مدیر آبفای خراسان شمالی: تضاد منافع مانع استفاده صنایع از پساب است


مدیر آبفای خراسان شمالی: تضاد منافع مانع استفاده صنایع از پساب است

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه تضاد منافع مانع استفاده صنایع استان از پساب تصفیه شده است گفت: این صنایع به دلیل ماهیت نیمه خصوصی و دولتی که دارند با این گمان که امروز مدیر هستند و فردا، فردی دیگری می‌آید به فکر حفظ و ذخیره آب چاه‌های آهکی نیستند.

غلامحسن ساقی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه صنایع بخش خصوصی به آینده و اجرای برنامه دراز مدت فکر می کند افزود: این صنایع به سمت استفاده از پساب می آید اما در صنایعی مانند پتروشیمی تفکر این است که امروز را بچرخانم کافیست و تا فردا و مدیری دیگر خدا کریم است.

وی ظهار داشت: از دیگر سو استفاده از آب زیرزمینی برای این صنایع ارزان تر است و این در حالی است که سفره های زیرزمینی تجدیدپذیر نیستند و درست و منطقی نیست که در حالی که آب شرب شهرهای استان گوارا نیست صنایع از بهترین آب خام استفاده کنند.

آینده نگری نیست

وی با بیان این که باید به فکر آینده بود تا دچار بحران آب نشویم اظهار داشت: اگر چه وضعیت آب در شهرهای استان نسبت به دیگر استان ها بهتر است اما نباید فراموش کرد که این وضعیت ممکن است به سرعت تغییر کند.

ساقی افزود: ما کارمان را در بجنورد، اسفراینٰ، آشخانه و تا حدودی در مانه و سملقان با اجرای شبکه جمع آوری فاضلابٰ و احداث تصفیه خانه انجام داده ایم و شاخص های کیفی پساب با استاندارها منطبق است اما صنایع به هیچ وجه به وظیفه خود عمل نمی کنند.

وی افزود: در استان سه تصفیه خانه با خروجی ۱۱ تا ۱۲ میلیون متر مکعب پساب وجود دارد اما فقط بخش بسیار کمی از آن استفاده می شود و بقیه آن به رودخانه اترک سرازیر می شود.

گوش شنوا نیست

وی با بیان این که در همه استانهای کشور به جز خراسان شمالی صنایع آب بر از پساب استفاده می کنند گفت: درحالی که از سال ۸۹ تاکنون در مورد کمبود آب و لزوم استفاده صنایع از پساب بارها تذکر داده شده اما گوش شنوایی نیست و اقدام مسوولان برای وادار کردن واحدهای صنعتی بزرگ برای استفاده از پساب در چرخه تولید بی نتیجه مانده است.

وی افزود: با وجود این که حتی وزیر نیرو نیز تاکید کرد که اختصاص آب به صنایعی مانند پتروشیمی در سال هایی انجام شده که مشکلات تامین آب تا این اندازه حاد نبود اما مدیر فعلی این کارخانه رسما اعلام کرد که حاضر به تامین حتی نیم لیتر آب برای روستاهای کنار پتروشیمی که حتی یک قطره آب ندارند نیز نیست.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: این در حالی است که مدیر عامل فعلی مجتمع پتروشیمی مصاحبه رسمی کرده که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب از پساب رها سازی شده را استفاده می کند اما در ازای آن حاضر نیست حداقل نیم میلیون متر مکعب آب به روستاهای نجف، اخلی و دنگل اختصاص دهد.

وی افزود: اختصاص آب از چاه های پتروشیمی به روستاهای بی آب مصوبه شورای تامین شهرستان است و معاون عمرانی نیز پیگیری کرده است اما رسما پاسخ داده شد که به ما آب نخواهند داد.

حمایت تمام قد استاندار

وی با قدردانی از استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: استاندار از این شرکت حمایت می کند اما نیاز بیشتری به حمایت رسانه ای و حمایت دیگر مسوولان و نمایندگان بودیم این اتفاق نیفتاد و نتوانستیم صنایع را مجاب کنیم تا از آب خام سفره های زیرزمینی استفاده نکنند.

ساقی با اشاره به سند آبرسانی پایدار استان افزود: با همراهی و حمایت استاندار توانستیم در این سند ماده ای بگنجانیم که بر اساس آن صنایعی که بیش از۱۰۰هزار متر مکعب در سال آب خام مصرف می کنند باید در طی پنج سال مصرف آب خام خود را به پساب تغییر دهند اما این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به این که یکسال و نیم از تصویب سند گذشته است اظهار داشت: بخش صنعت توضیح دهد که چند صنعت از صنایع استان که مصرف بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب آب دارند برای این کار اقدام کرده و در زمینه تبدیل آب خود را به پساب حتی قدم اندکی برداشته اند؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: اگر به عنوان مثال آلومینای جاجرم بخواهد نسبت به این کار اقدام کند باید کار خود را تا کنون در شهرهای جاجرم و گرمه و دیگر شهرها برای جمع آوری پساب با اجرای شبکه فاضلاب آغاز می کرد.

وضعیت دیگر استان ها

وی با اشاره به اقدامات صنایع دیگر استانها اظهار داشت: در خراسان رضوی شرکت فولاد نیشابور در تکمیل تاسیسات فاضلاب نیشابور در حال مشارکت است و در تکمیل تاسیسات تصفیه خانه این شهر به میزان ۲۰ هزار متر مکعبٰ، تاسیسات و نصب انشعابات ۱۹۰ میلیارد تومان کمک کرده در حالی که هنوز هیچ پسابی هم دریافت نمی کند ما در این استان صنایع مقاومت می کنند.

ساقی افزود: زور کسی نمی رسد تا پتروشیمی را مجاب به استفاده از پساب تصفیه شده استاندارد کند و در این زمینه باید رسانه هاٰ نمایندگان و سیستم های نظارتی کمک کنند و فرض را بر این بگیرند که شهر بی آب شود و در این زمان همه باید پاسخگو باشند.

وی خاطرنشان کرد: پروژه های آب یک ساعته خلق نمی شوند که در زمان بحران و تنش بتوان به سرعت اجرا شود و به عنوان مثال انتقال پساب از شهر به پتروشیمی و برعکس زمان و پول می خواهد و با توجه به وضعیت منابع آب این تنش و بحران هر ساعت ممکن است روی دهد.

بدترین سال آبی

وی با اشاره به وضعیت منابع آب و بارش های امسال گفت: تابستان امسال بدترین سال آب در ۵۲ سال گذشته بود و سال آینده بدتر از امسال خواهد بود زیرا چشمه ها و چاه های آب در حال خشک شدن است و باید برای تامین آب به فکر چاه های آهکی باشیم.

وی با بیان این که آب بسیاری از روستاهای استان از چاه دستی و چشمه تامین می شد افزود: برای تامین آب پایدار باید به فکر چاه آهکی بود و چاه آهکی یعنی اعتبارٰ، پول و مواجه شدن با تنش های اجتماعی.

وی افزود: این در حالی است که میزان بارش های کشور نیز در حال کم شدن است و منابع آب تجدید شونده هم به تبع در حال کاهش و طولی نمی کشد که از وضعیت تنشی که در حال حاضر به آن دچار هستیم به بحران می رسیم در حالی که دستمان از منابع آبی زیرزمینی و چاه های آب با کیفیت نیز کوتاه است.

وی افزود: پسابی را که با هزینه زیاد تصفیه می شود رها می کنیم و نمی توانیم صنایع را توجیه کنیم که از آن استفاده کند و این تنشی است که همه را درگیر می کند.

۱۱شهر استان در تنش آب

وی با بیان این که تعدادی از مراکز استان ها مانند کرمانٰ، سنندج، کرمانشاه، همدان، مشهد، زاهدان، اهواز، آبادان، خرمشهر به تنش کمی رسیده اند خاطرنشان کرد: خوشبختانه شهرهای خراسان شمالی جز فاروج تا کنون تنش کمی ندارند اما ۱۱ شهر ما دارای تنش و منابع آب آن ها در معرض خطر و ممکن است بخشی از آب خود را از دست دهند.

دسترسی به مسوولان مجتمع پتروشیمی خراسان شمالی در این زمینه امکانپذیر نشد.

شرکت آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها و بیش از ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»