موضوعات مربوط به سلامت روان برمی‌دارند، روز به روز بیشتر شود.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران