ایستگاه هواشناسی کشاورزی در قطب تولیدات خراسان رضوی ضروری است


ایستگاه هواشناسی کشاورزی در قطب تولیدات خراسان رضوی ضروری است

رئیس اداره هواشناسی بردسکن گفت: با توجه به اینکه بردسکن قطب تولیدات کشاورزی استان محسوب می‌شود ایستگاه هواشناسی کشاورزی در این شهرستان ضروری است.

جواد مصطفوی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از تجهیزات به‌روز در هواشناسی بردسکن افزود: تجهیزات فنی برای جمع‌آوری و استخراج اطلاعات جوی مورد نیاز شهرستان بردسکن به عنوان قطب بسیاری از تولیدات کشاورزی استان باید به‌روزرسانی شود.

وی بیان کرد: سازمان هواشناسی نقش اساسی در توسعه پایدار کشور ایفا می‌کند و در تمام بخش‌های مختلف کشور به‌ ویژه سلامت پروازها در سطح فرودگاه‌های کشور، بخش صنایع و معادن، گردشگری، امنیت و سلامت غذایی، دامپروری و بخش کشاورزی نقش مهمی دارد و کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: اگر این تجهیزات به‌روز رسانی نشوند قطعأ اطلاعات و دیتاهای جوی مورد نیاز کشاورزان و بخش‌های مختلف با خطا و صحت کمتر ارائه می‌شود.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان بردسکن با اعلام اینکه امروزه اطلاع‌رسانی در خصوص تغییرات جوی و وضعیت آب و هوایی به عنوان یکی از ضرورت‌های روزمره زندگی در عصر حاضر به شمار می‌رود، بیان کرد: به‌روز رسانی این تجهیزات می‌تواند به کاهش خسارات در حوزه کشاورزی بردسکن و به خصوص بلایای طبیعی منجر شود.

وی در ادامه گفت: بردسکن در زمان تأسیس بعد از مشهد مقدس دومین شهرستان استان بود که در آن تجهیزات و سنسورهای الکترونیکی نصب شد و بعداً در دیگر شهرها این گونه تجهیزات نصب گردید.

مصطفوی بیان کرد: با توجه به اینکه تجهیزات هواشناسی تقریباً هر ۸ سال یک‌ بار باید به‌روز رسانی شوند، می‌طلبد در بردسکن هم این اتفاق بیفتد که در همین خصوص درخواست‌هایی را به مسئولان شهرستان و استان ارائه داده‌ایم و تقاضای مساعدت بیشتر به شهرستان را داریم.

وی عنوان کرد: چون شهرستان بردسکن قطب تولیدات کشاورزی استان است و چون اقتصاد و درآمد شهرستان بیشتر بر پایه کشاورزی است و با توجه به اقلیم گرم و خشک منطقه و متصل بودن به کویر بزرگ کشور و اتفاق افتادن بیشتر پدیده‌های مختلف و مهم هواشناسی و جوی به ‌ویژه سرمازدگی، سیل، طوفان، ریزگردها، گرمازدگی، تگرگ، گرد و خاک شدید، رگبار و غیره به همین دلیل کشاورزان و مسئولان محلی و شهرستان درخواست احداث و راه‌اندازی دو ایستگاه هواشناسی کشاورزی در شهرهای انابد و شهرآباد را دارند.

رئیس اداره هواشناسی بردسکن اظهار کرد: چون اقتصاد منطقه بردسکن بیشتر بر پایه کشاورزی است و از سویی با توجه به واحدهای کشاورزی مجموعه بزرگ و مهم آستان قدس رضوی در این شهرستان راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی کشاورزی در انابد و شهرآباد یکی از ضروریات جدی است.

فقط دو شهرستان استان دارای ایستگاه هواشناسی کشاورزی هستند

وی گفت: همه ساله به علت تغییرات ناگهانی جوی، کشاورزان خسارات زیادی را متحمل می‌شوند و می‌توان با اطلاع‌رسانی پیش‌بینی‌ها، اطلاعیه و اخطاریه‌های به موقع و به‌روز رسانی تجهیزات و امکانات هواشناسی به پیشگیری و کاهش خسارت‌ها کمک کرد.

مصطفوی مطرح کرد: اکنون در سطح استان فقط شهرهای نیشابور و گلمکان دارای ایستگاه هواشناسی کشاورزی هستند و دیگر شهرها به خصوص منطقه ترشیز نیز از این امکانات محروم هستند.

وی افزود: ایستگاه موجود شهرستان سینوپتیک است ولی اگر تجهیزات و سنسورهای هواشناسی کشاورزی نصب شود کمک بیشتری به بخش کشاورزی می‌کند، اکنون در هفته‌ای دو مرتبه در روزهای یکشنبه و چهارشنبه جلسات دیسکاشن هواشناسی کشاورزی برگزار می‌شود و در این جلسه با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی آخرین توصیه‌های هواشناسی کشاورزی را برای کشاورزان و بخش‌های مختلف صادر می‌کنیم و در سامانه تهک نیز اعلام می‌شود.

وی افزود: بعضأ زنبوردارانی که مدام برای تغذیه در حال جابجایی کندوها در فصول مختلف سال هستند به دلیل بی‌توجهی به کاهش و افزایش فشار هوای آن منطقه تلفات و خسارت‌های بسیاری را متحمل می‌شوند.

رئیس اداره هواشناسی بردسکن افزود: باوجود اهمیتی که اطلاعات هواشناسی دارد اما هنوز بسیاری از کشاورزان و شهروندان نتوانستند استفاده درست، به موقع و کاربردی انجام بدهند که این کار مستلزم کارگاه‌های آموزشی لازم توسط جهاد کشاورزی برای این عزیزان دارد که اداره هواشناسی بردسکن هم در این خصوص آمادگی و همکاری خود را اعلام می‌کند.

وی بیان کرد: اگر چه طی چند سال اخیر درصد قابل توجهی از شهروندان با اهمیت و نقش اطلاعات هواشناسی در زندگی روزمره انسان آشنایی پیدا کردند ولی کافی و رضایت‌بخش نیست و نتوانستند به‌ صورت کاربردی از این اطلاعات استفاده کنند.

مصطفوی مطرح کرد: اکثر افرادی که کانال‌های مجازی هواشناسی را در سطح کشور تشکیل داده و فعالیت می‌کنند، کارشناسان فنی و متخصص رسمی سازمان نیستند و در واقع علاقه‌مندان به هواشناسی و مجموعه هستند ولی بعضی وقت‌ها با انتشار اطلاعات نادرست و غیرواقع در سطح اجتماعی باعث نگرانی بی‌مورد مردم می‌شوند.

مصطفوی افزود: پیش‌بینی‌های صحیح و به موقع وضعیت جوی در گرو فراهم بودن زیرساخت‌ها و بسترهای فنی مناسب است و از این رو تجهیزات هواشناسی شهرستان بردسکن نیازمند به‌روز رسانی است.

وی در همین خصوص گفت: می‌طلبد با توجه به درخواست‌های زیاد و مکرر مردمی مسئولان شهرستان و استان مساعدت بیشتری در نصب و راه‌اندازی دو ایستگاه هواشناسی کشاورزی در دو بخش انابد و شهرآباد داشته باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...