سلاجقه: پیگیر احیای حقابه‌های قم هستیم


سلاجقه: پیگیر احیای حقابه‌های قم هستیم

قم-ایرنا-معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مخاطرات روزافزون گرد و غبار در قم گفت: حقابه های محیط زیستی در سراسر کشور و به ویژه استان قم باید احیا شود تا حجم این پدیده خطرناک کمتر شود.

علی سلاجقه عصر پنجشنبه در بازدید از تالاب مره قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به ارزش تالاب ها در میان اکوسیستمهای طبیعی بیان کرد: وجود تالاب مره در قم یکی از ظرفیت های ارزشمند استان و دارای گونه های غنی جانوری و گیاهی کشور است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست حفظ تالاب ها را یک مساله حیاتی در حفظ توازن و پویایی محیط زیست دانست و گفت: ظرفیت های تالابی قم باید به خوبی شناخته و برای حفظ و حراست از آنها برنامه ریزی جدی شود.

وی در پایان تصریح کرد: احیای تالاب های کشور برای مدیریت مخاطرات گرد و غبار و همچنین ارزش اکوسیستمی آن بسیار حیاتی است.

تالاب های استان قم با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است.

«تالاب مره» یکی از تالاب های ارزشمند استان قم است که در کویر مرکزی کشور و در کیلومتر ۵۰ جاده قم ـ گرمسار واقع شده‌ و بیش از ۳۳ هزار هکتار وسعت دارد. این تالاب ارزشمند که دارای گونه های غنی گیاهی و جانوری است، از سال ۱۳۹۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

درحال حاضر استان قم دارای یک منطقه حفاظت شده پلنگ دره با وسعت ۳۲ هزار هکتار و چهار منطقه شکار ممنوع کهک با وسعت ۳۳ هزار هکتار، کهندان با وسعت ۵۴ هزار هکتار، تالاب حوض سلطان با وسعت ۳۷ هزار هکتار و تالاب مره با وسعت ۳۳ هزار هکتار است که به صورت شبانه روزی حفاظت می‌شوند.

علی سلاجقه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امروز در سفر به قم ضمن دیدار و گفت و گو با آیات نوری همدانی و علوی گرگانی از مراجع تقلید، از تلاب شکار مره استان بازدید به عمل آورد./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سلام...