امامی: در فرهنگ نه هزینه می‌کنیم، نه از هزینه‌ای که می‌کنیم راضی هستیم


امامی: در فرهنگ نه هزینه می‌کنیم، نه از هزینه‌ای که می‌کنیم راضی هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست خبری روز فرهنگ عمومی با عنوان برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ عمومی صبح امروز، سه‌شنبه با حضور سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و اسماعیل شفائی،...

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست خبری روز فرهنگ عمومی با عنوان برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ عمومی صبح امروز، سه‌شنبه با حضور سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و اسماعیل شفائی، مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

* در فرهنگ نه هزینه می‌کنیم و نه از هزینه‌ای که می‌کنیم راضی هستیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی، اوضاع فرهنگی کشور را نامطلوب دانست و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تعبیر تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور را به کار بردند که این تعبیر نشاندهنده یک وضعیت روزمره شده و غیرقابل تحمل است.

امامی با بیان این که دردشناسی ۵۰ درصد راه حل است توضیح داد: وضعیت ساختاری فرهنگی کشور علیرغم همه ظرفیت‌ها و زیبایی‌های جامعه ایرانی، دیگر قابل تحمل نیست. در فرهنگ نه هزینه می‌کنیم و نه از هزینه‌ای که می‌کنیم راضی هستیم. این‌ دوره از اصلاحات اوضاع فرهنگ‌ عمومی کشور را باید فصل تحول و امید نامید و برای دستیابی به آن، پنج اتفاق باید رخ دهد. در دوره جدید با تعاملی که در میان بازیگران نظام فرهنگی کشور وجود دارد، امیدها زنده شده است.

وی افزود: اگر دنبال کارآمدی عینی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گشتیم باید سراغ شورای فرهنگ عمومی می‌آمدیم. چون این شورا مانند یک سلسله اعصاب، در بیش از ۳۰۰ شهرستان کشور فعال است.

* جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در نظام فرهنگی

امامی زنده کردن روح تحول‌گرایی، جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی در نظام فرهنگی را ضروری دانست و گفت: گام بعدی رفع خلاء‌ اختیارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. مدیریت و راهبری نظام فرهنگی کشور، توان، اختیارات و اقتدار کافی را ندارد. وزیر فرهنگ در حوزه مسئولیت‌های دولت به اندازه وزیر اقتصاد اختیارات در عمل ندارد. این خلاها باید رفع شود و به زودی خبرهای جالبی را برای اولین بار خواهید شنید.

وی با اشاره به سازمان‌های موازی در حوزه فرهنگ افزود: برخی سازمان‌ها باید رویه شان عوض شود. چندین سازمان موازی داریم و همچنین سازمان‌هایی که در جای خودشان نیستند. در دولت جدید همدلی شکل گرفته که باید بتوانیم از این فرصت برای ایجاد اعتماد و پایان اختلافات استفاده کنیم.

امامی با اشاره به ضرورت مردمی گرایی در نظام فرهنگی و حکمرانی فرهنگی کشور اظهار داشت: مردم صاحبان این نظام هستند. مفیدترین فعالیت های فرهنگی در زندگی روزمره توسط مردم اتفاق می افتد و مثال بارز آن برگزاری بزرگترین رویدادهای فرهنگی مثل محرم و نوروز است. جبهه مردمی کم توقع ترین و پراثرترین نهاد فرهنگی در کشور است در این رابطه باید جایگاه اصناف و سازمان های مردم نهاد را به رسمیت بشناسیم.

* مخالف ارسال حجم انبوه بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌ها به استان‌ها هستیم

وی با بیان این که در خلا ایده و نوآوری نمی توانیم تحول فرهنگی را رقم بزنیم توضیح داد: باید مراکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی برای ایجاد خلاقیت در الگوهای سبک زندگی تاسیس بشوند. یکی از سیاست های جدی‌مان، تاسیس مراکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی در استان هایی است که توانش را دارند. ما مخالف ارسال حجم انبوه بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌ها به استان‌ها هستیم.

* در فرهنگ لباس و هم در بازار و کسب و کار و صنعت مشکل داریم

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: باید فرهنگ را چرخه بدانیم. چون هیچ امر فرهنگی در قهر از بازار، اقتصاد و صنعت محقق نمی‌شود. حدود ۱۵ سال است که گله می‌کنیم این وضع پوشش برخی از گروه‌ها زیبنده ایران اسلامی نیست. در واقع ما هم در فرهنگ لباس و هم در بازار و کسب و کار و صنعت مشکل داریم. تا این چرخه را با هم نبینیم، فقط کلی گویی می‌کنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران