از افزایش تولید محصولات ارگانیک با کشاورزی عمودی تا حمایت پارک دانشگاه تهران از صاحبان ایده


از افزایش تولید محصولات ارگانیک با کشاورزی عمودی تا حمایت پارک دانشگاه تهران از صاحبان ایده

فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بود که در این بسته خبری به آنها اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه فناوری و فضا در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند« استفاده از باکتری‌ها برای تولید فرآورده‌های زیستی»، « افزایش تولید محصولات ارگانیک با کشاورزی عمودی»، « گیمرهای حرفه‌ای حافظه بهتری دارند»، « استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص و درمان بیماری کلیوی»، « ۱۶ درصد از سهام شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار بانوان است»، « افزایش قابلیت عمق حفاری معادن با دستگاه‌های ایرانی»، « تشخیص سریع سرطان با استفاده از هوش مصنوعی» و «پارک دانشگاه تهران از صاحبان ایده حمایت می‌کند» همراه بود.

استفاده از باکتری‌ها برای تولید فرآورده‌های زیستی

مقدسیان عضو ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به فرآیند کلی تولید محصول در زیست فناوری صنعتی اظهار کرد: به اجزای قابل تجزیه زیستی محصولات، پسماند‌ها و مواد زائد کشاورزی، جنگل‌ها و صنایع وابسته و همچنین مواد زائد صنعتی و شهری زیست توده می‌گویند. در فرایند‌های تخمیر صنعتی که در زیست فناوری انجام می‌شود. عموما از باکتری‌ها، مخمر‌ها و قارچ‌ها برای تولید فرآورده‌های زیستی از زیست توده استفاده می‌شود.

او افزود: در این فرآیند‌ها زیست توده به عنوان منبع قند استفاده شده و سپس میکروارگانیسم با استفاده از فرایند تخمیر، محصول مورد نظر را تولید می‌کند. این محصول گاه محصول نهایی است و در پاره‌ای از اوقات نیاز به تغییرات دیگری دارد تا به محصول نهایی تبدیل شود.

افزایش تولید محصولات ارگانیک با کشاورزی عمودی

کشاورزی عمودی فرآیندی است که در آن محصولات به جای ردیف‌های افقی سنتی روی همدیگر رشد می‌کنند. رشد عمودی امکان حفاظت از فضا را فراهم می‌آورد و در نتیجه محصول بیشتری در هر فوت مربع از زمین مورد استفاده ایجاد می‌شود. مزارع عمودی عمدتا در داخل خانه مانند یک انبار قرار دارند، جایی که آن‌ها می‌توانند شرایط محیطی را برای رشد گیاهان کنترل کنند.

نسل جدیدی از سیستم "کشاورزی عمودی" در حال توسعه است که با استفاده از روش‌های رشد فناوری پیشرفته برای تولید مقادیر زیاد محصولات تازه و مغذی در تمام طول سال، چالش‌های جهانی غذا را برطرف می‌کند. این سیستم که سبزیجات، سالاد و میوه‌ها را به صورت عمودی و بدون نیاز به خاک پرورش می‌دهد توسط دانشمندان دانشگاه ناتینگهام ترنت و با همکاری Henley Associates Ltd>

گیمرهای حرفه‌ای حافظه بهتری دارند

انجام بازی‌های ویدیویی که دارای اکشن سنگین هستند می‌تواند عملکرد شما را در برخی از کار‌های جدید بهتر کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این بازی‌ها با آموزش دادن به بازیکنان برای یادگیری سریع‌تر کمک می‌کنند.

سی شاون گرین، استاد روانشناسی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون که به مطالعه نحوه یادگیری افراد می‌پردازد، می‌گوید: تصور کنید یک آمریکایی را تحت تمرینات بدنی قرار دهید تا ورزش‌کاری خود را تقویت کنید. اگر از آن‌ها بخواهید برای اولین بار راگبی بازی کنند، ممکن است آنقدر‌ها هم خوب به نظر نرسند. به هر حال، حتی یک ورزشکار خوب که برای اولین بار وارد مسابقه راگبی می‌شود، باید قوانین جدید زیادی را یاد بگیرد. با این حال، افزایش ورزشکاری آن‌ها به این معنی است که آن‌ها در ابتدا تمایل دارند در موقعیت‌های کمی بهتر از افراد با ورزشکاری کمتر قرار بگیرند و بنابراین سریعتر بازی راگبی را یاد خواهند گرفت.

استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص و درمان بیماری کلیوی

در مراحل اولیه بیماری کلیوی، یک نوع تخصصی از سلول‌های کلیه به نام پودوسیت، هم در ساختار و هم در عملکرد خود دچار تغییرات مخربی می‌شود. این تغییرات شاخص‌های کلیدی آسیب نهایی هستند که مرحله نهایی بیماری کلیوی می‌تواند ایجاد کند، اما تشخیص این سلول‌های تخصصی دشوار است.

اکنون، محققان دانشگاه بوفالو از قدرت آسیب‌شناسی دیجیتال و مدل‌سازی محاسباتی استفاده کرده‌اند تا رویکردی جدید برای تشخیص و تعیین کمیت سلول‌های بدن ایجاد کنند.

ابزار مبتنی بر ابر، به نام PodoSighter، در مقاله‌ای در مجله انجمن نفرولوژی آمریکا توضیح داده شده است.

۱۶ درصد از سهام شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار بانوان است

مرضیه شاوردی، مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به نقش زنان فناور و خلاق در اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۹، ۲۳۹۰ نفر از اعضای هیئت مدیره (۲۲ درصد) و ۶۳۴ نفر از مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان (۱۲ درصد) را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین زنان ۱۶ درصد از سهام شرکت‌های دانش‌بنیان را در اختیار دارند.

او افزود: حدود ۵۶ درصد از زنان مدیرعامل شرکت‌های دانش‌بنیان، تحصیلات تکمیلی دارند. زنان بیشتر در شرکت‌های نوپا و در دسته فناوری‌های دارو، فرآورده‌های شیمیایی، زیستی و کشاورزی به عنوان عضو هیئت مدیره و مدیرعامل فعالیت می‌کنند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: با توجه به اهمیت و نقش زنان در اقتصاد دانش‌بنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار، دو رویداد مختص زنان برگزار کرد؛ «رویداد شکوفا؛ زنان، مالکیت فکری و زیست‌بوم نوآوری» و «رویداد چیستا؛ زنان کارآفرین دانش‌بنیان و خلاق». در رویداد اول، زنان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان که دارای اختراع و دستاورد‌های مرتبط با دارایی‌های فکری بودند، شناسایی و تقدیر شدند.

افزایش قابلیت عمق حفاری معادن با دستگاه‌های ایرانی

محمدباقر پورضحی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: وجود منابع متعدد در کشور سبب شده تا تعداد معادن برای استخراج رو به افزایش باشد و برای استخراج و حفاری معادن نیازمند دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی نیاز داریم تا عمق بیشتری را حفاری کنیم.

او افزود: تا به امروز حفاری معادن به کمک تکنولوژی‌های قدیمی‌تر از جمله سیستم متریک استفاده می‌شد که علاوه بر وجود برخی مشکلات با سختی های همراه بود، اما استفاده از سیستم وایرلاین هیدورلیکی انجام این کار را بسیار راحت‌تر کرده است.

تشخیص سریع سرطان با استفاده از هوش مصنوعی

بر اساس یک مطالعه جدید در مجله Nature Communications، محقق دانشگاه تولین دریافته است که هوش مصنوعی می‌تواند سرطان روده بزرگ را با اسکن بافت و یا بهتر از آسیب شناسان تشخیص دهد.

این مطالعه که توسط محققانی از تولین، دانشگاه مرکزی جنوبی در چین، مرکز علوم بهداشتی دانشگاه اوکلاهما، دانشگاه تمپل و دانشگاه ایالتی فلوریدا انجام شد، برای آزمایش اینکه آیا هوش مصنوعی می‌تواند ابزاری برای کمک به پاتولوژیست‌ها برای همگام شدن با این بیماری باشد طراحی شده است.

آسیب شناسان هزاران تصویر هیستوپاتولوژی را به طور منظم ارزیابی و برچسب گذاری می‌کنند تا بگویند که آیا کسی سرطان دارد یا خیر. اما میانگین حجم کاری آن‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و گاهی اوقات به دلیل خستگی می‌تواند باعث تشخیص نادرست ناخواسته شود.

پارک دانشگاه تهران از صاحبان ایده حمایت می‌کند

زارعی، رئیس پارک علمی و فناوری دانشگاه تهران در مراسم رونمایی از جدیدترین دستاورد این پارک اظهار کرد: سال ۹۷ یک شرکت که در زمینه نقشه برداری فعالیت می کرد، وارد پارک دانشگاه تهران شدند و امروز به جدید ترین دستاورد در این زمینه رسیده است.

او افزود: وظیفه پارک های علمی و فناوری این است که شرکت های صاحب ایده را در کنار خود جمع، از آنها حمایت و وارد بازاریابی جهانی کند و در نهایت مسیر موفقیت را هموار سازد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...