چرا به قونیه سفر کنیم؟


قونیه یکی از شهرهای مهم کشور ترکیه است. این شهر اهمیت تاریخی بسیاری برای عاشقان فرهنگ و هنر در سراسر جهان دارد. سفر به قونیه جذابیت های زیادی برای گردشگران دارد از جمله بازدید از مقبره مولانا و تماشای مراسم یادبود مولانا که هر ساله در زمان مشخصی برگزار می شود. شهرقونیه مزایای بسیاری برای سفر دارد، یکی از آنها وجود مقبره مولانا و جشن های مرتبط با...

قونیه یکی از شهرهای مهم کشور ترکیه است. این شهر اهمیت تاریخی بسیاری برای عاشقان فرهنگ و هنر در سراسر جهان دارد. سفر به قونیه جذابیت‌های زیادی برای گردشگران دارد از جمله بازدید از مقبره مولانا و تماشای مراسم یادبود مولانا که هر ساله در زمان مشخصی برگزار می‌شود. شهرقونیه مزایای بسیاری برای سفر دارد، یکی از آنها وجود مقبره مولانا و جشن‌های مرتبط با مولوی در این شهر است البته این تنها یکی از انگیزه‌های سفر گردشگران به قونیه است. در ادامه دلایل بیشتری از سفر به قونیه را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

تور قونیه

سفر به قونیه، دلایل و انگیزه‌های مسافران قونیه

چرا گردشگران از سراسر دنیا عاشق سفر به قونیه هستند و هر ساله مسافران زیادی نه تنها از ایران بلکه از تمام دنیا جذب تور قونیه می‌شوند؟

شهر قونیه این روزها به عنوان مرکز عشق و عرفان شناخته شده و شهر علم و ادب برای ترک‌هاست. قونیه میزبان شاعر و فیلسوف بزرگ مولانا است. شهر قونیه به دلیل جای گرفتن آرامگاه و مقبره مولوی هرساله پذیرای جمعیت بی‌شماری از علاقه‌مندان و توریست‌های مختلف از سراسر دنیا و به‌خصوص ایران است. از ایران امکان سفر زمینی قونیه وجود دارد و گردشگران می‌توانند در کنار تور هوایی قونیه از مزایای سفر زمینی به قونیه استفاده کنند. با توجه به همت کشور ترکیه و برگزاری مراسم سالیانه بزرگداشت مولانا در شهر قونیه گردشگران زیادی برای تجربه این مراسم فرهنگی به قونیه سفر می‌کنند. تماشای رقص عرفانی و همینطور گوش سپردن به موسیقی جذاب مراسم گرامیداشت مولانا در قونیه هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. انرژی و جو حاکم بر محوطه اطراف مقبره مولانا بسیار گیرا و فراموش‌نشدنی است.

چرا به قونیه سفر کنیم؟

چرا به قونیه سفر کنیم؟

مراسم بزرگداشت مولانا در دو تاریخ مجزا و به شکل ویژه‌ای اجرا می‌شود، هر چند در باقی سال نیز همیشه اطراف مقبره مولانا مراسمی در حال اجراست اما این دو تاریخ برای قونیه از همه چیز با ارزش‌تر است. دو تاریخ مهم برای قونیه یکی تاریخ مرگ مولوی و دیگری تاریخ تولد مولاناست. در ادامه سعی داریم نکات مهم و قابل‌توجه برای گردشگران و همچنین دوستداران تور قونیه را معرفی کنیم و درباره مراسم ویژه تولد مولانا و عروسی مولانا! بیشتر بگوییم. بله درست خواندید مراسم عروسی مولانا یا شب عروس Şeb-i Arûs.

چرا به قونیه سفر کنیم؟

درباره شهر قونیه و دلایل سفر به قونیه

قونیه پایتخت اسلامی ترکیه

شهر قونیه مرکز استان قونیه محسوب می‌شود و با آنکارا پایتخت ترکیه حدود 200 کیلومتر فاصله دارد. شهر قونیه با داشتن جمعیتی بیش از یک‌میلیون یکی از شهرهای پرجمعیت کشور ترکیه به‌حساب می‌آید. در ترکیه از شهر قونیه با نام پایتخت اسلامی کشور یاد می‌کنند که عمده دلیل آن به خاطر مساجد و آرامگاه‌های بزرگان ادب و فرهنگ اسلامی در این شهر است.

سفر زمینی به قونیه و مقایسه آن با سفر هوایی قونیه:

در سفر زمینی قونیه هزینه‌های شما تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند. قیمت بلیط هواپیما در تور هوایی قونیه اصلا قابل مقایسه با نرخ بلیط زمینی قونیه نیست. در مقابل کاهش هزینه، سفر زمینی وقت و زمان زیادی از شما می‌گیرد. طولانی بودن مسیر در سفر زمینی قونیه ممکن است برای برخی مسافران قابل تحمل نباشد. اتوبوس‌های این مسیر Vip هستند و از نظر راحتی صندلی و امکان استراحت مشکلی نخواهید داشت. در سفر زمینی قونیه از تهران به طرف مرکز قونیه، حدود 25 تا 30 ساعت با ماشین در راه هستید. در تور هوایی قونیه و سفر با هواپیما حدود 6 ساعت در راه هستید.

مراسم شب عروس در قونیه ویژه بزرگداشت مولانا:

مراسم شب عروسی مولانا به تاریخ مرگ مولانا مربوط می‌شود. مولانا و یارانش این روز را جشن می‌گیرند زیرا مولوی معتقد بود این روز، نه روز جدایی بلکه روز وصال است. وصال مولانا به محبوب و معشوق همیشگی‌اش، خداوند. مراسم بزرگداشت مولانا و برنامه‌های ویژه شب عروس در سال 2019 از 7 تا 17 دسامبر برگزار می‌شود. این تاریخ 16 تا 26 آذر ماه است. برای تماشای این مراسم جذاب باید زودتر اقدام کنید چون تور قونیه زمینی یا هوایی با سرعت زیادی برای مراسم مولانا تکمیل می‌شوند. مهمترین بخش مراسم شب عروس اجرای موسیقی عرفانی و رقص سماع درویش‌هاست. درویش‌های چرخان در این روز مراسم ویژه‌ای دارند.

چرا به قونیه سفر کنیم؟

فصل مناسب سفر با تور قونیه

در صورتی که از علاقه‌مندان سفر به قونیه و تور قونیه هستید بهتر است در انتخاب زمان مناسب برای مسافرت خود دقت کنید. شهر قونیه به‌طورمعمول دارای آب و هوایی سرد و متمایل به خشک بوده و دارای زمستان‌هایی سرد و کم بارش می‌باشد. اما تابستان‌های آن بهترین زمان ممکن برای سفر به قونیه است به‌طوری‌که هوای بسیار متعدلی داشته و دمای هوا در گرم‌ترین ساعات خود به‌ندرت به 30 درجه خواهد رسید، همچنین به دلیل پایین بودن میزان رطوبت مشکلی از بابت شرجی بودن هوا برای توریست‌ها نخواهد بود.

غذاهای خوشمزه قونیه

درصورتی‌که از طرفداران پر و پا قرص غذاهای ترکی باشید شهر قونیه مقصدی جذاب برای شما به‌حساب خواهد آمد. این شهر نیز همانند بقیه نقاط ترکیه دارای غذاهای محلی و شیرینی‌های مخصوص به خود بوده که محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران و مردم ترکیه داشته است. یکی از معروف‌ترین خوراک‌های شهر قونیه غذایی است بانام اتلی اکمک که ظاهری مشابه با پیتزا داشته و با موادی چون آرد و گوشت چرخ‌کرده و سبزی‌ها معطر به پخت می‌رسد و طعم لذیذی داشته هست. سوپ آب مرغ قونیه نیز یکی از معروف‌ترین سوپ‌های طبخ شده در بین مردم ترکیه بوده که عطروطعم بسیار مطبوعی را داشته هست. از شیرینی‌ها و سوغات خوشمزه شهر قونیه نیز می‌توان به حوریه اشاره کرد که با استفاده از هویج و سایر مواد به پخت می‌رسد و محبوبیت بالایی نیز در بین عموم مردم دارا بوده است.

هزینه نسبتا پایین حمل‌ونقل در شهر قونیه

یکی از مزایای سفر به قونیه کرایه‌های متوسط و پایین برای وسایل حمل‌ونقل عمومی در داخل شهر هست. در شهر قونیه وسایل مختلفی چون تراموا، تاکسی و اتوبوس آماده جابه‌جایی مسافران به نقاط مختلف شهری می‌باشند که در این بین ترامواهای شهری با داشتن کمترین هزینه به گزینه‌ای بسیار ایدئال برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل درون‌شهری محسوب می‌شود. بااین‌وجود تاکسی‌های بسیاری نیز آماده خدمت‌رسانی به توریست‌ها بوده اما به لحاظ هزینه خرج بیشتری را روی دست گردشگران می‌گذارد. همچنین شما برای سفر به این شهر می‌توانید از اتوبوس استفاده کرده و تور قونیه زمینی را امتحان کنید.

جاذبه‌های شهر قونیه

این شهر با قدمت طولانی در تاریخ کشور ترکیه دارای جاذبه‌های بسیاری بوده و بناهای کهنی را در دل خود جای‌داده است. بازدید از این مکان‌ها یکی از برنامه‌های مهم در هنگام سفر به شهر قونیه به‌حساب می آید. بیشتر گردشگران شهر قونیه را به خاطر وجود بناهای تاریخی و آرامگاه مشهور مولانا انتخاب کرده و از جستجو درگذشته پرفرازونشیب این شهر کهن لذت بسیاری خواهند برد.

مقبره و موزه مولانا در قونیه

به‌طورمعمول این بنای تاریخی اولین مکان موردعلاقه برای بازدید توسط توریست‌های خارجی بوده و هرساله پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری است. مولانا نام شناخته‌شده‌ای برای بسیاری از علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایرانی در سراسر جهان بوده و تقریباً همه مردم ایران نیز با این شاعر و عارف بزرگ ایرانی دارند. علاقه زیاد برای بازدید از این بنای کهن و به یاد ماندنی از همینجا می‌آید. مقبره مولانا در شهر قونیه از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. همچنین در کنار این بنا موزه‌ای در یادبود مولانا ساخته شده. در موز مولانا آثار تاریخی مرتبط با دوره مولانا و وسایل و کتاب‌های به‌جای مانده از او در این بنا نگهداری می‌شود.

چرا به قونیه سفر کنیم؟

مسجد شمس تبریزی

یکی دیگر از آثار تاریخی قابل توجه قونیه مسجد شمس تبریزی است. مسجد شمس تبریزی در داخل پارک شمس و در سال 1510 میلادی توسط امیر اسحاق بازسازی و گسترش یافت. این مسجد دارای تربتی است که به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران جایگاه خود شمس تبریزی عارف و استاد بزرگ مولانا بوده است. این مکان امروزه به دلیل جایگاه بالای این عارف و ارادت خاص دوست داران این شخص بزرگوار به یکی از زیارتگاه‌های مهم در شهر قونیه تبدیل گشته است. مقبره شمس تبریزی در شهر خوی است و برای تماشای آن کافیست سفری داخل اریان داشته باشید.

چرا به قونیه سفر کنیم؟

موزه آتاتورک

آتاتورک یکی از تأثیرگذارترین افراد در تاریخ سیاسی کشور ترکیه به شمار می‌رود. آتاتورک نزد ملت ترکیه از اعتبار و مقام بالایی برخوردار است. این شخص درگذشته معمار ترکیه کنونی بوده و آغازگر اصلاحات مهم در چارچوب‌های سیاسی این کشورترکیه به‌حساب می‌آید. موزه آتاتورک در شهر قونیه به‌پاس خدمات و کارهای بزرگ آتاتورک برای او ساخته شد و در آن تعدادی از وسایل این شخص، عکس‌ها و خبرهای وی در روزنامه‌های چاپی برجای‌مانده است. این موزه و آثار درون آن یادآور تاریخ پرفرازونشیب کشور ترکیه هست. این بنا با داشتن معماری و طراحی زیبا و اهمیت تاریخی بالای خود به مکانی مهم برای گردشگری در این شهر تبدیل‌شده است.



1400/08/17 | کد مطلب: 2789
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
چرا به قونیه سفر کنیم؟
چرا به قونیه سفر کنیم؟ هانیه کاظمی
چرا به قونیه سفر کنیم؟

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403