هشدار سازمان هواشناسی برای بارش برف و باران در 19 استان


هشدار سازمان هواشناسی برای بارش برف و باران در 19 استان

سازمان هواشناسی نسبت به افزایش ارتفاع موج دردریای خزر و خلیج فارس و بارش برف و باران در 19 استان طی روزهای آینده خبر داد.

به گزارش مشرق، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: از عصر چهارشنبه ( ۱۹ آبان ماه) تا عصر جمعه( ۲۱ آبان ماه) مواج شدن دریا پیش‌بینی می‌شود به‌گونه‌ای که ارتفاع موج در مناطق «ساحلی» نیمه غربی دریای خزر تا ۳.۵ متر و در نیمه شرقی دریای خزر تا ۲.۵ متر و در مناطق «فراساحلی» نیمه غربی دریای خزر تا ۵ متر و در نیمه شرقی دریای خزر تا ۴ مترافزایش می‌یابد.

در این شرایط جوی وارد شدن خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب رسیدن به قفس‌ها و تورهای صیادی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به تعطیلی فعالیت‌های تفریحی و هرگونه فعالیت دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، جمع‌آوری تورها و لوازم صیادی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: از عصر پنج‌شنبه (۲۰ آبان ماه) تا جمعه (۲۱ آبان ماه) افزایش ارتفاع موج تا ۱.۵ متر در نواحی ساحلی و تا ۲.۵ متر در فراساحل شمال و غرب خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و خوزستان قابل پیش‌بینی است.

در چنین شرایطی احتمال آسیب وارد شدن به قفس‌ها و تورهای صیادی، احتمال خسارت به قایق و شناورهای کوچک و احتمال اختلال در فعالیت‌های دریایی وجود دارد بنابراین نسبت به احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری بارش برف و باران گاهی وزش باد شدید موقتی، در مناطق جنوبی گاهی توام با رعدوبرق، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف را چهارشنبه (۱۹ آبان ماه) برای استان‌های گیلان، غرب مازندران، شمال و شرق اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی پیش‌بینی کرده است.

حاکمیت این شرایط جوی پنج‌شنبه (۲۰ آبان ماه) برای استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان، البرز، ارتفاعات استان‌های تهران، سمنان و گلستان جمعه (۲۱ آبان ماه) برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، البرز، مرکزی، قم، تهران، خوزستان، غرب چهارمحال و بختیاری و جنوب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل مورد انتظار است.

احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها همراه با کاهش دید به‌ویژه در گذرگاه‌های کوهستانی و احتمال تاخیر در پروازها وجود دارد. بر اساس توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در تردد و عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط درعبوراز جاده‌های کوهستانی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی، آمادگی راهداری برای برف‌روبی و کنترل و بازگشایی آبراه‌ها مدنظر قرار گیرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها