فلسفه وجودی دادگاه‌های‌ نظامی، صیانت از نیروهای مسلح است


فلسفه وجودی دادگاه‌های‌ نظامی، صیانت از نیروهای مسلح است

تهران - ایرنا - معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه فلسفه وجودی دادگاه‌های‌ نظامی، حراست و صیانت از نیروهای مسلح است، افزود: سازمان قضایی نیروهای مسلح بیش از سه دهه و به عنوان نخستین نهاد، به پیشگیری از وقوع جرم اهمیت داده و با نیروهای مسلح همکاری داشته است.

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد مصدق روز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: در همه نظام‌های قضایی دنیا در کنار دادگاه‌های عمومی که به جرائم عامه رسیدگی می‌کنند دادگاه‌هایی با شیوه و شرایط خاص به عنوان دادگاه‌های اختصاصی انجام وظیفه می‌کنند.

وی ادامه داد: سازمان قضایی یا به تعبیر دیگر دادسرا و دادگاه نظامی تنها مرجع قضایی اختصاصی پیش بینی شده در قانون اساسی است که جهت رسیدگی به جرایم نظامیان در خصوص وظایفشان تشکیل شده است.

معاون اول قوه قضاییه تاکید کرد: یک سری توسعه صلاحیتی برای سازمان قضایی از سوی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری انجام شده که امروز سازمان قضایی بر اساس آن انجام وظیفه می‌کند.

مصدق خدمت در دادگاه‌های اختصاصی را بسیار ظریف دانست و تصریح کرد: قضات دادگاه‌های اختصاصی از جمله سازمان قضایی به ظرافت‌هایی باید توجه کنند که در دادگاه‌های عام نیست.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری عنوان داشتند که سازمان قضایی با اقتدار و البته با حکمت عمل کند که جمع این دو ظرافت می‌خواهد.

معاون اول قوه قضاییه فلسفه وجودی دادگاه‌های نظامی را حراست و صیانت از نیروهای مسلح دانست و تاکید کرد: همچنان که سازمان قضایی باید به جرم مجرم رسیدگی کند، اما بابد به اقتدار نیروهای مسلح نیز توجه داشته باشد.

مصدق با بیان اینکه نتیجه رسیدگی پرونده در نیروهای مسلح اقتدار آن است، افزود: البته مجرم باید مجازات شود برای همین باید ظرافت رعایت گردد که البته در طول این مدت توجه به این موضوع درنظر گرفته و انجام شده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به پیشگیری از وقوع جرم افزود: این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته و سازمان قضایی بیش از سه دهه و به عنوان اولین نهاد، به پیشگیری از وقوع جرم اهمیت داده و با نیروهای مسلح همکاری داشته است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به برگزاری جلسه تکریم و معارفه رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: جلسه امروز به عنوان تکریم یکی از خدمتگزاران نظام حجت الاسلام والمسلمین بهرامی و معرفی خدمتگزار دیگر آقای پورخاقان است.

مصدق تاکید کرد: حجت الاسلام والمسلمین بهرامی فردی دلسوز، اخلاق مدار و پرتلاش هستند و در دوران مسئولیت خود هم تاکید بر سرعت در رسیدگی‌ها و هم توجه به اقتدار و حکمت نیروهای مسلح داشتند.

وی گفت: روز گذشته رئیس قوه قضاییه در جلسه با مسئولان عالی گفتند که آقای بهرامی اصرار به بازنشستگی دارند و اگر شما زورتان رسید تا ایشان بازنشسته نشوند، من امضایم را پس می‌گیرم.

مصدق گفت: پیشنهاد رییس قوه قضاییه آن بود که در دیوان عالی کشور شعبه‌ای تشکیل شود تا که حجت الاسلام والمسلمین بهرامی مسئولیت شعبه را برعهده گیرند و پرونده‌های نیروهای مسلح که به دیوان وارد می‌شود در آن شعبه به صورت تخصصی بررسی شود.

وی تاکید کرد: آقای پورخاقان هم فردی است که بخشی از عمر خود را در این مسیر گذارندند و چهره‌ای آشنا، قاضی خوشنام و اهل طرح و برنامه هستند و انتظار آن است که ایشان در این مسئولیت موفق باشند.

مصدق برای رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح و حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی آرزوی موفقیت کرد.

پیشگیری از وقوع جرم یکی از دستاوردهای سازمان قضایی نیروهای مسلح است

در این مراسم رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری اظهار کرد: عملکرد حجت الاسلام والمسلمین بهرامی در مجموع مطلوب بود.

محمد شیرازی ضمن خیرمقدم به حجت الاسلام والمسلمین پورخاقان رئیس جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح بیان داشت: امید است ایشان با با توانمندی خود بتوانند انتظارات را به همت و تلاش همه دست اندرکاران در نیروهای مسلح به ویژه در بخش قضا محقق کنند.

وی یکی از هنرهای سازمان قضایی نیروهای مسلح را حضور در بدنه یگان‌ها و آموزش دانست و گفت: استفاده از تجارب و رسیدگی قضایی در متن کار به ویژه در یگان‌ها از جمله اقدامات بوده است. همچنین رسیدگی به موقع و اثر بخش صورت گرفت و حقیقتا تلاش مجاهدانه انجام می‌گیرد.

رییس دفتر نظامی مقام معظم رهبری گفت: حفاظت‌ها نیز باید با اشراف و اقدام پیشگیرانه خود مانع از تشکیل پرونده‌های قضایی شوند.

شیرازی افزود: شما به عنوان سازمان حفاظت اطلاعات در سطح نیروهای مسلح و با اشرافی که دارید می‌توانید به موقع وضعیت‌ها را رصد کنید؛ چراکه باعث پیشگیری می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه رئیس قوه قضاییه مجاهدانه به میدان آمدند که این مهم، فرصت مغتنمی برای کشور است و احساس می‌کنیم حمایت جدی از ناحیه ایشان وجود دارد و امید است از این فرصت بهره لازم را ببریم.

تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در سازمان قضایی نیروهای مسلح

معاون توسعه و منابع سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز در این آیین ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در پنج سال گذشته، عنوان کرد: ابتدا لازم می‌دانم به نمایندگی از همکارانم از زحمات خالصانه، مجاهدانه و اخلاق مدارانه آقای بهرامی که بیش از ۳۴ سال خدمت پرتلاش در سازمان قضایی نیروهای مسلح داشتند، قدردانی کنم.

ابراهیم مهران‌فر افزود: در بخش فرهنگی با توجه به تاکیدات آقای بهرامی مبنی بر تقویت زیرساخت‌های فرهنگی سازمان قضایی نیروهای مسلح اقدامات بسیار مثبت و تأثیرگذاری در این دوره صورت گرفته است.

وی با تشریح مصادیقی از فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته گفت: در طول این پنج سال و اندی بیشترین فعالیت فرهنگی نسبت به ۴۰ سال گذشته، انجام شده است.

مهران‌فر اظهار کرد: بیشترین بودجه فرهنگی در طول عمر سازمان قضایی در این دوره تخصیص شده است.

معاون توسعه و منابع سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: صیانت و ارتقاء منزلت کارکنان از طریق تدابیر درون سازمانی در برخورد با تخلفات یکی از سیاست‌های غیرقابل اغماض آقای بهرامی بوده است.

وی عنوان کرد: در سازمان قضایی نیروهای مسلح بنا بر این شد جهت ارزیابی عملکرد و بررسی رضایت مندی ارباب رجوع اقدام عملیاتی صورت گیرد و بر همین اساس سامانه پیامکی نظرسنجی را راه اندازی کردیم.

مهران‌فر با اشاره به کسب بیش از ۸۲ درصد رضایتمندی در نظرسنجی‌های صورت گرفته گفت: در پنج سال گذشته بیش از چهار میلیون نفر ساعت آموزش کارکنان نیروهای مسلح را داشته ایم.

معاون توسعه و منابع سازمان قضایی نیروهای مسلح عنوان کرد: مجموعه این اقدامات باعث کاهش ورودی پرونده‌ها به دادسراها و دادگاه‌های نظامی شده است.

وی به کاهش برخی از عناوین مجرمانه اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات تأثیرگذاری که صورت گرفت طرح بازگشت به سنگر بود تا با اتخاذ تدابیری سربازان فراری به خدمت بازگردند. در همین راستا و در دو سال و نیم اخیر بیش از ۴۲ هزار نفر از سربازان فراری با این طرح به خدمت بازگشتند.

مهران‌فر به اقدامات پژوهشی و علمی صورت گرفته در سازمان قضایی نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: توجه جدی به کاهش جمعیت کیفری برای حل مشکلات زندانیان از موضوعات مورد تاکید در این مدت بوده است.

معاون توسعه و منابع سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان اینکه با تشکیل منظم کمیسیون عفو محکومان نظامی زیادی از زندان آزاد شدند، اظهار کرد: در سال ۹۶ تعداد ۳۳۵ برنامه عملیاتی تعریف کردیم و در سال جاری ۶۸۶ برنامه عملیاتی تدوین شده است.

وی با اشاره به روزآمدسازی ساختار سازمان قضایی نیروهای مسلح، ارتقا سطح و جایگاه سازمانی و هم ترازی مشاغل سازمانی، گفت: در بخش بودجه و اعتبارات با تلاش مستمر، اعتبارات خوبی نصیب سازمان شد و امسال توانستیم مجوز ساخت سه ساختمان را در سه استان از دولت و مجلس اخذ کنیم.

مهران‌فر ادامه داد: در شهرستان‌های بزرگ نواحی را تاسیس و راه اندازی کردیم و دو مجتمع در غرب و شرق تهران تاسیس کرده ایم.

وی افزود: در بخش نیروی انسانی با اعتقاد به اینکه نیروی انسانی رگ حیاتی هر سازمان است اقدام به جذب و گزینش نیرو کردیم.

معاون توسعه و منابع سازمان قضایی نیروهای مسلح با اشاره به تشکیل شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در سازمان قضایی نیروهای مسلح عنوان کرد: در پنج سال گذشته بیش از ۷۷۶ هزار نفر ساعت آموزش ضابطین را داشته ایم.

مهران‌فر گفت: طی دوره پنج ساله هدایت و نظارت تعداد ۱۴ هزار و ۳۰۲ مورد بازدید مسئولان امر از بندها و زندان‌ها و بازداشتگاه‌های صورت گرفته است.

اعلام آمادگی رئیس پیشین سازمان قضایی نیروهای مسلح برای ادامه خدمت به نظام و کشور

همچنین رئیس سابق سازمان قضایی نیروهای مسلح بیان داشت: از تمام عزیزان در سراسر کشور اعم از روسا، قضات، کارشناسان و معاونین صمیمانه تشکر می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شکرالله بهرامی گفت: از چهارماه گذشته از رئیس قوه قضاییه درخواست کردم با بازنشستگی بنده موافقت کنند تا در نهایت ایشان این درخواستم را پذیرفتند، اما در همین جا آمادگی خود را برای همکاری اعلام می‌کنم.

تحول در سازمان قضایی نیروهای مسلح ادامه پیدا می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا پورخاقان شاهرضایی نیز در ابتدای سخنان خود با قدردانی از حسن اعتماد ریاست قوه قضاییه گفت: آقای بهرامی در سازمان قضایی نیروهای مسلح و تمام قسمت‌های قوه قضاییه استاد اخلاق بودند.

وی با بیان اینکه این انقلاب با خون این شهدا به ثمر رسیده و باید فردای قیامت پاسخگوی شهدا باشیم، گفت: مدیریت‌ها می‌آید و می‌رود و هر روز نوبت یک نفر است.

پورخاقان شاهرضایی عنوان کرد: تحول در سازمان قضایی نیروهای مسلح ادامه پیدا می‌کند تا نیروی مسلح فراخور جمهوری اسلامی را حفظ کنیم و بهتر از قبل کار را پیش ببریم.

در پایان این مراسم، از خدمات حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی قدردانی به عمل آمد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورخاقان شاهرضایی با دریافت حکم خود به عنوان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح معارفه شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر تیپ و چهره دومین بازیگر نقش «نجلا» / محیا دهقانی جنجال کرد!