داراکویه؛ جاذبه مغفول مانده گردشگری مذهبی و طبیعی


داراکویه؛ جاذبه مغفول مانده گردشگری مذهبی و طبیعی

فارس مملو از نقاطی است که در گذر تاریخ، تاثیری داشته‌اند؛ تنوعی که از سمتی یک ویژگی انحصاری و از سمت دیگر، عاملی برای دیده نشدن محسوب می‌شود؛ به همین دلیل شمار زیادی از آبادی‌های این دیار، علیرغم اهمیت، ناشناخته مانده‌اند.

شماری از روستاهای فارس در دهه‌های گذشته به عنوان روستای هدف گردشگری، شناسایی و معرفی و این خود عاملی مهم در به سایه رفتن شمار بیشتری از روستاهای دارای قابلیت‌های گردشگری در ابعاد مختلف تاریخی، مذهبی، طبیعی و ... شده است؛ روستاهایی که در ادوار مختلفی از تاریخ حدود هفت هزار ساله ایران، نقش آفرین بوده و ردی از آنها دیده و نامی از آنها برده می‌شود.

فسا از شهرستان‌های فارس با روستاهای متعددی‌ست که شماری از آنها، آبادی‌شان پیشینه در گذشته دور دارد و هم به این واسطه هم به دلیل برخورداری از ویژگی‌های فرهنگی، مذهبی و طبیعی، قابلیت معرفی بهتر و بیشتر را دارند و حتی شایسته هدف قرار گرفتن محسوب می‌شوند.

داراکویه؛ یکی از روستاهای شهرستان فسا و نزدیکترین روستا به تنگه‌ی مشهور "رِغِز" است؛ روستایی که در گذشته بر سرراه رهگذرانی بوده که مسیر شرق فارس از سمت فسا به داراب را طی می‌کردند و شاید به همین دلیل، از قدیم، قهوه‌خانه‌ آن استراحتگاهی برای مسافران بوده است.

این روستا، به دلیل وجود مبارک امامزاده "یحیی بن‌حسن بن طاهر" که او را از نوادگان حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) می‌دانند؛ محل تجمع بزرگترین هیئت زنجیره‌ای مذهبی روستایی کشور به شمار می‌رود و نزدیکی‌اش با یکی از زیباترین نقاط گردشگری طبیعی استان فارس و حتی کشور، قابلیتی ویژه برای توسعه گردشگری روستایی به آن بخشیده است.

به گزارش ایسنا، داراکویه روستایی دایره شکل و محصور میان کوه است که در مرز شهرستان‌های داراب و فسا قرار گرفته و برخی مورخان معتقد هستند پیشینه شهرسازی داراب، از این نقطه آغاز شده و حتی در زمان تخریب دارابگرد، برخی از ساکنان آن شهر، این منطقه را برای سکنی، انتخاب کرده بودند.

اگرچه بی‌توجهی ساکنان روستا و البته کم توجهی آگاهان از پیشینه تاریخی این منطقه، منجر به تخریب اکثر خانه‌های قدیمی با هدف احداث مسیر و خانه‌های نو شده و تمایل به سبک زندگی نو، بخشی از فرهنگ غنی گذشته این مردم را به تاراج برده است.

به گزارش ایسنا، علیرغم همه دست‌بردهای طبیعت و انسان، هنوز خانه‌های ارزشمندی را به لحاظ پیشینه تاریخی، می‌توان در جنوب روستای داراکویه یافت که قابلیت مرمت و احیا را داشته و می‌تواند بستری برای پرداختن به بحث رواج گردشگری روستایی و بومگردی باشند. در میان بناهایی که خطر تخریب آنها را تهدید می‌کند، قهوه‌خانه‌ای که پیشتر، محلی برای اسکان مسافران و رهگذران از فسا به داراب بوده، نیز قرار دارد.

یکی از اهالی این روستا به ایسنا گفت: یکی از نیازهای اساسی این روستای زیبا، توجه به بناهای قدیمی و کمک به احیا و مرمت آنها است.

زارعی اضافه کرد: این روستا، با توجه به قرار داشتن حرم یکی از امامزادگان واجب التکریم در آن، جاذبه‌ای مذهبی به شمار می‌رود و همه ساله در ایامی از سال، ساکنان روستاها و حتی برخی شهرها، برای زیارت و انجام آئین‌های مذهبی به داراکویه سفر می‌کنند.

او با اشاره به قرار داشتن این روستا در نزدیکی "تنگ رغز" به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم طبیعی شهرستان داراب، گفت: با ایجاد مکان‌هایی برای استقرار و پذیرایی از گردشگرانی که به این محل عزیمت می‌کنند، امکان ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این محدوده وجود دارد.

زارعی گفت: همه ساله، در روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی، این روستا محل تجمع بزرگترین هیئت زنجیره‌ای روستایی کشور است و میزبان شمار قابل توجهی از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) است که برای برگزاری مراسم عزاداری به این روستا عزیمت می‌کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟