بررسی لایحه بودجه 1401 با حضور 4 وزیر و رئیس بانک مرکزی


بررسی لایحه بودجه 1401 با حضور 4 وزیر و رئیس بانک مرکزی

در جلسه هماهنگی لایحه بودجه 1401 که با حضور وزیر امور اقتصاد و دارایی، صنعت،معدن و تجارت جهاد کشاورزی، وزیر نفت و رییس کل بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش مشرق، روز گذشته جلسه هماهنگی لایجه بودجه ۱۴۰۱ با حضور برخی وزرا و رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شد و هر یک از آنها به بیان نقطه نظرات خود پیرامون بودجه سال آینده پرداختند.

بیشتر بخوانید

چه تخلفاتی در احکام بودجه ۱۴۰۰ رخ داده است؟

وزیر امور اقتصاد و دارایی در جلسه هماهنگی لایحه بودجه ۱۴۰۱: رشد اقتصادی برونداد یک نظام اقتصادی است و اگر به دنبال آن هستیم باید الزامات آن فراهم شود. وقتی بتوانیم متغییرهای اصلی را برای بخش خصوصی حداقل در میان مدت پیش بینی کنیم، سرمایه ها به سمت فعالیت های مولد هدایت می شود.

خاندوزی افزود: در راستای حمایت از افزایش پایه های مالیاتی، تلاش می‌کنیم به زودی لایحه مالیات بر مجموع درآمد را به دولت ببریم.

وزیر صنعت،معدن و تجارت در این جلسه با بیان اینکه کشور راهی جز تغییر ریلی که سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته ندارد، گفت: باید به سمت رشد اقتصادی حرکت کرد و راه آن کنترل تورم است. با وضع فعلی یارانه های انرژی ، نوع مالیاتی ستانی و بودجه سنتی حل مشکلات قابل تصور نیست،پس راهی به جز تغییر ریل نداریم.

فاطمی امین در ادامه گفت: برای تغییر ترکیب صادرات غیر نفتی کشور در سال آینده، فقط برای اجرای طرح مسکن نیاز به حدود ۶ میلیون تن فولاد داریم که این رقم از میزان صادرات کشور کاسته می شود اما باید برنامه ریزی کرد که صادراتی غیرنفتی سرجمع افزایش خوبی پیدا کند.

رییس کل بانک مرکزی نیز گفت: بخشی از رشد پایه پولی در سال های ۹۸ و ۹۹ مربوط به تسعیر دارایی ها بلوکه شده و پرداخت مابه تفاوت ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی بوده که این رویکردها در نهایت منجر به رشد تورم شده است. اگر می خواهیم تورم کنترل شود حتما باید جلو کسری بودجه گرفته شود و رویکرد سازمان برنامه برای ۱۴۰۱ به بانک مرکزی برای کنترل تورم کمک شایانی می کند.

وزیر جهاد کشاورزی در جلسه هماهنگی لایحه بودجه ۱۴۰۱ با تاکید براینکه ظرفیت هایی که در سازمان برنامه برای رشد بخش کشاورزی دیده شده کارشناسی و قابل تحقق است، گفت: البته باید الزامات و منابع آن تامین شود. خام فروشی در بخش کشاورزی بیداد می کند؛‌ با کوچکترین سرمایه گذاری هدفمند به ویژه در بخش صنایع تکمیلی می توان شاهد بهبود رشد و اقتصادی و اشتغال در این بخش بود.

وزیر نفت نیز در این جلسه ضمن تاکید بر مشکلات منابع در حوزه نفت و گاز گفت: در سال های گذشته سرمایه گذاری لازم در صنعت نفت و گاز نشده و حال آنکه برای پاسخ به نیاز کشور نیاز به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این حوزه داریم. اگر برای توسعه هزینه نشود در آینده به واردکننده این محصولات تبدیل می شویم.
اوجی افزود: در سرمایه گذاری ها باید به آمایش سرزمین توجه بیشتری کرد چون طرح هایی که توجیه اقتصادی ندارند دامن دولت و مجلس و در کل اقتصاد کشور را خواهد گرفت.

گفتنی است که دولت باید لایحه بودجه شرکت‌ها را تا ۱۵ آبان و کل لایحه بودجه را تا ۱۵ آذر ماه تقدیم مجلس کند. از همین رو مدتی است جلسات تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در سازمان برنامه تشکیل می‌شود.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس