شمار آهوان منطقه مُند بوشهر 10 درصد افزایش یافت


شمار آهوان منطقه مُند بوشهر 10 درصد افزایش یافت

بوشهر-ایرنا- رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: براساس آماربرداری صورت گرفته جمعیت آهوان منطقه حفاظت شده مند این استان 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایرنا، خسرو درویشی روز شنبه به رسانه‏‌ها اعلام کرد: این آماربرداری در ۱۲ و ۱۳ آبان با حضور کارشناسان و مأموران اجرایی محیط زیست انجام شده است.

وی بیان کرد: آهوان شاخص‌ترین گونه منطقه مند به شمار می‌روند که زیبایی خاصی به طبیعت داده‌اند و از محورهای اساسی در برنامه‌ریزی‌های مدیریتی این منطقه هستند.

درویشی ادامه داد: نتایج آماربرداری اخیر که با استفاده از موتورسیکلت و با روش ترانسکت خطی و تجهیزات پایشی اجرا شد، نشان می‌دهد که شمار این گونه حدود ۱۰ درصد نسبت به سال افزایش داشته است.

درویشی افزود: جمعیت آهوان در یک دهه اخیر با نوساناتی روبرو بوده، از جمله پس از سیل گسترده اواخر سال ۱۳۹۵، جمعیت این گونه مهم کاهش چشمگیری تجربه کرد.

وی عنوان کرد: در این زمینه با تدابیر حفاظتی و حراستی لازم و فعالیت شبانه روزی ماموران اجرایی این منطقه در کنار همکاری جوامع محلی، جمعیت آهوان نسبت به آن زمان بیش از سه برابر شده است.

درویشی یادآور شد: با تداوم خشکسالی بویژه در ۲ سال اخیر، حفاظت از تنوع زیستی این مناطق از جمله آهوان بسیار حائز اهمیت است که در این راستا جلب همکاری مردم محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد زیست محیطی برای مشارکت در حفاظت بهینه از این گونه جانوری اهمیتی ویژه دارد.

وی اضافه کرد: استمرار تغذیه دستی آهوان با توجه به کمبود علوفه طبیعی در منطقه، کاهش تعارض بین کشاورزان و جمعیت آهوان و فعالیت‌های پژوهشی از اولویت‌های در دست اجرای اداره کل حفاظت محیط زیست برای حفاظت از این گونه جانوری است.

منطقه حفاظت شده مند به پهنای ۳۲ هزار و ۹۸۵ هکتار در ۱۸۰ کیلومتری جنوب بندر بوشهر در بخش بردخون شهرستان دیر واقع است و در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه حفاظت شده به ثبت رسید، آهو، گرگ، روباه، سیاه گوش، کفتار، گربه وحشی، گراز و تشی از حیات وحش این منطقه هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس