فرماندار: شهرستان زاوه خراسان رضوی دچار کمبود زیرساختهای عمرانی است


فرماندار: شهرستان زاوه خراسان رضوی دچار کمبود زیرساختهای عمرانی است

تربت حیدریه- ایرنا- فرماندار زاوه گفت: این شهرستان واقع در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی از کمبود زیرساختهای عمرانی لازم برای توسعه و جذب سرمایه‌گذاری اقتصادی در رنج است.

محمود صادقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس توجه به امور زیرساختی همچون تکمیل جاده تربت حیدریه - زاوه، آسفالت جاده‌های روستایی شهرستان، تکمیل بیمارستان و فضاهای ورزشی در زمره مطالبات اصلی شهروندان زاوه‌ای قرار دارد.

وی جاده ۳۰ کیلومتری تربت‌حیدریه - زاوه را پررفت و آمدترین مسیر زمینی این شهرستان ذکر و بیان کرد: گرچه ۲ بانده شدن این مسیر پراستفاده امری لازم و ضروری است اما تاکنون به خاطر نبود اعتبار مالی هیچ گونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

فرماندار زاوه گفت: تامین ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای ۲ بانده کردن جاده تربت‌حیدریه - زاوه نیازمند توجه ویژه دولت است.

صادقی افزود: ۱۷ کیلومتر جاده خاکی و راه روستایی در روستاهای گوجی، شستان، پاقلعه و پاگدار است که آسفالت این جاده ها ضرورت داشته و اجرای طرح آسفالت جاده های روستاهای یادشده به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: همچنین ایجاد راه روستای کوشکک به روستای بیدوی ضرورت دارد، چون در حال حاضر مردم این روستا برای انجام امور اقتصادی،درمانی و اداری خود باتوجه به استقرار زیرساخت های اداری در روستای بیدوی، هر روز به آنجا سفر کرده و در حال حاضر برای رسیدن به این روستا باید از مسیر جاده اصلی استفاده کنند و هرروز ۴۰ کیلومتر راه را بپیمایند و اگر مسیر کوشکک به بیدوی ایجاد شود این مسیر ۳۶ کیلومتر کاهش پیدا می کند اما برای ایجاد این جاده به ۲۰ میلیارد تومان نیاز است.

فرماندار زاوه گفت: جاده روستای کاهیجه به روستای قلعه آقاسر هم باید ایجاد شود چون در حال حاضر مردم روستای کاهیجه برای انجام امور اقتصادی و اداری خود باید هرروز ۳۵ کیلومتر تا روستای قلعه آقاسر را بپیمایند که در صورت ایجاد جاده کاهیجه - قلعه آقاسر طول این مسیر ۲۷ کیلومتر کاهش یافته و تنها هشت کیلومتر می شود و مردم را از هزینه و تردد طولانی نجات می دهد و برای ساخت این جاده هم ۲۰میلیارد تومان نیاز است.

صادقی افزود: شهرستان زاوه بیمارستان ندارد و ساختمان بیمارستان راشد زاوه که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است تا کنون با هزینه کرد ۴۰ میلیارد تومان از محل منابع ملی ۸۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن لازم است.

وی ادامه داد: هشت سال ورزشی در روستاهای زاوه با پیشرفت فیزیکی متوسط ۵۰ درصد رهاشده است و تاکنون ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات دهیاری ها در این کار هزینه شده و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل آنها لازم است.

فرماندار زاوه گفت:شهر تازه‌ تاسیس چخماق با ۴۰ کیلومتر فاصله با شهر دولت آباد مرکز شهرستان زاوه و ۲ هزار و ۱۰۰ نفر جمعیت نیازمند کمک ویژه دولت سیزدهم برای راه اندازی شهرداری است چون مجوز شهرداری صادر شده است و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای راه اندازی شهرداری این شهر لازم است.

صادقی افزود: شهر دولت‌آباد با وجود این که مرکز شهرستان زاوه بوده اما مبلمان شهری اش ضعیف است و تکمیل بوستان های زائر و نجفیه این شهرستان ضرورت دارد که تجهیز هر کدام از این بوستان های شهری به چهار میلیارد تومان نیاز است.

وی ادامه داد: زاوه از لحاظ تولید نیز شهرستانی تک محصول است و محصول راهبردی آن زعفران است و باید هر سال کشاورز بتواند به قیمت مناسب زعفران خود را بفروشد چون ۹۰ درصد مردم این شهرستان به شغل کشاورزی اشتغال دارند و ۱۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت زعفران است.

او اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی باید طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در شهرستان زاوه ایجاد شود تا مشکل کمبود آب شهرستان برطرف رفع شود.

دولت‌آباد، مرکز شهرستان ۶۸ هزار نفری زاوه در فاصله ۱۷۴ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس