آیا گلودردها و سرماخوردگی ها برای درمان به آنتی بیوتیک نیاز دارند؟


آیا گلودردها و سرماخوردگی ها برای درمان به آنتی بیوتیک نیاز دارند؟

به گزارش بهداشت نیوز (http://www.behdashtnews.ir)، وی افزود: مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از خطرات مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و نیز خوددرمانی است.وی با اشاره به این که عفونتی که ما به آن سرماخوردگی می گوییم عمدتاً...

به گزارش بهداشت نیوز، وی افزود: مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از خطرات مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها و نیز خوددرمانی است.وی با اشاره به این که عفونتی که ما به آن سرماخوردگی می گوییم عمدتاً ویروسی است و این عفونت ویروسی هم به درمان آنتی بیوتیک نیازی ندارد، ادامه داد: مصرف آنتی بیوتیک در بیماری ویروسی عفونت را درمان نمی کند، مانع از سرایت بیماری نمی شود و حال بیمار را بهتر نمی کند و ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد و باعث افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی شود.

وی اضافه کرد: دوره درمانی آنتی بیوتیک را کامل کنید و پس از فروکش کردن علایم بیماری، آنتی بیوتیک را قطع نکنید زیرا این کار باعث مقاومت میکروبی می شود و میکروب های ضعیف از بین می روند و میکروب های قوی باقی می مانند.

وی تاکید کرد: تنها پزشک است که می تواند از بین انواع مختلف آنتی بیوتیک ها، آنتی بیوتیک مؤثر بر بیماری شما را تشخیص دهد.

مسئول واحد نظارت و پایش فراورده های سلامت محور دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: زمانی که آنتی بیوتیک نتواند تاثیر بگذارد، بیماری طولانی تر و پیچیده تر می شود و مراجعه متعدد به پزشک یا حضور طولانی در بیمارستان را به دنبال خواهد داشت.

دکتر «فخر زارعی» ادامه داد: در این شرایط به داروهای گران تر و سمی تر نیاز خواهد بود و چه بسا عفونت های مقاوم منجر به مرگ در فرد شود.

وی از بیماران خواست در صورت داشتن بیماری ویروسی از پزشک تقاضای آنتی بیوتیک نکنند و او را برای تجویز آنتی بیوتیک تحت فشار قرار ندهند.وی تصریح کرد: دارو را در ساعات معین شده توسط پزشک یا داروساز مصرف کنید، زیرا آنتی بیوتیک زمانی مؤثر خواهد بود که به طور منظم مصرف شود.

وی خاطر نشان کرد: آنتی بیوتیک های خود را به دیگران پیشنهاد نکنید حتی اگر علایم شما یکسان باشد زیرا ممکن است برای بیماری آن ها مناسب نباشد.وی اظهارکرد: دریافت داروی اشتباه ممکن است درمان صحیح را به تاخیر بیندازد و باکتری ها در این فاصله تکثیر پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: در مورد نحوه مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها با پزشک یا داروساز مشورت کنید زیرا مصرف نادرست می تواند جذب آن ها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش یا حذف اثر آن ها شود. وی ادامه داد: در صورت فراموش کردن دز مصرفی یا اشتباه در مصرف با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس