جزئیات تصمیم گیری درباره قیمت لوازم خانگی


جزئیات تصمیم گیری درباره قیمت لوازم خانگی

یک تولیدکننده لوازم خانگی با بیان اینکه قیمت اولیه وارداتی برای تولید 25 تا 30 درصد گران شده است، گفت: در جلسه با معاون اول رئیس جمهور مقرر شد قیمت مصرف‌کننده بر روی تولیدات لوازم خانگی اعمال شود.

جزئیات تصمیم گیری درباره قیمت لوازم خانگی

روز گذشته جلسه‌ای با حضور مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت و تولیدکنندگان و فعالان بازار لوازم خانگی برگزار شد تا ضمن پیگیری مطالبات فعالان بازار لوازم خانگی، راهکار‌هایی برای رفع این مشکلات و تقویت تولیدات داخل نیز ارائه شود.
چند روز پیش مخبر معاون اول رئیس جمهور با حضور در بازار لوازم خانگی امین حضور در جریان وضعیت عرضه لوازم خانگی داخلی قرار گرفت و پای صحبت کسبه این بازار نشست و به آن‌ها وعده داد تا مشکلاتشان را در جلسه‌ای با تولیدکنندگان درمیان بگذارد.

بابک ثقفی، مدیرعامل مادیران در مورد جزئیات جلسه معاون اول رئیس جمهور با تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهار داشت: در جلسه با معاون اول رئیس جمهور قرار شد قیمت مصرف کننده بر روی محصولات اعمال شود. البته هنوز زمان آن مشخص نیست، اما قیمت کارخانه، توزیع و مصرف‌کننده مشخص خواهد شد؛ علاوه بر این، قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ هم درج می‌شود تا بر اساس آن، مردم از قیمت‌ها اطلاع داشته باشند.

این تولیدکننده با بیان اینکه برای کمک به واحد‌های تولیدی ابتدا باید ارز ترجیحی با قیمت مناسب در اختیار آن‌ها قرار گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر تولیدکننده مجبور است سود‌های ۲۲ درصدی را به سیستم بانکی پرداخت کند در حالی که در کشور‌های دیگر برای تولیدکننده سود صفر درصدی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم در واحد تولیدی خود، عمق ساخت داخل یخچال را به ۸۰ درصد برسانیم، افزود: برای صادرات لوازم خانگی الزامات زیادی باید فراهم شود که بخشی از آن‌ها متوجه تولیدکننده و بخش زیادی از این موضوع باید توسط دولت پیاده سازی شود؛ در صورت حمایت و رفع موانع از پیش پای تولیدکننده امکان افزایش صادرات فراهم خواهد شد.

این تولیدکننده لوازم خانگی با بیان اینکه بنا به گفته معاون اول رئیس جمهور حدود ۴۵ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالا‌های قاچاق قرار دارد، گفت: متأسفانه هیچ یک از هزینه‌های قانونی در بخش کالا‌های قاچاق پرداخت نمی‌شود این در حالی است که تولیدکننده مدام با افزایش هزینه‌های تولید روبه رو و در یک رقابت نابرابر تلاش خود را در فروش محصولات می‌کند.

وی با اعلام اینکه علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است، افزود: متأسفانه در این شرایط دولت به جای حمایت از تولیدکننده مدام مانع از تغییرات قیمتی کالا می‌شود. این درحالی است که مواد اولیه تولیدی از کشور چین ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شده و این امر هزینه‌های زیادی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند.

وی تصریح کرد: تولیدکننده امروز باید هزینه‌های سنگینی را برای خرید مواد اولیه بدهد. از آن طرف دولت می‌گوید نباید افزایش قیمت‌ها را اعمال کنید، این تولیدکننده است که امروز تحت فشار قرار دارد. مشکلات تولید به اعتقاد من عاملی شده تا تولیدکننده توان رقابتی خود را از دست بدهد.

ثقفی افزود: جالب اینجاست در نوسانات نرخ ارز، باید خرید‌های خود را با ارز نیمایی انجام می‌دادیم درحالی که در مقطعی، ارز بازار آزاد ارزانتر از ارز نیمایی بود. اما تولیدکننده باید خرید نیمایی انجام می‌داد چرا که در غیر این صورت قاچاقچی محسوب می‌شد.

وی گفت: کالا‌های قاچاق در زمان خیلی کم تا مرز می‌آیند و به راحتی در بازار توزیع می‌شوند. این درحالی است که تولیدکننده برای خرید مواد اولیه ۴ تا ۵ ماه منتظر بوده تا آن‌ها را تهیه کند. نکته مهم اینجاست که پول را هم می‌دهیم، اما حدود ۵ ماه طول می‌کشد تا مواد اولیه در اختیار ما قرار گیرد و یک تا دو ماه نیز زمان برای تولید محصول نیاز داریم و در واقع ۷ ماه زمان صرف می‌شود تا کالا وارد بازار شود.

* نحوه قیمت گذاری لوازم خانگی

ثقفی با بیان اینکه باید شرکت‌های خارجی را ملزم به سرمایه‌گذاری در ایران کرد، گفت: به نظر می‌رسد باید تمرکز بر واردات کالا‌هایی باشد که میزان تولید آن‌ها در داخل کشور کم است. در این شرایط، خلا بازار مدیریت شده و مشکلاتی برای آسیب رساندن به تولیدکننده داخلی به وجود نیاید. علاوه بر این می‌توان با جذب سرمایه گذاری، شرکت‌ها را به تولید کالا‌های زیرساخت از جمله کمپرسور یا پنل تلویزیون ترغیب کرد تا ضمن تأمین نیاز داخل این کالا‌ها از ایران کشور‌های دیگر صادر شود. در حال حاضر این سوال مطرح است که چرا شرکت‌های خارجی هیچ تعهدی به صادرات کالا از ایران ندارند؟

مدیرعامل مادیران در رابطه با اینکه چرا بعد از نامه رهبری مبنی ممنوعیت واردات کالا‌های کره ای، شرکت‌های تولیدی به جای کسب رضایت بیشتر مصرف کننده ایرانی به افزایش قیمت‌ها اقدام کردند؟ نیز گفت: واحد تولیدی ما به هیچ عنوان گران نکرده است و حتی در جلسه با مسئولان سازمان حمایت مستندات عدم افزایش قیمت‌ها را ارائه خواهد داد. البته ما ضمن اینکه به دستورالعمل قیمت گذاری پایبند هستیم، اما نسبت به عدم تغییرات قیمتی اعتراض داریم.

* عرضه اختصاصی ورق فولاد به صنعتگران

به گزارش فارس، کیوان گردان، مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت نیز در تشریح جزئیات جلسه دیروز تولیدکنندگان لوازم خانگی با مخبر معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: در بازدیدی که چند روز پیش آقای مخبر از بازار لوازم خانگی امین حضور داشتند مشکلاتی از سوی کسبه و جوانان این صنف مطرح شده بود که در جلسه دیروز نیز این مسائل طرح و پیگیری شد.

وی ادامه داد: در این جلسه بر لزوم توزیع به موقع لوازم خانگی به کسبه و فروشندگان تأکید شد و دغدغه فروشندگان در مورد عدم تحویل به موقع کالا و یا خرید از طریق واسطه‌ها مطرح شد.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت با اشاره به جهش تولید لوازم خانگی در کشور، گفت: همزمان با این جهش تولید، زیرساخت‌های تولید نیز توسعه یافته و مشکلاتی که برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعتگران وجود داشت، پیگیری شده است.

گردان توضیح داد: بیشترین ورق فولادی مورد نیاز صنعت لوازم خانگی، ورق فولادی سرد است که در این زمینه برای اولین‌بار عرضه اختصاصی این نوع ورق به صنعت خودروسازی و لوازم خانگی صورت گرفته و به این ترتیب رقابت قیمتی برای ورق‌های فولادی نیز از بین رفته است.

وی ادامه داد: در مورد تأمین مواد پتروشیمی به ویژه ای‌بی‌اس نیز بر اساس تیراژ تولید کارخانه‌ها تأمین این ماده پتروشیمی صورت می‌گیرد که هر سه ماه یکبار سهمیه واحد‌ها به پتروشیمی‌ها اعلام می‌شود.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت تصریح کرد: همچنین برای اولین‌بار تعرفه واردات ورق‌های فولادی به کشور صفر شده و کسری ورق فولادی در صنعت لوازم خانگی برطرف شده است.

گردان با بیان اینکه از آخر امسال که ظرفیت‌های جدید تولید لوازم خانگی در کشور فعال می‌شوند، کیفیت این محصولات نیز بهتر خواهد شد، ادامه داد: رشد کیفیت لازمه صادرات است. در حال حاضر حجم واردات لوازم خانگی کشور‌های همسایه ایران به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده امیدواریم طی پنج سال بتوانیم سهم یک میلیارد دلاری از این رقم داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم و این رقم برای امسال ۲۰۰ میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

* درخواست تولیدکنندگان لوازم خانگی از معاون رئیس جمهور

همچنین محمدرضا دیانی رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در مورد جلسه با معاون رئیس جمهور اظهار داشت: در جلسه امروز با معاون اول رئیس جمهور درخواست کردیم که دولت این اطمینان خاطر را به تولیدکنندگان لوازم خانگی بدهد که با برنامه‌ای بلندمدت از سرمایه‌گذاری در این صنعت حمایت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی کالا‌های عرضه شده در کشور به اروپا نیز صادر می‌شوند، گفت: رقابت بین تولیدکنندگان لوازم خانگی بالا است و این دغدغه وجود دارد که در آینده تحت فشار مافیای واردات قرار گیرند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تصریح کرد: در صنعت لوازم خانگی نمی‌توانیم یک شبه چشم‌مان را ببندیم و باز کنیم و قابلیت رقابت با شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی را دارا شویم. این اتفاق نیازمند بستر سازی است.

دیانی با بیان اینکه در حال حاضر ۱.۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در بازار وجود دارد که هنوز به فروش نرسیده است، گفت: یک زمانی، تحریم‌ها باعث شد حتی بازار پوشک کشور نیز به هم بریزد، ولی تولیدکنندگان داخلی همت کردند و محصولات ایرانی را تولید کردند و مردم طعم تحریم را نچشیدند.

وی در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی نیز گفت: ۵ یا ۱۰ شرکت از ۱۰۰ شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در کشور، قیمت تولیداتشان را افزایش دادند که سهم عمده‌ای در بازار ندارند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: مردم باید به کالای ایرانی اطمینان کنند و تولیدکنندگان نیز این تعهد را می‌دهند که تا یک ماه پس از خرید کالا امکان مرجوع شدن آن وجود داشته باشد.

دیانی تأکید کرد: واردات لوازم خانگی نیز باید صورت گیرد تا رقابت در این صنعت وجود داشته باشد.

قیمت گذاری عادلانه و کیفیت مناسب از جمله مطالبات مردم از صنعت لوازم خانگی است که باید دید در کنار ممنوعیت واردات لوازم خانگی، این امر تا چه حد عملیاتی می‌شود.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج