تاثیر مثبت واکسن در پیشگیری از مرگ و شدت بیماری


تاثیر مثبت واکسن در پیشگیری از مرگ و شدت بیماری

سلامت نیوز:افراد بالای 60سال که چهارماه از زمان دریافت دوز دوم واکسن آن ها می گذرد می توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و دوز سوم واکسن خود را دریافت کنند. این اقدام در راستای افزایش ایمنی برای سالمندان آغاز شده است که در ادامه شامل گروه های سنی دیگر هم خواهد شد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اما در شرایط فعلی بسیاری...

سلامت نیوز:افراد بالای 60سال که چهارماه از زمان دریافت دوز دوم واکسن آن‌ها می‌گذرد می‌توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و دوز سوم واکسن خود را دریافت کنند. این اقدام در راستای افزایش ایمنی برای سالمندان آغاز شده است که در ادامه شامل گروه‌های سنی دیگر هم خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اما در شرایط فعلی بسیاری درباره دوز سوم سوالاتی دارند. برخی می‌پرسند که چرا باید دوز سوم یا همان بوستر را تزریق کنند؟ برخی دیگر نگران کیفیت واکسن‌های دریافت‌شده هستند و این احتمال را می‌دهند که چون واکسن‌های قبلی کیفیت مناسبی نداشته حالا باید دوز سوم را بزنند و مواردی از این دست. اما واقعیت این است که تزریق دوز بوستر در برخی کشورهای جهان انجام شده و نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است.

پزشکان و مسوولان وزارت بهداشت توصیه می‌کنند که برای دوز سوم از همان نوع واکسنی استفاده شود که در دوز اول و دوم استفاده شده است یعنی اگر شما واکسن سینوفارم دریافت کرده‌اید که از نوع ویروس کشته‌ شده است برای دوز بوستر می‌توانید از واکسن‌های سینوفارم، برکت یا کووپاستور و دیگر انواع واکسن که از چنین ساختاری برخوردار هستند، استفاده کنید.

یک عضو کمیته فنی واکسن و عضو کمیته علمی کشوری کرونا هم با بیان اینکه اثر واکسن‌های کرونای تزریق‌شده در کشور در پیشگیری از بستری و مرگ ناشی از این بیماری قابل‌قبول بوده است، درعین‌حال درباره وضعیت دوز بوستر یا یادآور به‌کل جمعیت جامعه توضیح داد. دکتر مجید مختاری درباره مطالعات انجام‌شده در زمینه واکسن‌های کرونایی که در ایران تزریق شده است، گفت: بیشترین تعداد واکسنی که در ایران تزریق شده، واکسن سینوفارم است. باید توجه کرد که حدود نیمی از واکسن‌ کرونایی که در دنیا تزریق شده‌اند، از نوع واکسن‌های چینی است.

جهان به دوز سوم فکر می‌کند
مختاری در ادامه سخنان خود به تاثیر مثبت واکسن‌ها در جلوگیری از شدت بیماری اشاره کرد و ادامه داد: درست است که ممکن است تاثیر این واکسن‌ها در حوزه ابتلا به بیماری ازنظر ایمنی‌زایی و ایمنی‌دهی کمتر از واکسن‌های دیگر باشد اما از نظر بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، پوششی که می‌دهد، حتی در سویه دلتا کاملا قابل‌قبول است. وی افزود: البته درست است که ممکن است واکسن‌های دیگر تاثیرپذیری بیشتری در پیشگیری از ابتلا داشته باشند ‌اما به‌هرحال ما باید واکسنی را استفاده کنیم که در دسترس داریم.

واکسن‌هایی که در دسترس است، تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بوده‌اند و تزریق هر واکسنی که تایید شده است، بهتر از این است که آن را تزریق نکنیم. مختاری درباره وضعیت تزریق دوز بوستر واکسن کرونا در کشور نیز گفت: ماه‌ها درباره تزریق دوز بوستر در کمیته‌های علمی بحث کردیم. همانطور که جهان هم درباره تزریق آن فکر می‌کند؛ البته هنوز اطلاعات زیادی در زمینه تزریق دوز بوستر به کل جامعه برای بعد از 6 تا هشت‌ماه نداریم اما می‌دانیم که در اکثر واکسن‌ها، به‌ویژه واکسن‌های غیرفعال بعد از سه‌ماه به‌تدریج پادتن‌ها شروع به کاهش می‌کنند.

مختاری تاکید کرد: البته ما دو جهت را در ایمنی‌زایی موردتوجه قرار می‌دهیم؛ یکی پادتن‌ها هستند و یکی هم ایمنی سلولی است. ایمنی سلولی مدت‌زمان بیشتری در بدن باقی می‌ماند و بسیار موثر است؛ بنابراین فقط آنتی‌بادی‌ها مهم نیستند، بلکه ایمنی سلولی هم اهمیت دارد. هرچند دوست داریم که به‌ویژه در شرایط فعلی آنتی‌بادی‌ها زیاد پایین نیایند ‌اما پایین آمدن پادتن‌ها دلیل بر فقدان مصونیت و ایمنی نیست.

تصمیم‌گیری برای تزریق همگانی دوز سوم
عضو کمیته فنی واکسن در بخش دیگری از سخنانش درباره تزریق دوز سوم واکسن به گروه‌های مختلف گفت: درعین‌حال بیش از یک‌ماه است که تزریق دوز بوستر در گروه پرخطر مانند کادر درمان خط اول جبهه مبارزه با کرونا، آغاز شده است. مختاری یادآور شد: درعین‌حال ما اعلام کردیم که تزریق دوز بوستر در افرادی که به بیماری‌های سرکوب‌کننده شدید سیستم ایمنی مبتلا هستند و داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، مورد توجه قرار گیرد و اگر امکان دارد به‌صورت موازی با کادر درمان به این افراد هم تزریق شود. بااین‌حال در زمینه تزریق دوز بوستر برای کل جامعه، کمیته علمی و فنی واکسن در حال مطالعه هستند تا با شواهد علمی تصمیم‌گیری شود.واکسن کرونا از نظر بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، پوششی که می‌دهد، حتی در سویه دلتا کاملا قابل‌قبول است

140 فوتی و شناسایی ۸۳۴۱ بیمار جدید کرونا در یک روز
140 ایرانی در فاصله ظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه 17آبان‌ماه جان خود را به‌دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند. این در حالی است که در همین بازه زمانی 8341بیمار جدید هم به تعداد کلی بیماران کرونا در کشور اضافه شد. براساس آمار وزارت بهداشت، یک‌هزار و 164نفر از این بیماران در مراکز درمانی کشور بستری شدند. این در حالی است که سه‌هزار و ۶۶۹نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ هم در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

وزارت بهداشت درباره آمار واکسیناسیون هم اعلام کرده است که در روز یکشنبه 783هزار و 114دوز واکسن در سراسر کشور تزریق شده است. همچنین ۵۵میلیون و ۳۱۹هزار و ۷۹۵نفر دوز اول، ۳۹میلیون و ۴۶۵هزار و ۹۵۸نفر دوز دوم و ۱۹۸هزار و ۶۳۴نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور هم به ۹۴میلیون و ۹۸۴هزار و ۳۸۷دوز رسید. این در حالی است که درحال‌حاضر ۳۳شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟