ثبت اطلاعات بیش 11 هزار مربی قرآن در سامانه حمد/ سامانه حمد جنبه حمایتی دارد


ثبت اطلاعات بیش 11 هزار مربی  قرآن در سامانه حمد/ سامانه حمد جنبه حمایتی دارد

اسماعیلی با بیان اینکه «سامانه حمد»یک پایگاه داده هوشمند گفت: تاکنون اطلاعات بیش یازده هزار و 500 مربی در سامانه حمد ثبت شده است، این در حالی است که ما تا قبل از راه اندازی این سامانه، آمار دقیقی از مربیان و کادر اجرایی موسسات و کلاس ها نداشتیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سامانه جامع موسسات قرآنی با عنوان سامانه حمد در مردادماه سال جاری توسط وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی رو نمایی شد در حالی که نیاز به آن در سال های گذشته همواره احساس می شد. این سامانه یک سامانه راهبر است که پشتوانه خوبی برای موسسات، استانها، اتحادیه‌ها و هیئت های رسیدگی و صدور مجوز و تقویت جریان هدایت فعالیتهای مؤسسات قرآن و عترت کشور است.

از ویژگی های مهم سامانه حمد این است که گواهینامه ها را به همسان سازی می کند، ارزیابی و رتبه بندی مربیان را در دستور کار خود قرار دارد و در آینده با تعبیه ماژولهای حسابداری به امور حسابداری و مالی موسسات کمک شایانی خواهد کرد و از آنجا که توسط یک موسسه قرآنی نوشته و برنامه ریزی شده است، بایسته های مدیریت یک موسسه قرآنی را داراست.

لذا در این خصوص با سید «فخرالدین اسماعیلی»، مدیر کل دفتر آموزش و برنامه ریزی توسعه فعالیت های قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

در خصوص فعالیت و اهداف سامانه جامع موسسات قرآنی (سامانه جامع حمد) توضیح دهید؟

سامانه جامع موسسات قرآنی با عنوان سامانه حمد در مردادماه سال جاری توسط وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی رو نمایی شد در حالی که نیاز به آن در سال های گذشته همواره احساس می شد. این سامانه یک سامانه راهبر است که پشتوانه خوبی برای موسسات، استانها، اتحادیه‌ها و هیئت های رسیدگی و صدور مجوز و تقویت جریان هدایت فعالیت های مؤسسات قرآن و عترت کشور است. از ویژگی های مهم سامانه حمد این است که گواهینامه ها را به همسان سازی می کند، ارزیابی و رتبه بندی مربیان را در دستور کار خود قرار دارد و در آینده با تعبیه ماژولهای حسابداری به امور حسابداری و مالی موسسات کمک شایانی خواهد کرد و از آنجا که توسط یک موسسه قرآنی نوشته و برنامه ریزی شده است، بایسته های مدیریت یک موسسه قرآنی را داراست

سامانه حمد یا سامانه جامع موسسات قرآنی یک پایگاه داده هوشمند است که همه اطلاعات موسسات قرآنی کشور اعم از اطلاعات مربوط به اعضای هیئت مدیره، کارکنان، مربیان و اطلاعات مربوط به قرآن آموزان، کلاس ها و سرفصل ها در آن ثبت شده است. در واقع یکی از اهداف راه اندازی این سامانه، ساماندهی اطلاعات مؤسسات کشور می باشد که براساس این ساماندهی و آمار به دست آمده و نتیجه گزارش های آماری از طریق این سامانه به تصمیم گیری درست در این زمینه دست خواهیم یافت، ضمن اینکه قرار است در بیمه فعالان قرآنی هم از سامانه (حمد) استفاده شود.

تاکنون چه تعداد مربی در سامانه حمد ثبت نام کرده اند؟

تاکنون اطلاعات بیش یازده هزار و 500 مربی در سامانه حمد ثبت شده است، این در حالی است که ما تا قبل از راه اندازی این سامانه، آمار دقیقی از مربیان و کادر اجرایی موسسات و کلاس ها در اختیار نداشتیم، هیچ سامانه دیگری هم این آمار را نداشته است. ما براساس وظیفه ذاتی و هدایتی خود به این آمار نیاز داریم. این سامانه به جریان سازی معارف نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و سبک زندگی نیز کمک زیادی می کند؛ اینکه بدانیم در یک شهرستان یا استان کدام جریان فعال است یا کدام جریان نیاز به تقویت دارد افق نگاه ما را فراتر خواهد برد.

هدف دیگر ما از راه اندازی سامانه حمد، جنبه حمایتی دارد. ما تاکنون مبنای دقیقی برای حمایت از موسسات قرآنی نداشتیم. عمده حمایت های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موسسات آموزش محور و براساس آزمونی بود که نوزده دوره آن برگزار شده و در تدارک برگزاری بیستمین دوره آن سال جاری هستیم. از طریق این سامانه توزیع سرانه آموزشی عادلانه تر خواهد شد.

کارکردهای سامانه حمد شامل چه مواردی می شود؟

بعد از راه اندازی سامانه حمد، روند فعالیت مؤسسات متفاوت خواهد شد؛ و در واقع نظام مندتر از گذشته خواهد شد. به عنوان مثال اطلاعات ما در خصوص تعداد قرآن آموزان، سرفصل ها، کیفیت آموزش و مربی و محتواهای تولیدی و منابع آموزشی افزایش خواهد یافت. در واقع ما به دنبال تقویت و نهادینه سازی وظیفه نظارتی و هدایتی خود هستیم و اینکه آن جریان هدایتی درست صورت بگیرد، سرفصل ها مبتنی بر فعالیت مصوب آن موسسه باشد ،یعنی یک موسسه تبلیغی و ترویجی، صرفاً کار آموزشی نکند یا یک موسسه آموزش محور که مجوز کار تبلیغی ندارد از فعالیت مصوب خود انحراف نداشته باشد.

هدف دیگر ما این است که از طریق راه اندازی سامانه حمد به یک رتبه بندی در موسسات قرآنی دست یابیم. رتبه بندی، افق روشن تری پیش روی موسسات خواهد گشود و انگیز بیشتری به مدیران موسسات خواهد داد.ما موسسات را با توجه به استان های برخوردار و کم برخوردار یا محروم و مرزی تقسیم بندی خواهیم کرد و هر موسسه ای را با هم کفو و هم سطح خود مقایسه می کنیم.

شاخص های رتبه بندی موسسات قرآنی بر چه مبنایی است؟

ما بحث رتبه بندی و آمایش سرزمینی را به عنوان یک پژوهش کاربردی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و رسانه انجام دادیم. به محض اعلام نتایج شاخص های رتبه بندی با توافقی که قبلا با اتحادیه موسسات داشتیم، وارد فاز اجرایی رتبه بندی موسسات خواهیم شد، ضمن اینکه هدف ما از انجام این کار پژوهشی رسیدن به یک مبنای علمی بود تا سلایق مدیریتی و سازمانی در رتبه بندی موسسات تاثیری نداشته باشد.

چه تعداد از موسسات قرآنی در سامانه حمد ثبت نام کردند؟

در سامانه حمد تاکنون 824 موسسه قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ 504 موسسه سازمان تبلیغات اسلامی همچنین 344 شعبه مربوط به جامعه القرآن الکریم و بیت الاحزان ثبت نام کرده اند. امیدواریم موسسات قرآنی از این سامانه به خوبی استقبال کنند و در سال های آینده نیز شاهد شکوفایی هر چه بیشتر حوزه زیر ساخت فعالیت های قرآنی باشیم.

با توجه به اینکه حمد سامانه جامع مؤسسات است، نقش سایر دستگاه ها از جمله اتحادیه در این سامانه چه خواهد بود؟

در سامانه برای اتحادیه کشوری دسترسی ایجاد شده، که البته نیازمند هماهنگی های ثانویه هم هست.حتی برای سایر دستگاههای ذیربط نیز آماده ایجاد دسترسی های متناسب هستیم. و البته برای موفقیت سامانه همکاری اتحادیه مؤثر خواهد بود و طبیعتاً به همراهی اتحادیه نیاز داریم. و امیدواریم که با هماهنگی اتحادیه بتوانیم گام بلند و پایداری را برداریم.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دل بریدم از این جماعت به کنج خلوت نشسته ام احمد حسینی