جشنواره ثبت ملی 100 غذای محلی کرمانشاه برگزار می‌شود


جشنواره ثبت ملی 100 غذای محلی کرمانشاه برگزار می‌شود

کرمانشاه - ایرنا - سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از برگزاری جشنواره ثبت ملی 100 غذای محلی در کرمانشاه خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌های غذایی و خوراکی استان کرمانشاه به سایر کشورهای دنیا برگزار می‌شود.

«جبار گوهری» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک جهانی شدن کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک، افزود: اگر برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای این اتفاق بزرگ انجام شود می‌تواند گردشگران بسیاری را از جای جای دنیا به کرمانشاه بکشاند.

وی از آغاز پروژه مستندسازی و تکمیل پرونده ثبتی برای این ۱۰۰ خوراک محلی و غذای استان خبر داد و گفت: تاکنون ۷۷ میراث ناملموس استان به ثبت ملی رسیده‌ و برای حفظ مواریث ناملموس استان کرمانشاه، پروژه ثبت خوراک‌ها و آداب و رسوم مربوط به آن در دستور کار معاونت میراث‌فرهنگی قرار گرفته‌ است.

گوهری با بیان اینکه بسیاری از این غذاها دیگر درست نمی‌شود و هدف ما این است که پخت این غذاهای سنتی دوباره احیاء شود، افزود: بسیاری از این غذاها هم مربوط به عشایر و جامعه روستایی استان است که به صورت سنتی و اصیل ارایه می‌شود.

یونسکو کرمانشاه را به عنوان شهر خلاق خوراک در جهان معرفی کرد

دفتر یونسکو در پاریس روز دوشنبه ۹ نوامبر (۱۷ آبان)، ۴۹ شهر جهان را به عنوان شهر خلاق خوراک انتخاب کرد که کرمانشاه هم به عنوان تنها شهر ایران در این لیست قرار داشت.

سازمان فرهنگی، آموزشی و اجتماعی یونسکو که در ۱۹۸ کشور دبیرخانه دارد، از سال ۲۰۰۳ شهرهایی که در هفت حوزه صنایع دستی، موسیقی، خوراک و غیره مستعد باشد را به عنوان شهر خلاق معرفی می‌کند.

پیش از این هم ۳۶ شهر خلاق خوراک از ۲۸ کشور جهان انتخاب شده‌اند و در ایران هم شهرهای اصفهان و بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی، شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک و شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی انتخاب شده‌اند.

استان کرمانشاه با حدود ۸۰ نوع غذا و خوراک، ۱۱ نوع نان، ۲۰ نوع شیرینی و میان ‌وعده‌های مختص خود ظرفیت بسیار بالایی در حوزه خوراک دارد. خوراکی هایی مانند «روغن کرماشانی»، «نان برنجی»، «کاک»، «خورشت خلال» و «دنده کباب» از جمله خوراکی های کرمانشاه است.

کرمانشاه قطب گردشگری غرب کشور

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

۲۷ هتل، سه هتل آپارتمان، ۱۹ مهمانپذیر، هفت سفره خانه، ۱۵ واحد پذیرایی بین راهی منفرد، ۱۷ رستوران بین راهی، ۱۴ مجتمع گردشگری، حدود ۲۰ اقامتگاه بوم گردی، ۵۰ خانه مسافر دارای مجوز موقت در استان کرمانشاه وجود دارد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید