مسجد امام رضا(ع)؛ بنایی با معماری ایرانی اسلامی


 مسجد امام رضا(ع)؛ بنایی با معماری ایرانی اسلامی

مسجد امام رضا(ع)، مسجدی قدیمی در خیابان کمالی و چهارراه لشکر است این مسجد دارای سقف گنبدی گچبری‌شده و دیوارهایی با طاقچه‌های گنبدی شکل است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد امام رضا(ع)، مسجدی قدیمی در منطقه ۱۱، برای اهالی خیابان کمالی و چهار راه لشکر آشنا است. مسجدی زیبا که درِ آن به روی همه باز است، از بچه‌های قد و نیم‌قد محله گرفته تا جوان‌ها و پا به سن گذاشته‌ها. البته تفاوت این مسجد با مساجد دیگر مربوط به اولویتش در پذیرش بچه‌ها است که امروز در رأس کارند و از کودکی در مسجد برای همین کار تربیت شده‌اند.

برای ورود به این مسجد قدیمی لازم است به رسم ادب دست بر سینه گذاشته و صلوات خاصه امام رضا(ع) را که روی تابلوی بزرگی در وردی آن نصب شده قرائت کنیم. وارد مسجد که می‌شویم دالان شش‌ ضلعی با سقف گنبدی گچبری‌شده و دیوارهای دارای طاقچه‌های گنبدی شکل و زینت‌یافته با گلدان‌های شمعدانی در آنها چشمنوازی می‌کند؛ ورودی زیبایی که ریشه در معماری اصیل ایرانی اسلامی دارد و حکایت معماری مساجد تاریخی را برایمان روایت می‌کند. از این دالان که می‌گذریم به حیاط کوچک مسجد می‌رسیم، همانجایی که حوض هشت‌ضلعی و زیبای مسجد با آب‌نمای سنگی مزین به طرح‌های اسلامی قرار دارد.

 مسجد امام رضا(ع)؛ بنایی با معماری ایرانی اسلامی

دور تا دور این حوض زیبا به وقت اذان پر از نمازگزارانی است که با گرفتن وضو خود را برای اقامه نماز و ورود به مسجد آماده می‌کنند. روبه‌روی همین حوض زیبا تصویر ۱۷ شهید مسجد نصب شده، شهدایی که روزی در این مسجد رفت‌ و آمد داشته‌اند و با صلوات و دعای خیر اهالی بوسه بر قرآن زدند و راهی جبهه‌های حق علیه باطل شدند.

 مسجد امام رضا(ع)؛ بنایی با معماری ایرانی اسلامی

بعد از نثار صلوات به روح پاک این شهدا وارد حیاط اصلی مسجد می‌شویم، حیاطی بزرگ که زیر سایه ۲ چنار کهنسال مسجد صفایی پیدا کرده است. گل و گلدان سرسبز آویزان در حیاط حکایت از عشقی دارد که اهالی مسجد بدان دارند.


مسجد امام رضا(ع) یکی از مسجدهایی است که سنت عقیقه را احیا کرده است. سنت عقیقه (قربانی کردن به مناسبت تولد نوزاد و غیره) یکی از سنت‌های دینی ما است که متأسفانه در جامعه کمرنگ شده، اما در مسجد امام رضا(ع) با احیای این سنت حسنه هم زمینه برای عمل به آن توسط مردم علاقه‌مند فراهم شده، هم از این رهگذر دست نیازمندان گرفته می‌شود.

صندوق قرض‌الحسنه مسجد هم حدودا سی‌ساله است، گرچه سرمایه چندانی ندارد، اما توانسته در این سال‌ها گره‌هایی را از دست نیازمندان محل باز کند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...