ارایه دستاوردهای حقوق بشری ایران به سازمان‌های بین‌المللی


ارایه دستاوردهای حقوق بشری ایران به سازمان‌های بین‌المللی

دبیر ستاد حقوق بشر ایران گفت: ستاد حقوق بشر به زودی دستاوردهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران را مدون و به تمام سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در تهران ارسال خواهد کرد.

به گزارش مشرق، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در نشست سفرای بیش از ۶۵ کشور جهان و همچنین رؤسای سازمان‌های بین‌المللی مقیم، با بیان اینکه حقوق بشر آنقدر متعالی و با اهمیت است که نباید تحت تأثیر ملاحظات سیاسی قرار گیرد، گفت: متأسفانه شاهد هستیم که برخی کشورها از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تأمین اهداف سیاست خارجی خود استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به دستاوردهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران گفت: ستاد حقوق بشر به زودی این دستاوردها را مدون و به تمام سفارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در تهران ارسال خواهد کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر از تحریم‌های یکجانبه، تروریسم و برخی نگرش‌های سیاسی به‌عنوان موانع و محدودیت‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر یاد کرد و گفت: امیدواریم با همکاری کشورها و نظام‌های قضائی سراسر دنیا، بتوانیم بر این موانع غلبه کنیم.

غریب آبادی به عضویت جمهوری اسلامی ایران در اکثر کنوانسیون‌ها و معاهدات حقوق بشری دنیا نیز اشاره کرد و گفت: ما به تمام تعهدات خود پایبند هستیم و به صورت مرتب گزارش‌های اجرای تعهدات بین‌المللی خود را به سازمان‌های حقوق بشری ارائه می‌کنیم.

وی با اشاره به ساختار پیشرفته ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: اعضای این ستاد را مسئولان عالی‌رتبه هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه تشکیل می‌دهند و شاید این ساختار در مقایسه با ساختارهای حقوق بشری سایر کشورهای دنیا بی نظیر باشد.

غریب‌آبادی افزود: ما علی‌رغم اینکه انتقاد جدی به نگاه سیاسی به حقوق بشر در ایران مثل تعیین گزارشگر ویژه و صدور قطعنامه‌های غیرقانونی داریم اما هیچ وقت تعاملات خود را با ساز و کارهای حقوق بشری متوقف نکردیم.

وی افزود: از همه کشورها انتظار داریم که با اتخاذ رویکردهای سیاسی برخی کشورها در حوزه حقوق بشر مقابله کنند.

غریب آبادی با بیان اینکه تحریم یکجانبه غیرقانونی و مغایر حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است، گفت: همه کشورها وظیفه دارند که با تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی مقابله کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان افزود: کشورهایی که از تحریم‌های یکجانبه تبعیت می‌کنند از نظر ما شریک کشوری هستند که این تحریم‌های یکجانبه را آغاز و اجرا کرده‌اند.

غریب آبادی با اشاره به ۱۷ هزار شهید ترور جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های بسیار زیادی را برای برقراری صلح و ثبات داده است و در این شرایط چگونه می‌شود که ما هنوز متهم به نقض حقوق بشر هستیم و باید گزارشگر ویژه و قطعنامه‌های حقوق بشری داشته باشیم اما کشورهای دیگری که چشم خود را در برابر تروریست‌ها بسته‌اند و میزبان تروریست‌ها در کشورشان هستند مدافع حقوق بشر نامیده می‌شوند.

وی در پایان صحبت‌های خود از سفرا و نمایندگان سیاسی کشورهای مختلف جهان خواست که یک نگاه بی طرفانه و غیر سیاسی به موضوع حقوق بشر داشته باشند و گزارشات صحیح از وضعیت جمهوری اسلامی ایران به پایتخت‌های خود ارائه دهند.

منبع: مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر