پای سمورها هم به حیات وحش تالاب کانی برازان مهاباد باز شد


پای سمورها هم به حیات وحش تالاب کانی برازان مهاباد باز شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با آبگیری و احیای تالاب بین المللی تالاب کانی برازان این شهرستان و در پی ورود انواع پرندگان، نخستین سمور آبی نیز در این تالاب مشاهده شد.

فاروق سخنور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تامین حقابه تالاب بین المللی کانی برازان از مخزن سد مهاباد و آبگیری کامل آن، حیات وحش این تالاب هم اکنون شرایط پذیرایی از گونه های مختلف و ارزشمند جانوری فراهم شده است.

وی با بیان اینکه سمور آبی از جمله پستاندارانی است که از نظر تغذیه‌ای وابسته به ماهی‌ها و جانوران متعددی است، اضافه کرد: مشاهده این گونه با ارزش را می‌توان به عنوان یک شاخص مهم اکوسیستم تالاب کانی برازان محسوب کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد بیان کرد: "سمور آبی" که در زبان محلی به آن "شنگ" می گویند از خانواده راسوها بوده و در اطراف رودخانه‌ها، نهرها، کانال‌های آبیاری، دریاچه‌‍ها و تالاب‌ها با پوشش گیاهی مناسب زیست می‌کند.

سخنور افزود: این حیوان دارای بدنی دراز و نسبتا باریک و دم بلند و سر مسطح، پوزه کوتاه و رنگ قهوه‌ای بوده و طول بدن آن تا ۷۵ سانتی متر و طول دم آن تا ۵۰سانتی متر هم می‌رسد.

وی تاکید کرد: شناسایی این گونه در تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان می‌تواند خبر بسیار خوبی برای دوستداران محیط زیست و پرنده‌نگاران باشد و نشان می‌دهد که این تالاب از پتانسیل بسیار خوبی برای حفاظت و زیست گونه‌های مختلف برخوردار است.

به گزارش ایرنا، تالاب "کانی برازان" مهاباد در جنوب آذربایجان غربی به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور با انتقال ۲.۵ میلیون متر مکعب آب در مهرماه گذشته دوباره احیا و میزبان انواع پرندگان مهاجر و و جانوران بومی شد؛ ۷۰ درصد این تالاب بین المللی امسال به دلیل کاهش بارندگی ها خشک شده بود.

تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با وسعتی افزون بر ۹۱۰ هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود.

این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال ۱۳۸۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد، به نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی تبدیل و به این ترتیب به عنوان یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.

در مهاباد علاوه‌بر تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌ دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی گروس، داشخانه و قره‌قشلاق نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند