آیا قهرمان فرهادی تجربه انگل در اسکار را تکرار می‌کند؟/رقبای گنده‌ای که امکان شکستشان هست


آیا قهرمان فرهادی تجربه  انگل  در اسکار را تکرار می‌کند؟/رقبای گنده‌ای که امکان شکستشان هست

با 10 تایی شدن نامزدهای بخش بهترین فیلم اسکار، امکان اینکه فیلم قهرمان بتواند در این بخش راه یابد و حتی برنده شود نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امسال با فهرست‌‌بندی 10تایی نامزدهای بخش بهترین فیلم اسکار، احتمال حضور فیلم فرهادی در این بخش بالا رفته است.

فیلم‌های راه یافته به اسکار از سوی کشورهای غیرانگلیسی زبان همواره در بخش بهترین فیلم بین الملل جا دارد اما همین فیلم‌ها بواسطه پخش جهانی خود می‌توانند برای حضور در بخش‌هایی مانند بهترین فیلمنامه یا فیلم نیز حضور داشته باشند.

فرهادی با فیلم "جدایی نادر از سیمین" نیز توانست در سال 2012 نه فقط در بخش بین الملل بلکه در بخش بهترین فیلمنامه نیز نامزد شود. بدون شک پخش این فیلم که توسط "سونی پیکچرز" بود در این جایزه بی‌تأثیر نبود. امسال نیز پخش جهانی این فیلم بر عهده کمپانی "آمازون" به عنوان یکی از معتبرترین پخش‌های جهانی است که برای نامزدی فیلم فرهادی در اسکار راه را هموارتر کرده است. البته فرهادی با فیلم‌هایش بدون شک دیگر موانع اولیه برای حضور در اسکار را ندارند اما پخش جهانی فیلم "قهرمان" نیز کمک شایانی برای نامزدی این فیلم در اسکار بین الملل دارد.

بنابراین امسال احتمال اینکه فیلم قهرمان بتواند غیر از بخش بین الملل در بخش‌هایی مانند بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم نامزد شود بالا رفته است. البته قدرت، جذابیت، خلاقیت و زیبایی‌شناسی خود فیلم نیز برای اینکه بتواند جایزه اصلی اسکار را از آن خود کند نیز اهمیت بسیاری دارد. فیلم انگل که در اسکار 2020 نیز برنده جوایز متعددی مانند بهترین فیلم اصلی و بین الملل شد پخش جهانی معروفی در میان دفاتر پخش جهانی ندارد و نهایتاً برای فیلم‌های خود کشور "کره" برند مهمی است.

موفقیت "انگل" در آن سال یکی از پدیده‌های تاریخ اسکار بود. در نود و دمین جایزه اسکار، فیلم‌های خاص و جریان‌سازی مانند "جوکر"، "روزی روزگاری در هالیوود"، "مرد ایرلندی"، "1917"، "زنان کوچک" و "فورد در برابر فراری" نامزد بودند که نام‌های مهمی مانند اسکورسیزی، تاد فیلیپس، کوئنتین تارانتینو و... را بهمراه خود یدک می‌کشید اما در اوج تعجب چهره‌ای از کره جنوبی به نام "بونگ جون-هو" توانست با یک خیر بلند از اسکار بهترین فیلم بین الملل به اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اسکار راه پیدا کند.

برای همین با جمع بندی این دو محور باید گفت که مهمترین نکته برای راه یابی به فهرست اصلی اسکار و البته برنده شدن توانایی فیلم برای رقابت با دیگر رقبا است. امسال بدون شک فیلم‌های مهم برای حضور در بهترین شاخه اسکار وجود دارد. از "تل ماسه" و "زمانی برای مردن نیست" گرفته تا دو فیلم از "ریدلی اسکات" بنام‌های "خانه گوچی" و "آخرین دوئل" که همه اینها نشان داده‌اند در اسکار موفقیت‌های بسیار زیادی داشته‌اند. برای همین در صورت حتی راه‌یابی قهرمان به این جمع باید گفت که فیلم فرهادی یکی از فیلم‌های قوی در سال‌های اخیر است که امکان راه‌یابی به این بخش را برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران داشته است.

موفقیت این فیلم در این بخش نه فقط نشانه قدرت و اهمیت این فیلم خواهد بود بلکه نشان‌دهنده تغییرات خاصی در اسکار است.

نامزدهای نهایی اسکار 2022 روز 8 فوریه 2022 (19 بهمن‌ماه) معرفی می‌شوند و مراسم اسکار نیز 27 مارس 2022 (7 فروردین) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی