بغداد – میدان جنگ


بغداد – میدان جنگ

داعش (گروه ممنوعه در روسیه) بارها توانایی شگفت انگیزی برای نشان دادن خود جایی که قبلاً هرگز نبوده، به نمایش گذاشته است.

اسپوتنیک با استناد به ریا نووستی در باره سیر آتی حوادث پس از حمله به اقامتگاه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در بغداد چنین می نویسد: صبح روز یکشنبه رادار پدافند هوایی C-RAM سفارت آمریکا در بغداد سه هدف ناشناس را کشف و ثبت کرد. دو هدف را توپ های ضد هوایی نابود کردند، سومی - یک پهپاد مملو از مواد منفجره - موفق شد به هدف رخنه کند. ماموران امنیتی نخست وزیر سعی کردند با سلاح های سبک آن پهپاد را سرنگون کنند. اما پهپاد مستقیماً بر بام ساختمان اقامتگاه نخست وزیر سقوط کرد. حداقل ده نفر مجروح شدند. الکاظمی به طور معجزه آسایی آسیب ندیده است. بعدها، سربازان مین یاب مهمات منفجر نشده را روی بام پیدا کردند. اگر آن هم منفجر شد، بدون تلفات نبود.

این حادثه بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت. مقامات بسیاری از کشورهای غربی در این باره صحبت کردند. در پیام وزارت خارجه آمریکا آمده است: "حمله تروریستی آشکار قلب کشور عراق را هدف قرار داد. ما پیشنهاد کمک به تحقیق در مورد این حمله را داده ایم. تعهد ما نسبت به شرکا تزلزل ناپذیر است. ایالات متحده با دولت و مردم عراق است."

دشمن قدیمی

این دومین سوء قصد به جان نخست وزیر در ده روز گذشته است. در 31 اکتبر، در حالی که رئیس دولت در آنجا بود، راکت به مقر سرویس اطلاعاتی عراق شلیک شد. اما آتشباران خیلی دقیق نبود و هیج تلفاتی در پی نداشت.

این امن ترین منطقه بغداد قبلا هم مورد حمله قرار گرفته بود. در 27 اکتبر، یک پرتاب از یک پرتابگر دستساخت انجام شد. هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نگرفت.

به گفته رسانه های محلی، ممکن است حامیان گروه های شیعه پشت این کار باشند. آنها چند هفته است که علیه نتایج انتخابات پارلمانی 10 اکتبر اعتراض می کنند. ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری، که فرماندهی گروه بدر، بزرگترین گروه شبه نظامی شیعه را بر عهده دارد، تنها 21 کرسی در پارلمان به دست آورد - بیش از نیمی کمتر از تعداد کرسی ها در سال 2018. تظاهرکنندگان خواستار استعفای نخست وزیر بودند. او با تندی پاسخ داد: هفته گذشته در جریان پراکندگی یک اقدام گسترده خیابانی، چهار نفر کشته و بیش از 120 نفر مجروح شدند.

به احتمال قوی این اقدام نتیجه "ابتکار محلی" بوده است. مدافع اصلی شیعیان منطقه، ایران، رسما این حمله تروریستی را محکوم کرد و تاکید نمود که هیچ ربطی به آن ندارد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حمله به این اقامتگاه را "تلاشی برای تضعیف امنیت و آرامش" خواند و آمادگی خود را برای کمک به تحقیقات اعلام نمود.

پهپادهای کامیکازه ساخته شده توسط صنایع دستی کارت ویزیت جهادیون از انواع مختلف است. شبه نظامیان "دولت اسلامی" که هنوز در عراق فعالیت می کنند، می توانستند حمله کنند. اگرچه پس از سقوط موصل در تابستان 2017، هیچ شهر بزرگی در کنترل تروریست ها باقی نماند، اما واضح است که صحبت از شکست آنها هنوز خیلی زود است.

انتقام برای همرزم

در اواخر اکتبر، گروهی از افراط گرایان به روستای رشاد در استان دیالی حمله کردند و سه نفر از ساکنان محلی را ربودند و برای آنها باج خواستند. بستگان گروگان ها پول را جمع آوری کردند و سعی کردند آن را تحویل دهند. اما مشکلی پیش آمد و تروریست ها به سوی مردم صلح جو آتش گشودند. 14 نفر کشته و 15 نفر زخمی شدند.

پیش از این، این مکان ها کاملاً امن به نظر می رسیدند. این بدان معناست که جهادیون به تدریج در حال گسترش هستند. در ماه سپتامبر، آنها به یک ایست بازرسی پلیس در شمال استان کرکوک حمله کردند، هفت مقام امنیتی را کشتند و گریختند. نیروهای دولتی با حمایت شبه‌نظامیان و ائتلاف بین‌المللی، عملیات‌های منظمی را برای شناسایی سلول‌های خوابیده در مناطق مختلف عراق انجام می‌دهند. در اواسط اکتبر، سامی جاسم، مسئول امور مالی داعش و معاون ابوبکر البغدادی که در سال 2019 ترورشد، بازداشت شد. نخست وزیر شخصاً این بازداشت را گزارش کرد. این احتمال وجود دارد که سوء قصد به وی انتقام اسلامگرایان برای دستگیری همرزمشان باشد.

تا پایان سال جاری ، ایالات متحده و متحدانش باید نیروهای نظامی خود را از عراق خارج کنند. با این حال، همانطور که نمونه افغانستان نشان داده است، این امر تنها باعث تشدید فعالیت تروریستی در خاورمیانه خواهد شد."همکاران" طالبان از داعش بارها توانایی شگفت انگیزی را برای بسیج نیروهای جدی به معنای واقعی کلمه از صفر در کوتاه ترین زمان ممکن نشان داده اند و در جایی ظاهر می شدند که قبلاً هرگز نبوده اند. خروج عجولانه آمریکایی ها از عراق فرصتی برای بازپس گیری مواضع از دست رفته است که بعید است رهبری گروه بخواهد آن را از دست بدهد.

*داعش - گروه تروریستی ممنوعه در روسیه .

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...