امام جمعه خورموج: مشکل کشاورزان حاشیه رودخانه مند برطرف شود


امام جمعه خورموج: مشکل کشاورزان حاشیه رودخانه مند برطرف شود

بوشهر- ایرنا- امام جمعه خورموج مرکز شهرستان دشتی استان بوشهر گفت: مشکل کشاورزان و ساکنان روستاهای حاشیه رودخانه مند در این شهرستان برطرف شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی زاهد دوست روز سه شنبه در جمع کشاورزان حاشیه رودخانه مند در بخش کاکی افزود: کشاورزان و مردم روستاهای حاشیه شرقی رودخانه مند چهار سال است بشدت از اقدام وزارت نیرو در زمینه تعیین حریم این رودخانه نگرانند و این تصمیم موجب نارضایتی شدید آنها شده‌است.

وی به سفر وزیر نیرو به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری در ششمین سفر استانی هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر به شهرستان دشتی اشاره کرد و ادامه داد: امام جمعه و مسئولان شهرستان دشتی همه تلاش خود را برای پیگیری مطالبه مردم و تامین خواسته بحق آنان انجام خواهند داد.

زاهد دوست، خواستار تسریع در اقدام عملی مسئولان استان و کشور در زمینه اصلاح بستر و حریم رودخانه مند برای برطرف کردن موانع تولید و اشتغال و رونق روستاهای پایین دست شهر کاکی شد.

وی افزود: یکی دیگر از خواسته های مهم مردم این بخش از روستاهای کاکی تسریع در تکمیل پل بزرگ رودخانه مند در محور کاکی به شیخیان و منطقه ساحلی دشتی و تکمیل جاده اتصال کاکی به دهستان کبگان است که امیدواریم با تامین اعتبار ویژه این پروژه هر چه سریعتر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

زاهد دوست بیان کرد : جاده ارتباطی کاکی به شیخیان یکی از پروژه های مهم توسعه ای شهرستان دشتی است و باید با ایجاد ابنیه کافی و ساخت پل در مسیر آبراه‌ها به صورت اصولی ساخته شود تا باردیگر موجب آبگرفتگی روستاهای پایین دست شهر کاکی و تخریب جاده نشود.

وی از استاندار بوشهر و وزارت نفت خواست روند عملیات اجرایی این پروژه مهم وحیاتی برای توسعه بخش کشاورزی حاشیه رودخانه مند سرعت بخشی شود.

امام جمعه خورموج اضافه کرد: تکمیل راه ارتباطی کاکی به شیخیان و دهستان ساحلی کبگان فاصله مرکز بخش کاکی به این دهستان و ۱۳ روستای منطقه ساحلی دشتی را ۳۰کیلومتر کاهش می دهد و باعث توسعه نقاط ساحلی و بخش کاکی، اشتغال‌زایی و بهره مندی از ظرفیت اسکله و گمرک بندر لاور و برقراری ارتباط ۲ بزرگراه بوشهر به عسلویه خواهد شد.

وزیر نیرو که ۱۶ مهرماه سال جاری به عنوان نماینده رئیس جمهوری و وزیر معین دولت سیزدهم در ششمین سفر استانی به بوشهر به شهرستان دشتی سفر کرده بود در پاسخ به کشاورزان این شهرستان که خواستار اصلاح محدوده حریم رودخانه مند شدند گفت: دغدغه آنان در این ارتباط بررسی و برطرف خواهد شد.

به گزارش ایرنا، کشاورزان دشتی در جریان بازدید علی اکبر محرابیان از محدوده رودخانه مند در این شهرستان از وزیر نیرو خواستار اصلاح محدوده و حریم، رعایت حق و حقوق کشاورزان و ساکنان بیش از ۴۰ روستای حاشیه این رودخانه شدند.

کشاورزان اظهار داشتند: با اجرای طرح تعیین حریم رودخانه مند شاهد غصب زمین های مردم و نابودی کشاورزی و به خطر افتادن اقتصاد و زندگی ساکنان روستاهای حاشیه رودخانه مند خواهیم بود.

رودخانه مند شهرستان دشتی بزرگترین و پرآبترین رودخانه دائمی استان بوشهر با طول ۶۸۵ کیلومتر پنجمین رودخانه ایران در شهرستان‌های دشتی، جم و دیر در استان بوشهر جاری است.

مردم بومی مناطق شهرستان‌های دشتی، جم و دیر از دیرباز تاکنون در این مناطق به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و تاکنون از این طریق امرار معاش می‌کرده اند ولی به تازگی حریمی با شعاع هشت هزار متر برای این رودخانه در نظر گرفته شده که باعث نارضایتی مردم شده است.

براساس ماده قانونی که در هیات وزیران در سال ۱۳۶۹ تصویب شد و در سال ۱۳۸۲ هم اده ۲ قانون توزیع عادلانه آب در گرفتن حریم برای خود رودخانه به آن اضافه شد، حریم رودخانه‌هایی که آب شیرین دارند باید ۱۵۰ متر باید باشد نه هشت هزار متر.

بخش کاکی شهرستان دشتی با بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری جنوب بوشهر واقع شده است .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود سرمربی برزیلی-فرانسوی تیم ملی والیبال به ایران + عکس