سیستان و بلوچستان به عنوان پایتخت وحدت اسلامی باید به کشورها معرفی شود


سیستان و بلوچستان به عنوان پایتخت وحدت اسلامی باید به کشورها معرفی شود

زاهدان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: این استان به عنوان الگوی پایتخت وحدت اسلامی به سایر کشورهای اسلامی معرفی شود و برای این کار باید به دنبال راهکارهای علمی این مساله بود.

به گزارش ایرنا آیت الله مصطفی محامی شامگاه چهارشنبه در نشست با علمای شیعه و سنی سیستان و بلوچستان که با حضور حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در زاهدان برگزار شد اظهارداشت: بدرستی سیستان و بلوچستان به عنوان پایتخت وحدت اسلامی نامگذاری شده زیرا همدلی، صمیمیت و اتحاد بین شیعه و سنی در این استان بسیار عمیق و ناگسستنی است.

وی بیان کرد: برای حفظ وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان باید اقدامات موثری انجام شود تا این همدلی و وحدت برای همیشه ماندگار باشد و هیچ خللی به آن وارد نشود.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مهمترین راه‌های حفظ وحدت و انسجام بین شیعه و سنی تقویت آموزش‌های دانشگاهی آن هم از طریق دانشگاه مذاهب اسلامی است.

وی اظهارداشت: دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی در سیستان و بلوچستان باید تقویت شود و رفت و آمدهای علمای سایر نقاط کشور و حتی کشورهای خارجی به این استان باید بیشتر شود.

آیت الله محامی تصریح کرد: نکته مهم در بحث تقریب اعتقاد عملی به آن است که متاسفانه گاهی تنها شعار آن داده می‌شود و در عمل چیزی به عنوان تقریب دیده نمی‌شود.

وی افزود: باید تلاش کنیم که وحدت و اتحاد بین شیعه و سنی در تمام کشورهای اسلامی به عنوان یک فرهنگ در جامعه اسلامی گسترش پیدا کند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: معنی تقریب این نیست که مذاهب اسلامی دست از اعتقادات خودشان بر دارند بلکه بر اساس تعلیمات مذهبی خودشان در این زمینه اقدام کنند.

وی بیان کرد: روی مبانی تقریب از روهای علمی و کارشناسی شده بحث و تبادل نظر باید انجام شود و آن را در جامعه بسط و گسترش داد.

آیت الله محامی تاکید کرد: تشکیل مدارس علمیه ترکیبی یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای اهل سنت و اهل تشیع است و این اقدام هر چه سریعتر باید انجام شود زیرا این مساله برکات بسیار زیادی در ایجاد وحدت عملی بین شیعه و سنی دارد.

امام جمعه زاهدان اظهارداشت: تقویت مبانی تقریب نقش موثری در پیشبرد اهداف تقریب دارد و این مساله باید به صورت بسیار جدی توسط مسوولان دست‌اندرکار انجام شود.

شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان وحدت حقیقی دارند

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان نیز در این نشست گفت: شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان به طور عملی و حقیقی با یکدیگر وحدت و اتحاد دارند و این مساله باعث شکست نقشه‌های شوم دشمنان شده است.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان دارای تنوع قومی و مذهبی است اما با این وجود همواره در کنار یکدیگر با مسالمت و وحدت زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: چنانچه افراد و گروه‌هایی بخواهند که تحریکات مذهبی در سیستان و بلوچستان انجام دهند شیعه و سنی این استان در مقابل این گونه حرکات ایستادگی می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان گفت: با همکاری شیعه و سنی با وجود تمام نا امنی‌هایی که در آن‌سوی مرزهای سیستان و بلوچستان وجود دارد اما این استان در امنیت کامل بسر می برد.

وی اظهارداشت: گروهک‌هایی در آن سوی مرزهای سیستان و بلوچستان همواره به دنبال این هستند که در این استان نا امنی ایجاد کنند اما شیعه و سنی منطقه تا کنون اجازه هیچ حرکتی را به آنان نداده‌اند و آنان در بین مردم ما هیچ جایگاهی ندارند.

مولوی اسماعیل زهی تصریح کرد: اسلام به هیچ عنوان اجازه توهین به مقدسات را نداده تا جایی که کلام وحی حتی توهین به بت‌های کفار را نیز ممنوع اعلام کرده است.

وی بیان کرد: شیعه و سنی باید روی مشترکات یکدیگر تمرکز و از صحبت‌های اختلاف بر انگیز خودداری کنند تا اتحاد و همدلی بین مسلمانان روزافزون شود.

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان گفت: شیعه و سنی مشترکات بسیار زیادی دارند و تنها رو این مشترکات تکیه کنند و هر کدام از این مذاهب بر عقاید خودشان باقی بمانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی