برگزیدگان جشنواره تئاتر خیابانی لردگان معرفی شدند


برگزیدگان جشنواره تئاتر خیابانی لردگان معرفی شدند

شهرکرد - ایرنا - پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی چهارمحال و بختیاری عصر پنجشنبه با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در شهر لردگان به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، پنجمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی لردگان روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان با اجرای پنج گروه برتر نمایشی برگزار شد که در پایان، هیات داوران، برگزیدگان بخش‌های طراحی بروشور، موسیقی، طرح و ایده، بازیگری و کارگردانی را از میان این پنج گروه برتر انتخاب و معرفی کرد.

در بخش طراحی بروشور، هیات داوران جایزه ویژه خود را به ثریا محمدی طراح نمایش خیابانی «اگر بند از پایم بگشاید» اهدا کرد.

یاسر بخشی و زین‌العابدین حسینی نیز برای موسیقی نمایش «بلوط و بازعلی» جایزه هیات داوران جشنواره استانی تئاتر لردگان را کسب کردند.

بخش طرح و ایده نیز بنا به نظر هیات داوران سه برگزیده داشت که یاسر الله بخشی برای طراحی و ایده‌پردازی نمایش «بلوط و بازعلی»، مصطفی حسنی برای نمایش «شاه داماد» و فاطمه حیدری برای نمایش «vz.۲۴» به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب و معرفی شدند.

در بخش بازیگری نیز، فریبا اردشیری برای نقش‌آفرینی در نمایش شاه داماد، جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد.

در همین بخش، هیات داوران گزینه‌ای را برای برترین بازیگر مرد پنجمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی لردگان انتخاب نکرد و مقام دوم به حجت یدالهی برای بازی در نمایش «vz.۲۴» رسید.

غلام عباس دادور برای بازی در نمایش بلوط و بازعلی و مصطفی حسنی برای بازی در نمایش‌های شاه داماد و اگر بند از پایم بگشاید به طور مشترک عنوان سوم بخش بازیگری مرد را به دست آورند.

همچنین هیات داوران در بخش بازیگری مرد از محمدجواد بهرامی، امین معین و ابراهیم شریفی به ترتیب برای نقش‌آفرینی در نمایش‌های بلوط و بازعلی، «مَرِسَ» و vz.۲۴ تقدیر کرد.

در بخش کارگردانی این دوره از جشنواره، عنوان بهترین کارگردان به غلام عباس دادور برای نمایش بلوط و بازعلی تعلق گرفت.

مصطفی محمدی دوست برای کارگردانی vz.۲۴ رتبه دوم بخش بهترین کارگردانان ایستاد و مرضیه فرهنگ برای نمایش شاه داماد، عنوان سومین کارگردان برتر را از آن خود کرد.

آثار نمایشی با رویکرد بازنمود فرهنگ‌های بومی و محلی تولید شوند

مدیر کانون نمایش خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی کشور در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی چهارمحال و بختیاری در آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لردگان با اشاره به اینکه فرهنگ‌های حاکم در مناطق مختلف کشور از غنای بالایی برخوردار است، گفت: هنرمندان به ویژه فعالان تئاتر می‌توانند مؤلفه‌های مختلف فرهنگ محلی و بومی را دست‌مایه تولید آثار دراماتیک نمایند و با رویکرد نمایش‌های آیینی به احیا و بازنمود فرهنگ‌های اصیل ایرانی بپردازند.

سامان خلیلیان افزود: آثاری که بر مبنای فرهنگ بومی و محلی تولید شود می‌تواند مرزهای جغرافیایی را نیز پشت سر بگذارد و به عنوان سفیر و رایزن فرهنگی در دیگر نقاط جهان مطرح شود.

وی در ادامه از تئاتر خیابانی به عنوان یکی از بهترین ابزارهای هنری برای شادی‌آفرینی و ایجاد نشاط اجتماعی یاد کرد و اظهار داشت: این شاخه از هنرهای نمایشی می‌تواند با زبانی ساده و گویا به بیان مسائل و آسیب‌های اجتماعی بپردازد و شرایط را برای بیان راهکارها از منظر هنر فراهم سازد.

خلیلیان با اشاره به استقبال مطلوب تماشاگران لردگانی از نمایش‌های خیابانی تصریح کرد: این ظرفیت قابل‌توجه است و می‌توان با یک برنامه‌ریزی منسجم و همدلی دستگاه‌های فرهنگی و دیگر متولیان امر، بستر مناسبی را برای پویایی این جشنواره و تبدیل آن به جشنواره‌ای منطقه‌ای و ملی در آینده به وجود آورد و مسیری مناسب در راستای فرهنگ‌سازی ایجاد کرد.

وی همچنین در پاسخ به درخواست جمعی از هنرمندان برای حضور آثار برتر جشنواره تئاتر استانی در چهلمین جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر گفت: رویکرد انتخاب آثار در دوره‌های اخیر جشنواره فجر با تغییراتی همراه شده است و امکان پذیرش آثار به صورت مستقیم از جشنواره‌های دیگر وجود ندارد.

خلیلیان با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های مختلف نیز پذیرش آثار را با تغییراتی همراه کرده است، افزود: بر این اساس تمامی آثاری که از ابتدای آذر سال گذشته تا پایان آبان امسال تولید شده و به نمایش درآمده‌اند، می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره فجر باشند.

مدیر کانون نمایش خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی کشور به تمدید مهلت شرکت در چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر نیز اشاره و تصریح کرد: با توجه به ارزیابی آثار به نمایش درآمده در جشنواره تئاتر خیابانی لردگان، حداقل ۲ اثر نمایشی از ظرفیت‌های لازم برای رقابت و حضور در این رویداد بین‌المللی برخوردار هستند که لازم است در مهلت باقی مانده برای شرکت در جشنواره فجر اقدام کنند.

تداوم برگزاری جشنواره استانی تئاتر خیابانی لردگان از مهم‌ترین درخواست‌های هنرمندان است

دبیر جشنواره استانی تئاتر خیابانی لردگان نیز در این آیین با اشاره به ۶ سال وقفه برای برگزاری دوباره این جشنواره هنری گفت: توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در حوزه نمایشی استان به‌ گونه‌ای است که می‌توان برای ارتقا این جشنواره به یک جشنواره منطقه‌ای و توسعه فضای رقابتی اقدام کرد.

اکبر دانیالی افزود: تلاش خواهد شد با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان و مجموعه مدیریتی فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون نمایش‌های خیابانی زمینه برای ارتقا این جشنواره در دوره‌های بعدی ایجاد شود.

وی تعداد آثار بررسی شده در دبیرخانه پنجمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی لردگان را ۲۰ اثر برشمرد و تصریح کرد: پس از انجام بازبینی ۶ اثر به مرحله نهایی راه یافت که با انصراف یکی از گروه‌های نمایشی، پنج اثر به مدت ۲ روز برای عموم به اجرا گذاشته شد.

به گزارش ایرنا، در پنجمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی لردگان، نمایش‌های «مَرِسَ» به کارگردانی شجاع محمدی از ده‌چشمه، «شاه داماد» به کارگردانی مرضیه فرهنگ از لردگان، «بلوط و بازعلی» به کارگردانی غلامعباس دادور از فارسان، «اگر بند از پایم بگشاید...!» به کارگردانی مصطفی حسنی از لردگان و « vz.۲۴» به کارگردانی «مصطفی محمدی دوست» از فارسان به مدت ۲ روز به اجرا درآمد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور