وزیر خارجه لبنان: حزب الله رکن اساسی کشور است


وزیر خارجه لبنان: حزب الله رکن اساسی کشور است

وزیر خارجه لبنان با بیان اینکه ظلم عربستان در برخورد با لبنان قابل درک نیست، گفت: حزب الله جزء و رکن اساسی در لبنان است و هیچ گروهی در لبنان از خصائصی که دارد کوتاه نمی ‌آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «العالم»،«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان که مامور مدیریت حل بحران بر سر تنش به وجود آمده میان بیروت و ریاض شده بود، گفت: در نتیجه عواملی داخلی و خارجی هسته بحرانی که برای رسیدگی به این قضیه تشکیل شده بود شکست خورده و کارش تمام شده است.

به گزارش النشره، وی با تاکید بر اینکه لبنان هیچ اختلافی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ندارد، گفت: عمان و قطر هم روابطشان را با ما قطع نکرده‌اند و سفیر لبنان هم هنوز در امارات است. ظلم عربستان سعودی در برخورد با لبنان قابل درک نیست.

وزیر خارجه لبنان افزود: مشکلات میان کشورها قبل از قطع روابط میان آنها از طریق گفت‌وگو بررسی و حل می شود چیزی که در این مورد رخ نداد.

بوحبیب با تاکید بر اینکه دولت نجیب میقاتی باقی است و استعفا نمی ‌دهد، گفت: داخلی‌ها و خارجی‌ها برای کمک به دولت وعده داده‌اند. در عین حال ما حل بحران به زیان عربستان سعودی یا لبنان را نمی‌پذیریم. ما از هر گفت‌وگویی چه دو جانبه و چه از طریق اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم.

وی خطاب به وزیر خارجه عربستان سعودی که مشکل را در «سیطره حزب الله» خوانده بود، گفت: حزب الله یک جزء و رکن اساسی در لبنان است، اما تنها رکن در لبنان نیست و نماینده همه لبنان محسوب نمی‌ شود. حزب الله بر لبنان سیطره ندارد، اما یک جزء اساسی است و هر گروهی در لبنان ویژگی‌های خود را دارد که از آن دست برنمی ‌دارد.

وزیر خارجه لبنان افزود: دولت فعلی از زمانی که تشکیل شده با مشکلات مواجه است از همین رو نمی تواند تشکیل نشست بدهد تا تصمیمی یکپارچه درباره قرداحی بگیرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی شب گذشته در توجیه علت ایجاد تنش در روابط کشورش با بیروت گفته بود که این قضیه با سیطره حزب الله بر لبنان مرتبط است.

سه شنبه پیش رسانه‌های عربی اقدام به باز نشر ویدئویی از حضور «جورج قرداحی» _مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی که اخیرا به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی در دولت لبنان انتخاب شده_ در برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) کردند.

وزیر اطلاع رسانی لبنان در این برنامه که به گفته او در پنجم آگوست گذشته یعنی یک ماه قبل از رسیدن به پست وزارت در دولت به صراحت جنگ هشت ساله در یمن را تجاوز ائتلاف سعودی-اماراتی توصیف کرد و گفت آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.

پس از بازنشر این ویدئو بود که منابع رسانه‌ای نزدیک به سعودی در لبنان به وی حمله کردند و مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز سفیر لبنان در ریاض را احضار و به او ابلاغ کرد که این اظهارات را اهانت به تلاش‌های ائتلاف سعودی و «جانبداری آشکار» از صنعاء می‌داند که با پروتکل‌های اولیه سیاسی در تعارض است و با روابط تاریخی مردم لبنان و عربستان سازگاری ندارد.

پس از آن بحرین و امارات نیز سفرای لبنانی را احضار کردند، کویت کاردار لبنان را احضار کرد و شورای همکاری خلیج فارس خواستار عذرخواهی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان برای اظهاراتی که به پیش از رسیدنش به این پست باز می‌گردد، شد.

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است