درخواست تجدید نظر احکام دیوان عدالت اداری غیر حضوری شد


درخواست تجدید نظر احکام دیوان عدالت اداری غیر حضوری شد

معاون خدمات الکترونیک قضایی مرکز آمار قوه قضاییه: از این پس مردم، دستگاه‌های اجرایی و وکلا برای درخواست تجدید نظر احکام بدوی دیوان عدالت اداری نیازی به مراجعه حضوری ندارند.

درخواست تجدید نظر احکام دیوان عدالت اداری غیر حضوری شدآقای مجید بشیری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ گفت: سال هاست که دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عنوان درگاه ورودی دستگاه قضایی تعریف شده است و هم اکنون افراد واجد صلاحیت پس از گذراندن مراحل و فرآیند‌های خاص در هزار و ۱۵۰ دفتر الکترونیک قضایی مشغول ارائه خدمت به مردم هستند.
وی گفت: تقریباً همه ورودی دستگاه قضایی حتی از دیوان عالی کشور و بحث اعاده دادرسی در این بستر ایجاد می‌شود و برای دیوان عدالت اداری هم از سال ۹۷ این امکان فراهم شد که مردم دادخواست‌های بدوی خود را از طریق این دفاتر ارائه کنند.
مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری افزود: تا پیش از این اگر مردم و دستگاه اجرایی به رأی بدوی دیوان اعتراض داشتند و می‌خواستند تجدید نظرخواهی کنند یا باید به دفاتر استانی دیوان و یا به دبیرخانه مرکزی دیوان عدالت اداری در تهران مراجعه می‌کردند که از این پس این امکان فراهم شد که مردم و دستگاه‌های اجرایی این درخواست را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک که در اقصی نقاط کشور پراکنده است مطرح کنند.
آقای بشیری گفت: بر همین اساس برای دادخواست تجدید نظر احکام دیوان دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر استانی و یا دفتر مرکزی نیست و علاوه بر این که مردم می‌توانند از طریق دفاتر الکترونیکی قضایی درخواست دهند از طریق سامانه ساجد دیوان عدالت اداری هم می‌توانند دادخواست خود را از طریق خودکاربری تقدیم کنند.
وی افزود: البته کسانی که قصد دارند از طریق سامانه ساجد دادخواست دهند حتماً باید از طریق سامانه ساعد که در کنار این سامانه تعریف شده است دادخواست شان را ثبت کنند. حتما در این خصوص باید بدون مشورت با مشاوران حقوقی دادخواستی ثبت نشود چرا که نکات تخصصی در موضوعات دیوان هست که لاجرم فرد باید از یک مشاور بهره‌مند شود.
آقای بشیری گفت: ما حتی به کانون وکلا و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا (اسکودا) نیز رسماً اعلام کردیم که نیازی به مراجعه آن‌ها به دیوان نیست و این بستر فراهم شده است و دیگر کسی برای ثبت دادخواست و شکایت به دیوان عدالت اداری نیاید.
وی با اشاره به این که فرایند رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری برخلاف دادگستری‌ها کاملاً غیر حضوری است افزود: با این تصمیمی که گرفته شد عملاً از ابتدا تا انتهای فرآیند دادرسی در دیوان عدالت اداری دیگر نیازی به مراجعه فرد یا دستگاه‌های اجرایی نیست.
مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا مردم تصور می‌کنند که اگر مراجعه حضوری داشته باشند پرونده شان سریع‌تر رسیدگی می‌شود؟ گفت: همه آنچه که در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اتفاق می‌افتد در دبیرخانه ما هم که ثبت دادخواست صورت می‌گیرد رخ می‌دهد و البته ما بنا داریم دبیرخانه را هم از این پس مسدود کنیم.
آقای بشیری افزود: هر دادخواستی که از خدمات دفاتر الکترونیک وارد مجموعه ما می‌شود همان فرآیندی را طی می‌کند که افراد به دبیرخانه مراجعه کنند پس کسی که مراجعه حضوری می‌کند هیچ اتفاق خاصی برایش نمی‌افتد و این تصوری اشتباه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران