ترس از تغییرات مدیریتی علت ریزش شاخص‌های بورس


ترس از تغییرات مدیریتی علت ریزش شاخص‌های بورس

در حال حاضر نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت آینده بازار بورس داشت و این موضوع به اقداماتی بستگی دارد که دولت در جلسات خود مطرح کرده است بنابراین اگر این سیاست گذاری ها اصلاح شود می توان روند پایداری را از بورس انتظار داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزای موج، در حالی که بورس در روزهای گذشته یکپارچه سرخپوش شده بود و بسیاری از فعالان بازار سرمایه نگران بودند پیش بینی می شود که احتمال بازگشت شاخص کل به حمایت یک میلیون و 200 هزار واحدی هم وجود دارد.

اما بعد از روند نزولی شدید بازار مسئولان به دنبال راهکاری برآمدند و با هلدینگ های تاثیر گذار در بازار سرمایه جلسه ای برگزار کردند، هرچند در این جلسه تصمیم خاصی اتخاذ نشده اما وعده هایی داده شد و همین مساله بازگشت ساخص به روند مثبت را تسریع کرد به طوری که بورس در همان ابتدای بازار مثبت شد و بعد رفته رفته برخی از سهام های کوچک به سمت معاملات منفی رفتند و در نهایت بازار با مثبت 21 هزار واحد به کار خود پایان داد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه جلسات مسئولین دولتی در خصوص بورس گفت: به طور کلی وقتی در بازار انگیزه ای مثبت ایجاد شود شاخص روند صعودی خواهد داشت اما مساله ای که هنوز در بازار مشکل ساز است احتمال تغییر در مدیریت هلدینگ های دولتی است که تاکنون اتفاق نیفتاده است و بسیاری از شرکت ها هنوز بلاتکیف هستند و باید این مساله به سرعت انجام شود

همایون دارابی با بیان اینکه بلاتکلیفی حقوقی به دلیل احتمال تغییر مدیریتی باعث روند نزولی ارزش سهام آنها شده است، افزود: در واقع وقتی مدیری که ممکن است تغییر کند برای بازار نقدینگی بزرگ استفاده نمی کند، زیرا تصور می کند که بعدا باید پاسخگو باشد.

دولت باید جریان نقدینگی طبیعی ایجاد کند

وی با تاکید بر اینکه دولت باید جریان نقدینگی طبیعی را درست کند، اظهار کرد: در ماه های گذشته مسائل همچون تزریق منابع از صندوق توسعه ملی و... مطرح شده که اقدام خوبی است اما در بلندمدت مفید نیست به همین دلیل باید در سیاست گذاری های پولی و مالی تغییراتی ایجاد کرد برای نمونه با کاهش نرخ سود بانکی زمینه سرمایه گذاری پایدار باید صورت گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید ساختارسازی کرد تا جریان نقدینگی به سمت بازارهای مولد سوق داده شود، گفت: در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی با زیان مواجه هستند و این مساله تحت تاثیر اقدامات کلان همچون قیمت گذاری دستوری، قوانین و مقررات مداخله گر و ... است که باعث شده مثلا تولید کننده برای تامین مواد اولیه و تجهیزات خود از ارز آزاد استفاده کند، اما برای صادرات درآمدی که به دست می آورد با ارز نیمایی است و همین مساله روی روند بازار سرمایه هم تاثیر منفی گذاشته است.

او درباره پیش بینی روند بازار در هفته های آینده اظهار کرد: در حال حاضر نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت آینده بازار داشت و این موضوع به اقداماتی بستگی دارد که دولت در جلسات خود مطرح کرده و اگر این سیاست گذاری ها اصلاح شود می توان روند پایداری را از بورس انتظار داشت.

باید از بازار انتظاری معقول داشت

دارابی با بیان اینکه باید از بازار انتظاری معقول داشت، گفت: به طور قطع دولت نمی تواند وارد بازار شود و معاملات را مثبت کند، اما در بخش سیاست گذاری و مسائل کلان اقتصای می تواند تصمیم های را اتخاذ کند که در جریان بازار تاثیر گذار باشد. از طرف دیگر عملکرد هر یک از شرکت ها متفاوت از وضعیت بازار ان است و نباید آن را به مسائل کلان بازار ربط دارد، زیرا هر یک از سهامدارن حقیقی در خرید سهام باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرند و برمبنای آن اقدام به خرید کنند.

گفتنی است در ماه های اخیر بیشترین تاثیر منفی عوامل بیرونی بر بازار ناشی از فروش ارواق و در نهایت نوسانات احتمالی نرخ ارز و نرخ سود بانکی بوده که همواره شرکت ها را به این سمت سوق داده است که نسبت به چشم انداز آینده محتاط تر رفتار کنند و همین عوامل باعث شده بود حقوقی ها هم با وجود ارزندگی برخی نمادها، صف های فروش تشکیل دهند و در قیمت های بالاتر سهام خود را بفروشند تا در محدوده های کم ریسک و پایین تر سهام را جمع کنند، به طور قطع اگر وضعیت اقتصادی و چشم انداز بازار کمی مثبت باشد سهامداران حقیقی وارد صف های فروش نمی شوند و در نهایت بازار راه خودش را پیدا می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند