خطرات و مشکلاتی که معیشت 5 میلیون نفر فعال بخش پسته را تهدید می کند


خطرات و مشکلاتی که معیشت 5 میلیون نفر فعال بخش پسته را تهدید می کند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: وقتی از پسته صحبت می کنیم درباره اشتغال حدود 5 میلیون نفر در کشور و حداقل 200 هزار نفر در کرمان و یک و نیم میلیارد دلار گردش مالی این محصول بحث می کنیم و این در حالی است که فعالان این بخش به ویژه صادرکنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

"سیدمهدی طبیب زاده" صبح امروز ۱۳ آبان ماه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مشکلات پسته اظهار کرد: بخش پسته متشکل از صادرکنندگان بزرگ، تولیدکننده، کشاورزی و صنایع پسته است که همه ای موارد زنجیره صنعت بزرگ کشور را شامل می شود.

وی افزود: وقتی از پسته صحبت می کنیم درباره اشتغال حدود ۵ میلیون نفر در کشور و حداقل ۲۰۰ هزار نفر در کرمان و یک و نیم میلیارد دلار گردش مالی این محصول بحث می کنیم و این در حالی است که فعالان این بخش به ویژه صادرکنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

طبیب زاده تصریح کرد: رقابت امر طبیعی و لازمه حضور در بازارهای بین المللی است و با کالای رقابتی قطعا در بازار حضور داریم اما در پسته موضوع خاص است و دشمن ما رقیب ماست.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان بیان کرد: تولید رو به افزایش پسته آمریکا در حد ۵۰۰ هزار تن در سال جاری در مقابل ۱۵۰ هزار تن تولید ما و تلاش برای افزایش بهره وری و عملکرد در هکتار و کاهش قیمت برای گرفتن بازار، همه مبارزاتی است که علیه پسته ایران انجام می شود ضمن اینکه در داخل هم با تحریم های زیادی رو به رو هستیم و صادرکنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه اند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم رفع تعهد ارزی صورت بگیرد، تصریح کرد: فرصت محدودی داریم که پسته را به بازارهای جهانی برسانیم. و این هشدار است که صادرات مهرماه نسبت به سال گذشته و قبل تر از آن افت پیدا کرده است.

طبیب زاده بیان کرد: به شدت با کاهش سطح زیرکشت و عملکرد تولید پسته در هکتار مواجه هستیم که در مقابل رقیب ما اصلا قابل رقابت نیست و اگر فکر اساسی نشود این معیشتی که با این وسعت در کشور شکل گرفته، رو به نابودی است و می طلبد ستاد و گروه ویژه ای شکل گیرد و تلاش شود که این حوزه نجات یابد.

وی اظهار کرد: راهی که می رویم و روز به روز بر مشکلات داخلی و خارجی اضافه می شود، خطر است و خطر جدی دیگر اینکه همه ساله ۶۰ تا ۷۰ درصد صادرات و تولید پسته کشور مربوط به کرمان بوده و امسال اولین سالی است که این میزان کمتر شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق