گرایی: این شکل کشتی گرفتن در خون من است/ اختراع فن جدید کشتی؛ سالتو شیرازی!


گرایی: این شکل کشتی گرفتن در خون من است/ اختراع فن جدید کشتی؛ سالتو شیرازی!

محمدعلی گرایی می گوید دنبال این نیست که به خاطر تماشاگران فنون زیبای فرنگی اجرا کند. 

به گزارش ورزش سه و به نقل از همشهری، اگر مازندران را قطب کشتی آزاد بدانیم، شیراز هم مهد فرنگی‌کارهای قهار است. نشان به آن نشان که 4نفر از مدال‌آوران مسابقات جهانی که مدتی قبل در نروژ برگزار شد اصالت شیرازی دارند و حالا کشتی فرنگی را باید به پسوند دیار حافظ و سعدی سنجاق کرد. محمدعلی گرایی هم پرچمدار نسل جدید کشتی‌گیران شیرازی است که یکی پس از دیگری به‌عنوان پدیده در کشتی ایران ظهور می‌کنند؛ کشتی‌گیری که تاکنون قهرمان جهان و المپیک نشده اما به‌واسطه تسلطش بر فنون فرنگی و به بند کشیدن حریفانش روی تشک کشتی، محبوبیت قابل اعتنایی بین مردم دارد. فنون عجیب به‌خصوص سالتوهای معروفی که محمدعلی گرایی در کشتی با حریفان ریز و درشت اجرا می‌کند هر تماشاگری را به وجد می‌آورد و گاهی به سوژه شبکه‌های تلویزیونی معروف دنیا هم بدل شده است. او کشتی‌گیری است که اگر چنین بی‌پروا و بدون گروکشی به حریفانش حمله نکند و اشتباهاتش را به حداقل برساند، یکی از مفاخر کشتی ایران خواهد شد. با او درباره راز و رمز تسلطش بر فنون کشتی فرنگی، ماجرای اجرای فن عجیب سنجاب پرنده در المپیک توکیو و سالتوهای معروفی که به شاخصه اصلی کشتی‌اش بدل شده گفت‌وگو کرده‌ایم.

*بعد از المپیک توکیو و مسابقات جهانی نروژ، بالاخره فرصت استراحت هم رسید. در روزهای خلوت کشتی بیشتر مشغول چه کاری هستید؟


واقعا روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم. فکر می‌کنم 14یا 15اردوی سنگین برای بازی‌های المپیک داشتیم و قبل از مسابقات جهانی هم چهار بار به اردو رفتیم. همین اردوهای پیاپی و مسابقات سنگین، سختی کار کشتی‌گیر ملی‌پوش را چند برابر می‌کند. خدا را شکر نتایجی که حاصل شد باب میل مردم بود و کشتی سربلند شد. الان هم که داریم استراحت می‌کنیم. طبق برنامه‌ای که مربیان تیم ملی داده‌اند حدود دو‌ماه استراحت می‌کنیم و بعد برای مسابقات پیش‌رو آماده خواهیم شد. البته استراحت مطلق در کار نیست چون باید طبق برنامه‌ای که مربی بدنساز تیم ملی داده تمرین کنیم.



*نتیجه تیمی به‌خصوص در کشتی فرنگی راضی‌کننده بود اما مردم از شما انتظار مدال المپیک و قهرمانی در مسابقات جهانی را داشتند. در دوره استراحت بهتر می‌توان اتفاقات گذشته را تحلیل کرد. فکر می‌کنید چه اتفاقاتی ما را از یک مدال طلا در المپیک و مسابقات جهانی دور کرد؟


حالا که به گذشته فکر می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که در المپیک بدنم جواب نداد. نه اینکه آماده نباشم؛ روز کشتی با حریف مجارستانی روز من نبود. نمی‌خواهم آن اتفاقی را که به باخت در المپیک منجر شد توجیه کنم اما سرنوشت آن مسابقه را داور رقم زد. بعد از آن کشتی به لحاظ ذهنی نتوانستم خودم را جمع و جور کنم و برای ادامه مسابقات و گرفتن مدال برنز المپیک انرژی نداشتم. برای همین بدون برنامه روی تشک کشتی رفتم و مدال برنز المپیک از دستم رفت. ماجرای مسابقات جهانی با المپیک فرق دارد. در مسابقات جهانی با ولاسوف روسی که چند مدال جهانی دارد کشتی گرفتم و یک لحظه اشتباه کردم. همان اشتباه باعث شد کشتی را ببازم. در کشتی یک قانون نانوشته وجود دارد؛
کشتی را کشتی‌گیری می‌برد که باهوش‌تر باشد. در آن کشتی، حریف روسی باهوش‌تر بود و برد اما تردید ندارم که اگر به جای من، ولاسوف اخطار می‌گرفت و در خاک می‌نشست نتیجه مسابقه چیز دیگری بود.



*البته مردم با کشتی‌های شما ارتباط برقرار می‌کنند و کشتی هجومی و فنونی که روی حریفان اجرا می‌کنید برای مردم لذتبخش است.از چه زمانی مبارزه با چنین شیوه‌ای را در پیش گرفتید؟


می‌توانم بگویم از نوجوانی این مدلی کشتی می‌گرفتم. از همان نخستین روزهایی که کشتی را شروع کردم علاقه عجیبی به دیدن فیلم مسابقات کشتی داشتم که خودش یک مرور فن بود. همیشه دوست داشتم کشتی رو به جلو بگیرم و فن اجرا کنم. لطف خدا هم شامل حالم شده و فن‌هایی که در مسابقات مختلف می‌زنم مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. البته دنبال این هم نیستم که صرفا کشتی تماشاگرپسند بگیرم. این مدلی کشتی گرفتن در خون من است و از بچگی با آن خو گرفته‌ام.

*این مدلی کشتی گرفتن شاید هم ریشه ژنتیک داشته باشد چون محمدرضا، برادر کوچک‌تر شما هم به‌خوبی فنون کشتی فرنگی را اجرا می‌کند.


شاید دلیلش این باشد که از نوجوانی مدام فیلم مسابقات کشتی را نگاه می‌کردیم. بعد از تماشای فیلم، یکسری فن را آنقدر با هم مرور می‌کردیم تا مهارت اجرای آن را پیدا کنیم. مهارت یعنی کاری را به‌گونه‌ای انجام بدهید که از افراد دیگر برنیاید. شاید به همین دلیل من و محمد سالتوهای خوبی می‌زنیم و در اجرای بعضی فنون کشتی فرنگی وجه اشتراک داریم.


البته اینکه با تکنیک کشتی گرفتن در ژن باشد حرف بیراهی نیست چون برادر بزرگ‌تر ما هم وقتی کشتی می‌گرفت فن بالا می‌زد.



*سالتو باراندازهای برادران گرایی در دنیا معروف است. این فن را آن‌قدر با مهارت اجرا می‌کنید که برخی از کارشناسان اسم آن را سالتوی شیرازی گذاشته‌اند. خودتان روی این مدل سالتو بارانداز چه اسمی می‌گذارید؟


یک بار در مسابقات بزرگسالان بود که دیدم یک کشتی‌گیر کره‌ای به شکل متفاوتی سالتو می‌زند. من به‌طور شبانه‌روزی روی این فن کار کردم و به مدلی رسیدم که الان می‌بینید در مسابقات رسمی اجرا می‌کنم. اسم این فن سالتوی کره‌ای بود اما روی آن کار کردم و تبدیل شد به سالتوی ایرانی یا سالتوی شیرازی که کارشناس‌ها می‌گویند. خیلی‌ها می‌گویند گرایی مثل آب خوردن حریف را از روی زمین بلند می‌کند و سالتو می‌زند اما پشت اجرای این فن، تمرینات طاقت‌فرسا و شبانه‌روزی است. چند سال است که بیشتر حریفان را با سالتو بارانداز می‌برم اما بعد از اینکه در مسابقات بزرگسالان کشتی گرفتم دیده شد و الان طوری شده که وقتی اسم گرایی می‌آید همه یاد سالتو بارانداز می‌افتند.



*بعضی از این فنون مثل فن سنجاب پرنده که به حریف مجارستانی زدید در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و حتی در تاک‌شوهای خارجی هم درباره آن صحبت می‌کنند. این فیلم‌ها به‌دست خودتان هم می‌رسد؟


مردم خیلی به من لطف دارند و این فیلم‌ها را در فضای مجازی برای من می‌فرستند.همان فن سنجاب پرنده که روی حریف مجارستانی زدم یکی از پربازدیدترین فیلم‌های کشتی است که در دنیا منتشر شده.


*احتمال دارد که در مسابقات پیش‌رو باز هم به چنین فنون عجیب و ناشناخته‌ای متوسل شوید؟


خدا نکند که چنین موقعیت‌هایی پیش بیاید. فن سنجاب پرنده در فاصله چند ثانیه مانده به پایان کشتی و در شرایطی که از حریف عقب بودم زدم. معمولا فنون بالا و 4امتیازی را در چنین شرایطی می‌زنم اما هیچ وقت دوست ندارم عقب افتادن در ثانیه‌های پایانی کشتی را تجربه کنم.



*سبک تهاجمی کشتی شما مورد تحسین کارشناسان و تماشاگران عادی قرار می‌گیرد اما فکر نمی‌کنید وقتش رسیده که تاکتیک‌های دفاعی را هم مرور کنید تا در کشتی‌های سرنوشت‌ساز برنده از تشک خارج شوید؟


همه کشتی‌گیرهای دنیا نقاط ضعف و قوت را با هم دارند. کشتی من هم نقاط ضعفی دارد و شاید یکی‌اش همین باشد که در مواقع لزوم در لاک دفاعی فرو نمی‌روم. در این فاصله‌ای که تا مسابقات پیش‌رو باقی‌مانده و در دوره استراحت روی نقاط ضعف کار می‌کنم و هدفم این است که از این بعد بدون اشتباه کشتی بگیرم. من 3مدال برنز مسابقات جهانی را دارم و اگر بدون اشتباه کشتی بگیرم این مدال‌ها به طلا تبدیل خواهد شد. برنامه اصلی من برای آینده این است که بدون اشتباه کشتی بگیرم.


پس برای المپیک 2024پاریس برنامه‌های مفصلی دارید.


من و محمد از حالا برای بازی‌های المپیک برنامه‌ریزی می‌کنیم. ما سرباز ایران هستیم و برای پرچم کشورمان می‌جنگیم.ممکن است یک جاهایی اشتباه کنیم اما مردم مطمئن باشند که هر چه در توان داشته‌ایم را گذاشته‌ایم.همین‌جا به مردم قول می‌دهم ولاسوف روسی را در نخستین مسابقه پیش‌رو شکست بدهم و انتقام باخت در مسابقات جهانی را بگیرم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو