محققان ایرانی به سمت تولید واکسن خوراکی کرونا گام برمی دارند


محققان ایرانی به سمت تولید واکسن خوراکی کرونا گام برمی دارند

مهاجرانی: ژن ویروس کرونا هنگام مصرف این واکسن خوراکی وارد سیستم ایمنی بدن می‌شود و ایمنی لازم را ایجاد می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، حمید مهاجرانی، مدیر پژوهشکده اعصاب کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اراک از ساخت واکسن خوراکی کرونا در این پژوهشکده خبر داد و گفت: این واکسن در حال حاضر در فاز آزمایشات حیوانی قرار دارد.

وی افزود: ژن ویروس کرونا هنگام مصرف این واکسن خوراکی وارد سیستم ایمنی بدن می‌شود و ایمنی لازم را ایجاد می‌کند. خوراکی بودن این واکسن موجب تحریک و ترشح آنتی بادی هایی می‌شود که با آزاد شدن در مخاط ریه برخلاف سایر واکسن‌ها از ناقل بودن فرد جلوگیری می‌کند. سیستم تنفسی در صورت استفاده از واکسن‌های دیگر، ضدعفونی نمی شود، اما با توجه به وجود محور ایمنی‌ بین دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی که به آن محور روده_ ریه یا گوارش_ریه می‌گویند، پس از مصرف این واکسن، سلول‌های ایمنی از طریق این محور و سیستم لنفاوی سلول های ایمنی به سمت ریه ها می روند و ریه ها را از ویروس خالی می‌کنند.

مهاجرانی افزود: واکسن ها در طی دوران تکامل‌شان به سمت استفاده از مواد تقویت کننده واکسن به نام "ادجوانت" که یک مکمل واکسن محسوب می‌شود، رفتند. ادجوانت ها موادی غیرطبیعی و شیمیایی هستند به همین دلیل در ساختار این واکسن خوراکی، از پروبیوتیک‌هایی همراه با پروبیوتیک اصلی استفاده شده که نقش ادجوانت را ایفا می‌کنند و بر این اساس توانستیم از مصرف از یک مکمل شیمیایی در این واکسن جلوگیری کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش