سریال تکراری کنسلی پروازها در بیرجند


سریال تکراری کنسلی پروازها در بیرجند

نبود ریل و جاده های مناسب در خراسان جنوبی سبب تقاضای زیاد مردم برای استفاده از حمل و نقل هوایی در این استان شده اما حکایت تلخ کنسلی پروازها در استان به دلیل کمبود هواپیما سبب گلایه مندی زیاد مسافران و مردم شده است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: تنها راه حمل و نقلی خراسان جنوبی که مورد استفاده عموم است، حمل و نقل جاده ای است، البته که وجود دو فرودگاه برای سفر به استان های تهران و مشهد هم از دیگر راه های ارتباطی است. عدم وجود راه آهن سبب رونق سفرهای هوایی مسئولان و مردم شده است، با این وجود لغو پروازها و کنسلی ها از سوی شرکت های هواپیمایی در هفته های اخیر مردم را معترض و گلایه مند کرده است.

از آنجا که افزایش پروازها با وجود مسافر زیاد سبب توسعه استان می‌شود، نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس باید پیگیر این موضوع باشند چراکه نبود راه آهن خود سبب افزایش حمل و نقل جاده ای و گاهی موجب دردسرهایی برای مسافران در سفرهای طولانی و یا افراد داری بیماری خاص می شود که باید به صورت ویژه پیگیری شود.

گلایه های تکراری از لغو پروازها

سریال تکراری کنسلی پروازهای خراسان جنوبی از سوی شرکت های هواپیمایی حکایت یک هفته ای نیست بلکه تاخیر در پروازها و یا کنسلی های پی در پی به روایتی تلخ برای مسافران همیشگی تبدیل شده است، به عنوان مثال در شش ماه امسال کنسلی ۱۲۰ پرواز استان موجب گلایه های زیاد مردم و مسافران شده است.

شهروندان خراسان جنوبی در پی خط خوردن پشت سر هم پروازهای استان گلایه دارند و معتقدند که کنسلی پروازها فرصت حضور سرمایه گذاران را از بین می برد.

بهدانی، مسئول روابط عمومی فرودگاه شهید کاوه بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: شرکت هما در استان، هفت پرواز در هفته داشته که هم اکنون تنها سه پرواز مشهد بیرجند برقرار است، برنامه زمستانه شرکت هما دو پرواز در هفته برای سفر به مشهد بوده که هر دو کنسل شده است.

وی دلیل این کنسلی ها را کمبود ناوگان عنوان کرد و گفت: برای افزایش پروازهای بیرجند- مشهد با شرکت های دیگر مذاکره شده تا پروازهای مشهد مجدد برقرار شود ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

مسئول روابط عمومی فرودگاه بیرجند با بیان اینکه پروازهای استان از طریق چهار شرکت ایران ایر، پارس، ماهان و ایرتور در دستور کار است، افزود: شرکت پارس دو پرواز در استان داشته، که به چهار پرواز افزایش یافته است، شرکت ایرتور با یک پرواز شروع و هم اکنون دو پرواز دارد، شرکت ماهان سه پرواز داشته که تاکنون کنسلی نداشته و شرکت ایران ایر به خاطر تحریم ها و کمبود ناوگان ها از هفت پرواز در استان تنها سه پرواز در برنامه زمستانه دارد و مابقی کنسل شده است.

حکایت تلخ پر کشیدن پرواز ها

«عظیم طهماسبی» مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص کنسلی پروازها از فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند، اظهار کرد: طبق آخرین برنامه، شرکت ایران ایر یک پرواز به استان تهران در روزهای شنبه و دو پرواز مشهد خود را حذف کرده است.

وی با بیان اینکه این پروازهایی در برنامه های زمستانه شرکت ایران ایر گنجانده نشده است، گفت: ما به عنوان مسئول، پیگیر هستیم ولی باید شرکت ایران ایر خودشان پاسخگو این کنسلی ها باشد چراکه این شرکت در استان خراسان جنوبی شعبه و دارای مدیرکل است.

طهماسبی با اشاره به اینکه مشکل این کنسلی ها ایرلاین هست و خود شرکت ایران ایر باید در این خصوص توضیح دهد، ادامه داد: با شرکت پارس و ایرتور برای افزایش پروازهای استان صحبت کرده ایم و در حال حاضر شرکت پارس یک پرواز را اضافه کرده و چهار روز در هفته با شرکت پارس پرواز داریم.

وی از کنسلی یک پرواز توسط شرکت ماهان و سه پرواز شرکت ایران ایر نیز خبر داد و گفت: بیشترین مشکل ما با پروازهای شرکت ایران ایر است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی با بیان اینکه به دلیل کنسلی پروازها، افزایش آنها را از طریق استاندار خراسان جنوبی و تهران پیگیر هستیم، افزود: اما دلیل اصلی این کنسلی ها باید توسط شرکت ایران ایر اطلاع رسانی شود، رسانه ها باید مردم را روشن کنند چراکه فکر می کنند دلیل این کنسلی ها فرودگاه و مدیرکل است اما ما نیز یک شرکت فرودگاهی هستیم و شرکت ایران ایر، شرکت هواپیمایی است، وظیفه فرودگاه ایجاد باند و زیرساخت های پروازی و ترمینال و یا هزینه ها است و شرکت هواپیمایی وظیفه برقراری پروازها را دارد.

طهماسبی تصریح کرد: شرکت هواپیمایی و فرودگاهی استان به موازات یکدیگر فعالیت دارند و مدیر کلان راس، این دو شرکت دو معاونت وزیر راه هستند، این معاونت در استان به وظایف خود عمل و ماهی بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه جاری هم در استان انجام می دهد، لذا شرکت هواپیمایی باید به وظیفه خود عمل کند و در مقابل این وظیفه به مردم پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه پروازهای فرودگاه‌های استان توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان، پارس ایر و ایرتور انجام می‌شود، گفت: شرکت هواپیمایی ایران ایر شرکتی دولتی است و در راستای اهداف خدمت رسانی باید به وظایف خود عمل کند، سایر شرکت ها که بنگاه اقتصادی هستند که براساس هزینه کرد و درآمد خود و یا هرجایی که بازار رنگین تری داشته باشند به آن سمت هدایت می شوند.

۶۰ مکاتبه برای افزایش پروازهای خراسان جنوبی

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه آیا دلیل کنسلی ها تحریم است، گفت: تحریم در حوزه وزارت کشور است اما ما با توجه به داشته های خود همانند تعداد زیاد مسافر، تعداد فرودگاه و قیمت در این خصوص نظر می دهیم، لذا به غیر از ایران ایر که یک شرکت دولتی است سایر شرکت ها بر اساس برآورد درآمد هزینه خود با ما همکاری می کنند.

طهماسبی از نامه نگاری 50 تا 60 مکاتبه به سازمان و شرکت های هواپیمایی برای افزایش پروازهای استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: معاونت بازرگانی شرکت های هواپیمایی بر اساس درآمد و هزینه خود تصمیم می گیرد که با ما همکاری کند یا نه، به هر حال ما نیز بیکار ننشسته ایم و با شرکت هواپیمایی سپهران برای برقراری پروازها صحبت کرده ایم.

وی تصریح کرد: در این هفته کنسلی ها دو مورد بوده است که زیاد مهم نیست اما باید پرواز برنامه ریزی شده داشته باشیم تا پرواز طی 6 ماه یا هشت ماه آینده موجود باشد.

کاهش ۵۰ درصدی پروازهای ایران ایر

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی بیان کرد: شرکت ایران ایر برای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه فقط برای تهران پرواز گذاشته است، این شرکت نسبت به برنامه تابستانه خود 50 درصد پروازهای خود را کم کرده است و پروازهای این شرکت برای روزهای شنبه و یکشنبه و چهارشنبه برای مشهد کنسل شده است.

طهماسبی ادامه داد: شرکت ایران ایر برای روزهای شنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه پرواز مشهد داشته که پرواز روزهای شنبه، یکشنبه و چهارشنبه برای مشهد توسط این شرکت حذف و پرواز تهران برقرار است.

وی با بیان اینکه شرکت ایران ایر از 6 پرواز خود در هفته، سه پرواز را کم کرده است، گفت: شرکت فرودگاهی به وظایف خود در استان عمل و پروژه توسعه 2.5 برابری افزایش فضای ترمینال را در دستور کار دارد و برای پروژه هوانوردی عمومی هم پیگیری های خود را انجام می دهیم، لذا کم شدن پروازهای بیرجند- مشهد باید از طریق شرکت ایران ایر پیگیری شود.

طهماسبی ادامه داد: تنها در مهرماه 14 پرواز کنسل شده است و با وجود کنسلی پروازها همه تلاش و پیگیری های خود را برای جبران انجام داده ایم منتظریم تا شرکت‌های هواپیمایی برنامه زمستانه خود را اعلام کنند.

تنها دلیل کنسلی پروازها کمبود هواپیما است

«برومند حسنی مقدم»، مدیرکل شرکت هما در خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: تنها دلیل کنسلی پروازهای خراسان جنوبی، کمبود ناوگان و هواپیما است وگرنه دلیل دیگری برای کنسلی ها نداریم و به مجرد اینکه هواپیما تامین شود، در اسرع وقت پروازها برقرار و احیاء می شود.

وی با بیان اینکه افزایش پروازها را به ویژه برای شهر مشهد پیگیریم، گفت: استان خراسان رضوی، مسافر زیادی شامل پزشکان، بیماران، کادر اداری، زائر و خانواده های ساکن دارد و تقاضا کرده ایم پروازها برای روزهای شنبه، دوشنبه و پنج شنبه به دلیل تقاضای زیاد و پوشش ایام هفته گنجانده شود ولی متاسفانه کمبود هواپیما داریم.

وی تصریح کرد: شرکت هواپیمایی هما شرکت ملی است و باید به همه استان ها جوابگو باشد لذا در صورتی که مشکل کمبود هواپیما رفع و یا تامین شود پروازهای بیرجند مشهد دوباره احیاء می شود.

مدیرکل شرکت هما در خراسان جنوبی با بیان اینکه مسیر بیرجند_ مشهد، تهران_ بیرجند و یا بالعکس برای ما اقتصادی هم است، افزود: ما تنها شرکت هواپیمایی دولتی در استان خراسان جنوبی هستیم که نسبت به سایر شرکت های هواپیمایی، بیشترین تبادل پرواز را جدای از مباحث اقتصادی داریم.

حسنی مقدم با بیان اینکه از سال 84 پرواز برای بیرجند گذاشته ایم، گفت: ما به عنوان هواپیمایی ملی جدای از مزایای اقتصادی همواره سعی در خدمت رسانی به مردم داریم و همواره به وظایف خود عمل کرده و می کنیم، اما شرایط فعلی فقط به دلیل کمبود هواپیما است و دلیلی دیگری ندارد.

وی از استقبال شرکت هما برای برقراری پرواز سایر شرکت های هواپیمایی خبر داد و افزود: پیش از این پروازهای جمعه، یک شنبه و دوشنبه در برنامه های تابستانه این شرکت به دلیل کمبود هواپیما کنسل شده بودند و هم اکنون تنها برای روزهای یکشنبه، دو شنبه و چهارشنبه پرواز داریم.

حسنی مقدم با بیان اینکه کمبود هواپیما روز به روز بیشتر می شود، تصریح کرد: تنها پروازهای بیرجند کنسل نشده و سایر استان ها هم در همین وضعیت هستند، حتی بیرجند به دلیل اینکه نماد گردشگری سرخ همانند محصولات زرشک، عناب، زعفران و معادن بوده و مسافر زیاد و قیمت خوبی دارد برای ما به صرفه است.

وی گفت: به دلیل نبود ریل و جاده مناسب در خراسان جنوبی تنها حمل نقل هوایی، استان را رونق می دهد اما در حال حاضر تنها جریان کنسلی پروازها، کمبود هواپیما و ناوگان است.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!