متولیان گردشگری از کمیسیون‌های تخصصی برای پیشبرد امور استفاده کنند


متولیان گردشگری از کمیسیون‌های تخصصی برای پیشبرد امور استفاده کنند

مدیر یک هتل در مشهد گفت: به عقیده من متولیان حوزه گردشگری می‌توانند از کمیسیون‌های تخصصی که افراد با تجربه و متخصص را در اختیار دارند، برای پیشبرد کار استفاده کنند تا بتوان با استفاده از نگاهی کارشناسانه از وضعیت موجود فعلی رهایی پیدا کرد.

امیرسامان سایه‌بان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات هتل‌داران در روزهای مواجه با کرونا اظهار کرد: از مشکلاتی که در مدت شیوع کرونا با آن مواجه شدیم، تعطیلی هتل‌ها بود. هتل ما نیز همچون بسیاری دیگر از هتل‌های استان با تعطیلی‌های پی در پی مواجه شد. در حال حاضر نیز طبق آمار حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از هتل‌ها تعطیل است.

وی ادامه داد: از اسفند سال ۹۸ به دستور ستاد کرونا کلیه هتل‌ها تعطیل شد تا اینکه پس از حدود چهار ماه توانستیم دوباره شروع به کار کنیم اما عدم سفر گردشگران به مشهد از یک طرف و رویارویی با موج‌های پی‌درپی کرونا از طرفی دیگر چاره‌ای جز تعطیلی هتل‌ها باقی نگذاشت.

اکثر هتلداران موفق به دریافت وام کرونا نشدند

این مدیر هتل اضافه کرد: از دست دادن نیروی متخصص از دیگر مشکلات هتل‌ها بود چرا که این ماجرا بیش از چند ماه به طول انجامید. همچنین در اوایل شیوع کرونا با مشکلات زیادی از سوی اداره کار و سازمان تامین اجتماعی مواجه شدیم. برای مثال بیمه بیکاری پرسنل هتل‌ها ثبت نشد و با پیگیری‌های انجام شده تنها تا حدودی مشکلات در این حوزه بر طرف شد.

سایه‌بان تصریح کرد: البته با تبصره و قوانین زیادی که برای دریافت وام توسط سازمان بیمه تامین اجتماعی وضع شده بود، اکثر هتلداران موفق به دریافت وام نشدند. به عنوان مثال برخورداری از حداقل یک سال ثبت بیمه از تبصره‌ها و شرایط عجیب استفاده از وام کرونا بود.

وی اظهار کرد: اما پس از بازگشایی‌ها و قبل از آغاز پیک پنجم توانستیم با شروع مجدد کار وضعیت را بهبود بخشیده و درصد اشغال را به ۶۰ درصد برسانیم اما متاسفانه با شروع پیک پنجم شرایط به حالت قبل بازگشت و همچنان هتل‌ها در حالت نیمه تعطیل قرار دارد.

این مدیر هتل بیان کرد: در اسفند ماه ۹۸ با آغاز کرونا تمام سازمان‌ها و ارگان‌های کشور با این ویروس غریبه بودند و هیچکس راهکار درستی را در پیش نمی‌گرفت. پس از مدتی کوتاه با گسترش سریع این ویروس پروتکل‌ها ابلاغ شد و ما طبق ضوابط آن را رعایت کرده و حتی به دستور ستاد ملی کرونا مجبور به تعطیلی هتل‌ها شدیم.

سایه‌بان ادامه داد: برای بازگشایی مجدد تمام دستورالعمل‌های ابلاغی توسط ستاد کرونا از سوی ما رعایت شد. از مسائل بهداشتی و هماهنگی با اداره بهداشت منطقه گرفته تا بازدید مرتب کارشناسان بهداشت و عمل به توصیه‌های آن‌ها، تعبیه ماسک و الکل در اتاق‌ها و راهروها و همچنین فرستادن نیروها برای تست PCR که هر ۱۰ روز این عمل باید صورت می‌گرفت و همچنین فاصله‌گذاری بین مبل‌ها که در لابی انجام شد، از اقدامات مهمی بود که برای مبارزه با شیوع بیماری کرونا صورت ‌گرفت. همچنین اتاق‌ها تا ۴۸ ساعت بعد از تخلیه نباید واگذار شود. در حال حاضر با تشدید این ماجرا غذا را داخل اتاق‌ها سرو می‌کنیم. رستوران‌های داخل هتل‌ها تعطیل است و به میهمانان غیر مقیم ارائه سرویس نمی‌شود.

دامنه سود هتل‌ها به حداقل رسیده است

وی در خصوص حمایت‌‎های دولت از فعالان اقتصادی در حوزه گردشگری تصریح کرد: از حمایت‌های دولت می‌توان به تخصیص بسته‌های حمایتی اشاره کرد که مختص صنعت گردشگری نبوده است. ما به ۲ دلیل رغبتی به دریافت وام‌های گفته شده نداشتیم. دلیل نخست این است که این تسهیلات سود بالایی دارد و همین موضوع رغبتی برای استفاده از این تسهیلات باقی نگذاشته بود. البته اینکه آینده‌ای پیش روی گردشگری نمی‌بینیم نیز بی‌تاثیر در این موضوع نیست.

این مدیر هتل ادامه داد: بسته بودن مرزها، تورم بالا که باعث ضعیف شدن توان مالی مسافران داخلی شده و افزایش هزینه‌های جاری هتل‌ها موجب شده دامنه سود هتل‌ها به حداقل رسد.

سایه‌بان اظهار کرد: طبیعتا با افزایش هزینه‌های جاری هتل باید اتاق‌ها را با قیمت بالاتری در اختیار مسافر گذاشت اما حتی با فروش اتاق به قیمت مصوب نیز نمی‌توان مسافری جذب کرد مگر اینکه پذیرای توریست‌های خارجی باشیم که برای این موضوع نیز نیاز به بازگشایی مرزهاست. در این روزها تنها پذیرای تعداد اندکی توریست سلامت از کشور عراق هستیم.

وی تصریح کرد: در مجموع بسته‌های حمایتی آنطور که باید چاره‌ساز نبود و به غیر از پرداخت بیمه بیکاری، آن هم به برخی از پرسنل، اتفاق موثر دیگری در ارائه این بسته‌ها رخ نداد. با اینکه مدیران هتل‌ها قبل از دوران شیوع کرونا هر ماه هزینه بیمه کارکنان را می‌پرداختند اما متاسفانه شاهد حمایت‌ها و تشویق‌های خوبی از سوی دولت در حمایت از هتلداران نبوده‌ایم.

این مدیر هتل اضافه کرد: حداقل کاری که متولیان دولتی می‌توانند انجام دهند، این است که در حوزه تعدیل مالیات از هتل‌ها حمایت کنند. همچنین دولت می‌توانست در زمینه هزینه‌های مربوط به انرژی و قبض‌های آب، برق و گاز حمایت بیشتری داشته باشد و حتی در برخی موارد دیون هتل‌ها را امهال کند.

حدود پنج سال زمان نیاز است تا گردشگری به شرایط قبل بازگردد

سایه‌بان اظهار کرد: به عقیده من با باز شدن مرزها، واکسینه شدن تعداد زیادی از جمعیت و به تبع ایمن شدن شهر می‌توان پذیرای جمعیت گردشگران خارجی بود. با این حال حداقل پنج سال زمان نیاز است تا گردشگری دوباره رونق پیدا کند و خسارات وارد به آن جبران شود. البته فروش خدمات هتل در سال‌های آینده با احتمال بروز تورم‌های فزاینده شاید به اجازه ندهد که به دامنه سودی که در گذشته داشته‌ایم، برسیم.

وی ادامه داد: برای مثال در سال ۹۸ بهای اقامت در یکی از اتاق‌های هتل در مشهد برای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان بود که سودی ۵۰ درصدی برای هتل داشت اما در حال حاضر اگر همان اتاق را شبی یک میلیون تومان هم بفروشیم، باز هم به سود سال‌های قبل نخواهیم رسید. در این روزها نهایتا سود هتلداران به ۲۰ درصد می‌رسد چرا که کلیه هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده و حقوق کارکنان نیز بالا رفته است.

این مدیر هتل افزود: باید برای بهبود سفرهای داخلی برای مردم تسهیلات در نظر گرفته شود. برای مثال می‌توان در ادارات مختلف بسته‌های اعتباری سفر به کارمندان اختصاص داد.

شیوع کرونا فرایند دیجیتال مارکتینگ را سرعت بخشید

وی در پاسخ به این سوال که بعد از اتمام کرونا چه تغییراتی در رفتار گردشگران و گردشگری به وجود خواهد آمد، گفت: با شیوع پاندمی کرونا دیجیتال مارکتینگ رونق خوبی پیدا کرد؛ به عنوان مثال فروش آنلاین بین مردم رواج پیدا کرد و حتی برخی از مشاغل به کل حذف شد. درست است که در گذشته روند استفاده از فروش آنلاین و دیجیتال مارکتینگ شکل گرفته بود اما با شیوع کرونا استفاده از آن سرعت پیدا کرد. حتی می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده‌ای نزدیک دفاتر خدمات مسافرتی حذف و بساط فروش حضوری نیز برچیده شود.

این مدیر هتل خاطرنشان کرد: همچنین با اتمام کرونا به تبع در هتل‌ها و مراکز اقامتی شاهد استفاده بیشتر از مواد بهداشتی و رعایت بیشتر مسائل بهداشتی از سوی کارکنان و مسافران هستیم. علاوه بر این احتمال مشاهده وسواس‌ بیشتر میهمانان مبنی بر رعایت بیشتر مسائل بهداشتی می‌رود.

ستاد ملی کرونا در اعمال تعطیلی‌ها از نظر کارشناسان جامعه هتلداری استفاده کند

سایه‌بان در خصوص انتظارات هتلداران از متولیان دولتی حوزه گردشگری گفت: برای کاهش خسارت‌های ناشی از تعطیلی‌های ناگهانی از سوی ستاد ملی کرونا، خواهشمندم مدیران تصمیم‌گیر از جامعه هتل‌داران و نظر کارشناسان خبره آن استفاده کنند تا این حوزه با کمترین صدمه مواجه شده و تصمیمات ناگهانی موجب ورشکستگی برخی مراکز اقامتی نشود.

وی اضافه کرد: همچنین تبلیغات منفی علیه هتل‌ها مبنی بر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند به فعالیت آن آسیب بسیاری وارد کند. معتقدم که فعالیت هتل‌ها می‌تواند در فرایند شکل‌گیری سفری امن برای مسافران نقش موثرتری ایفا کند چرا که ممکن است عدم فعالیت هتل‌ها باعث مراجعه مسافران به منازل شخصی یا مراکز غیرمجاز شود که در آن رعایت‌ پروتکل‌ها به خوبی صورت نمی‌گیرد.

این مدیر هتل اظهار کرد: از وزیر گردشگری نیز انتظار می‌رود گسترش و بهبود وضعیت گردشگری را جزو اولویت‌های خود در برنامه‌ریزی‌ها قرار دهد. همچنین لازم است موجبات حضور گردشگران از کشورهای خلیج فارس نیز با دقت مورد بررسی قرار گیرد چرا که حضور این گردشگران موجب رونق گردشگری در شهرهای زیارتی مانند مشهد و قم خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان