تسریع در توسعه بورس‌کالا با حذف قیمت‌گذاری دستوری


لطف‌الله سیاهکلی و علی‌اکبر کریمی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقدند، با کنار گذاشتن رویکرد قیمت‌گذاری دستوری در بدنه دولت و همچنین حذف برخی دخالت‌ها در روند بازارها، سرعت توسعه بورس‌کالا افزایش می‌یابد و به تبع آن شفافیت و کشف عادلانه قیمت کالاها در کشورمان محقق می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با کالاخبر، با اعلام اینکه دولت سیزدهم به توسعه ساختار بورس‌کالا به‌عنوان محور مبادلات کالایی کشور اعتقاد ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: در جلسه با وزیر اقتصاد نیز محورهای ایجاد ثبات بازار سرمایه و بهبود فرآیندهای معاملاتی در حوزه کالا و سهام مورد بررسی قرار گرفت تا اگر نیازی به کمک مجلس باشد، اقدامات لازم انجام شود.

سیاهکلی با اشاره به اینکه ماهیت معاملات سهام و کالا در بازار سرمایه کاملا صحیح و اصولی است، اما شاید نیاز به برخی اصلاحات به منظور بهبود روندها وجود داشته باشد، گفت: در معاملات بورس‌کالا تلاش بر این است که دیگر دخالتی در روند معاملات ایجاد نشود تا بازاری کاملا رقابتی بر اساس رسالت این بورس شکل بگیرد. همچنین حذف قیمت‌گذاری دستوری به طور کلی به تقویت بورس‌کالا و رشد شفافیت اقتصادی منجر می‌شود که این موضوع در دستور کار دولت است.

وی گفت: معتقدم قیمت دستوری مانع توسعه اقتصادی و موفقیت در مسیر شفاف‌سازی مبادلات از مسیر بورس‌کالا می‌شود، از این رو نظام بازار و عرضه و تقاضا باید قیمت کالاها را کشف کند تا امکان رصد و سیاستگذاری صحیح فراهم شود و انگیزه تولید کاهش نیابد. دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: امیدواریم وعده‌های دولتمردان جدید برای ساماندهی بازار کالای کشور با محوریت بورس‌کالا به‌زودی محقق شود.

علی‌اکبر کریمی افزود: یکی از ماموریت‌های اصلی بورس کالا، ایجاد شفافیت و رقابت در میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است، اما در چند سال اخیر به دلیل برخی دخالت‌های بیرونی، بعضا رقابت در بازار کالا را مخدوش کردیم که خوشبختانه رویکرد دولت جدید بازگرداندن رقابت به مبادلات کالایی است. وی تصریح کرد: از توقعات فعالان اقتصادی و صنعت از وزیر اقتصاد، حمایت از توسعه بازارهای رسمی کالایی مانند بورس‌کالا به منظور آرامش خاطر فعالان بازار است؛ به طوری که معاملات بورس‌کالا بدون دخالت‌های دستوری دنبال شود تا تولیدکنندگان امکان برنامه‌ریزی دقیق در روند تولید و فروش کالای خود را پیدا کنند.

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند
کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته