افزایش اعتماد و انسجام در دولت نجات ملی یمن


افزایش اعتماد و انسجام در دولت نجات ملی یمن

روند تحولات یمن به گونه‌ای است که مهم‌ترین شاخصه آن افزایش اعتماد و انسجام در درون دولت نجات ملی مستقر در صنعا، پایتخت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الکوثر،80 ماه از آغاز جنگ عربستان سعودی علیه یمن می‌گذرد. این جنگ از 26 مارس 2015 آغاز شد. عربستان سعودی به همراه 9 کشور جنگ علیه یمن را آغاز کرد. هدف اعلامی عربستان از آغاز این جنگ، بازگرداندن مشروعیت یعنی عبد ربه منصور هادی، نخست وزیر مستعفی و فرار یمن به صنعا، پایتخت بود. با گذشت 80 ماه روند تحولات نشان می‌دهد شکست آل سعود در دستیابی به این هدف در حال تکمیل شدن است.

منصورهادی در 80 ماه گذشته نه تنها راهی به سمت صنعا پیدا نکرد بلکه در جنوب یمن نیز عملاً به مهره‌ای سوخته و ناکارآمد تبدیل شده است و صرفاً به صورت نمادین رئیس جمهوری یمن محسوب می‌شود، رئیس جمهوری که قدرت، اقتدار و مقبولیت مردمی ندارد و از توان سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی برای مدیریت امور نیز برخوردار نیست.

از سوی دیگر، انصارالله یمن که عربستان در پی کنار زدن آن از قدرت بود، با تشکیل دولت نجات ملی در صنعا، گام به گام در مسیر تبدیل کردن این دولت به دولتی ملی و منسجم قدم بر می‌دارد. نیروهای ارتش دولت نجات ملی یمن هم در جهت آزادسازی این کشور از اشغال نیروهای سعودی و مزدوران آن قدم بر می‌دارند و تنها دو شهر برای آزادسازی کامل مارب، از مهم‌ترین استان‌های شمالی یمن باقی مانده است. با آزادسازی این دو شهر در صحنه میدانی یمن، شمال این کشور به طور کامل آزاد می‌شود و نیروهای ارتش و دولت نجات ملی یمن آزادسازی مناطق جنوبی از اشغال مهاجمان اعم از سعودی یا تروریستی را آغاز می‌کنند.

علاوه بر این، موفقیت‌های نظامی ارتش دولت نجات ملی یمن دستاوردهای مردمی و سیاسی نیز برای آن در پی داشته است. یک هیأت از قبایل شهرهای «العبدیه»، مأرب و شبوه که بتازگی از اشغال مزدوران وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی آزاد شده‌اند با عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن دیدار کرد. در جریان این دیدار، رهبر انصارالله دستور داده است که اسرای شهر العبدیه آزاد شوند. او همچنین از مسئولان محلی حاضر در استان‌های مأرب و شبوه خواست که در مناطق آزاد شده به شهروندان توجه داشته باشند.

الحوثی در ادامه از ساکنان العبدیه و تمامی مناطق آزاد شده خواست که صلح عمومی را بپذیرند و با حکومت مرکزی همکاری کنند تا امنیت و ثبات در این کشور برقرار شود. «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر خود نوشت ۱۵۰۰ نفر از شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی در مأرب، وارد شهر صنعاء پایتخت یمن شده و از دولت مستعفی منصور هادی جدا شده‌اند.

اگرچه این دیدارها و آزادسازی اسرا و پیوستن نیروهای جدا شده از ائتلاف سعودی به دولت نجات ملی یمن امری است که پیش از این نیز اتفاق افتاد، اما ثابت می‌کند که اعتماد به دولت نجات ملی افزایش یافته و این دولت همچنان بر انسجام و ثبات آن افزوده می‌شود. تصمیم‌های عبدالملک الحوثی بر مقبولیت و مشروعیت دولت نجات ملی یمن می‌افزاید و نشان می‌دهد این دولت بر خلاف دولت مستعفی یمن از استقلال برخوردار است و منافع ملی را ارجحیت می‌دهد و در جهت برقراری صلح عمومی و امنیت در این کشور گام بر می‌دارد.

در همین حال، گرویدن سران قبایل، شبه‌نظامیان و افسران وابسته به دولت منصور هادی به دولت نجات ملی یمن پس از آن شتاب گرفته است که «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن هفته گذشته از عناصر ائتلاف سعودی در مأرب خواست تا سلاحشان را به زمین گذاشته و از فرصت عفو عمومی استفاده کنند و وارد صنعاء شوند. به عبارت دیگر، سران قبایل، شبه نظامیان و افسران جدا شده از ائتلاف سعودی به این باور رسیده‌اند که می‌توانند به دولت نجات ملی اعتماد کنند و این یک رخداد مهم در صحنه سیاسی و نظامی جنگ یمن است.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان